Roberto Laxe
Cando a comezos dos 90
Bush pai aparecía como o vencedor da I Guerra de Iraq e da
restauración do capitalismo no leste europeo, daba a impresión que
nas eleccións ía arrasar, mas chegou un tal Bill Clinton que
levantou a palabra de orde: “é a economía, estúpidos!”.
Mentres Bush regodeábase
na súas vitorias, a economía ianqui atravesaba unha importante
crise que empobrecía amplas capas da poboación e das chamadas
“clases medias”. Eran os restos do crack da bolsa de 1987 e o
estoupido da burbulla dos “bonos lixo” dos 80. Clinton situou o
problema onde estaba, non nas “vitorias” militares, senón nos
problemas internos, económicos, e gañou as eleccións.
Hoxe, despois de case 6 anos de crise, a economía non esta no centro das preocupacións da poboación porque é publico que o sistema capitalista, en calquera das súas variantes (neoliberalismo, social liberalismo, reformismo) tal e como esta construído, non é capaz de sacar a humanidade da crise mais importante desde o 29. É notorio para quen queira velo.
Nunha socialización das
perdas, levan anos dándolle trillóns de euros ó capital
financeiro, aos bancos e ás grandes empresas,… levan tempo
desmontando os dereitos laborais e sociais, nun longo proceso que
comezou nos anos 70, cando tras á crise do 74/75 o neoliberalismo
fíxose a relixión do mundo con dous mantras: o sistema publico é
un desastre, non era posible facer nada sen o investimento privado e
os mercados “autorregúlanse”. E a actual crise tamén arrasou
con estes mantras.
Máis, a incapacidade do
sistema para se rexenerar sen destruír (a “destrución creativa”
de Schumpeter) fai que todos os avances tecnolóxicos e produtivos
que existen dentro da sociedade estean paralizados senón ha unha
profunda transformación social. Esta é a percepción que ten a
poboación.
Non é ningún
descubrimento dicir que existen as condicións obxectivas mais que de
sobra para liberar á humanidade da pobreza e a escravitude do
asalariado. Son os avances técnicos (existen tecnoloxías
limpas e sustentables nos laboratorios do mundo, comezando pola nano
tecnoloxía), os coñecementos persoais dos seres humanos (todo o
mundo fala das xeracións mellor preparadas da historia, e non é
ningunha retórica), de socialización da información (Internet).
Embora existen dous
freos obxectivos a que estes desenvolvementos cheguen á sociedade,
un, as estruturas económicas nas que se basea o poder político
actual, nomeadamente a industria do petróleo e os combustibles
fósiles (para se “revolucionar” teñen inventado a perigosa
técnica do “fraking”) e todo o aparello financeiro e industrial
que conleva. Un troco no paradigma de produción significaría
levarse por diante á columna vertebral do capitalismo imperialista.
Dous, este aparello
financeiro/industrial impide obxectivamente e subxectivamente ese
desenvolvemento, a través do seu control das institucións
políticas, os estados, os gobernos, as Unións Europeas, etc.
Dicía Lenin que “a
política é economía concentrada”. En tempos de paz económica e
social “política” e “economía” aparecen como dúas rodas
separadas, uns adícanse á “política” (os xestores do sistema,
sexan de esquerdas ou de dereitas), outros á “economía” (os
profesionais da economía a darlle consellos aos capitalistas como
mellor investir, os profesionais do “sindicalismo” a como os
traballadores/as non perden demasiados dereitos). Máis, os tempos
nos que economía e política aparecen separados remataron coa crise,
agora toda medida política ten consecuencias directas na economía,
tanto das empresas como a da clase traballadora.
Nunca tanta razón tivo
Lenin: a política é economía concentrada. A modificación da lei
de aborto ataca un dereito das mulleres, máis tamén a un negocio de
400 millóns de euros que é o das clínicas abortistas, a reforma
laboral supón un retroceso de 40 anos nos salarios e nas condicións
de vida da clase traballadora, a modificación da lexislación sobre
os poderes notariais perxudica aos notarios en beneficio dos
rexistradores da propiedade. A política, as decisións dos gobernos,
afectan directamente á “economía” dos cidadáns.
Ha outro aspecto no que
a política parece, mesmo en tempos de crise, como alleo ás
inquedanzas e os sufrimentos da poboación, ás institucións, os
réximes,...
Un réxime é a maneira
que teñen os capitalistas de se organizar para mellor explotar aos
traballadores/as e saquear os pobos. Non é unha maneira neutral de
organizar á sociedade, é a maneira de organizar a explotación e a
opresión.
Non é igual un réxime
ditatorial que un democrático, non é igual unha democracia
“vixiada”, “tutelada” por herdeiros dunha ditadura (Estado
Español, Chile,…), que democracias asentadas e con tradición
(Gran Bretaña, Franza, EE UU, etc.). Expresan relacións de forza
entre as clases sociais, o capital e o traballo fundamentalmente, moi
concretas. Mas tamén, relacións de forza moi concretas entre os
sectores das mesmas clases dominantes.
Isto demóstrase coa
incapacidade do Estado Español para se liberar do nacional
catolicismo e do poder da Igrexa, convertendo a esixencia de ruptura
co pasado franquista nunha proposta revolucionaria que a burguesía
española non pode admitir.
Por todo isto, tanto a
nivel mundial como a nivel estatal ou europeo, faise necesario
parafrasear o imperialista Bill Clinton, “non é a economía, é a
política”.
Os gobernos, os poderes
internacionais, teñen un eixo político incuestionable: o xeito de
acumular capital a partir das estruturas dominantes desde fai 70 anos
(tras a II Guerra) son intocables, e farán todo o posible para que
así sexa.
Fronte a esta “dureza”
do capital e as súas institucións só colle unha alternativa, a que
podan construír a clase traballadora e os pobos do mundo, mas para
iso é preciso superar as inercias do pasado de “paz social”, o
sindicalismo nas respostas, o illamento uns doutros na perspectiva.
Isto supón a construción dun verdadeiro programa político de
transformación socialista da sociedade que de unidade á resposta
social.
Por iso, dándolle a
volta á palabra de orde de Bill Clinton, temos que dicir que “é a
política, estúpidos”, máis unha política revolucionaria que
desenvolva a mobilización democrática das masas, a súa
autoorganización cara a única decisión política que pode
desbloquear a situación, a toma do poder político pola clase
traballadora e os oprimidos.
Esta é a máxima
expresión da frase “é a política”. So desde o poder é posible
para a clase traballadora e os oprimidos romper coas ataduras e os
freos que a clase capitalista ten sobre a sociedade.
Galiza, mes de xuño do
2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario