Carlos Dafonte
Nun artigo anterior
aparecido no blogue, “A campaña contra os que poden poñer en
perigo o bipartidismo”, analizaba dun xeito moi sinxelo, os
atrancos que atoparían determinadas forzas políticas no
desenvolvemento do seu labor, desde o momento en que os resultados
das eleccións europeas confirmaron os vaticinios establecidos polas
enquisas; os dous grandes partidos perderon un importante número de
votantes e produciuse o ascenso dos de outras forzas que de xuntarse,
de facer unha alianza política, aínda que sexa con carácter
electoral, poden poñer en perigo un dos alicerces do sistema: a
alternancia no control institucional entre PSOE e PP, para o
que se necesitou facer pasar ó primeiro por ser de esquerdas e ó
outro de centro dereita.
No presente artigo, porque creo moi necesario no momento actual abrir un debate sobre o tema, vou facer algunhas reflexións sobre os elementos imprescindibles nos que se debe dar o achegamento das diferentes posicións que poden crear unha alternativa ó bipartidismo e polo tanto ó réxime nacido en 1978. Pero son consciente de que alguén pode interpretar os contidos deste artigo como parte da desaforada, burda e antidemocrática campaña que moitos medios, desde unha óptica de dereitas, manteñen contra Podemos e algún dos seus líderes. Espero que despois de lelo, se entenda ben cal é a miña posición.
Quero deixar moi claro
desde o primeiro momento, que de consolidarse esta alternativa nas
Cortes, se debería abrir un período constituínte, que só vai ser
posible combinando a loita social e a política; ca presencia de
amplas masas nas rúas esixíndoo e a existencia dunha maioría nas
institucións.
Pero a unidade non
debe aportar maior confusión ó panorama político actual, xa moi
confuso, produto da agonía do réxime; pola contra, debe servir para
clarificar e para sumar, aínda que haberá que ter en
conta, cuestión moi importante, que en política as regras das
matemáticas moitas veces non se cumpren, e un máis un, poden ser
catro e outras veces só un.
Esta posible unidade de
forzas políticas, ten como vimbios fundamentais a dúas formacións
de carácter estatal, IU e a revelación das pasadas
eleccións, Podemos, ós que se lles poden sumar algún outro
de carácter autonómico e algún sector, moi feble, que se esgalle
do PSOE, a consecuencia de como se solucione a actual crise na que se
atopa inmerso. Moito terían que cambia-las cousas para que se
incorporase algunha forza de carácter revolucionario. Habería que
facer un esforzo para incorporar tamén, organizacións de carácter
social que non representen un freo a todo o proceso
Polo tanto IU e
PODEMOS serían os dous grandes piares sobre os que se
asentaría esa unidade; a primeira unha organización, espero que
ninguén se ofenda pola afirmación, claramente socialdemócrata, que
non confunde polo de agora, estas posicións co keynesianismo, e a
segunda con toda unha serie de formulacións e afirmacións que no
panorama político estatal parecen moi novidosas, que se puxeron de
moda na marfallada ideolóxica que foi o “15- M”, pero que se as
analizáramos a fondo, non o son tanto e moitas veces carentes de
contido nunha forza que para moita xente apareceu como unha esquerda
renovada, aínda que os dirixentes de PODEMOS repiten en numerosas
ocasións, que eles non son “de dereitas nin de esquerdas”,
expresión que hai moitos anos utilizaba para cualificar o seu
movemento, un dos fundadores do fascismo español, José Antonio
Primo de Rivera, por exemplo, no discurso do teatro da Comedia ou na
“Carta a un militar español”. Posiblemente o coñecemento destas
posicións teña influído en moitos coma min, para pensar que
aquelas xentes que din “non ser de dereitas nin de esquerdas” ou
“apolíticos”, sempre os considere, en principio, como xentes ou
organizacións de dereitas. Prometo liberarme de vellos prexuízos.
Como non confundo o que é
un movemento de masas que loita por unha reivindicación concreta,
como pode ser a loita contra a privatización da sanidade, en que a
ninguén se lle vai esixir que se defina de dereitas ou esquerdas,
creo que cando se trata da unidade de acción de partidos e
organizacións políticas, por exemplo para presentar candidaturas
nun proceso electoral, situarse na esquerda, significa a defensa de
toda unha serie de valores que non poden ser obviados e polo tanto
considero que a posible unidade se ten que definir con nitidez como
unha forza de esquerdas, aínda que con elo se limite en certa medida
o campo dos apoios, campo que tamén se verá limitado de non facelo.
Hai moitos anos a
triunfante revolución en Cuba, tivo que facer labor de pedagoxía;
moita xente dicía Fidel si, comunismo non, e Fidel tivo que da-la
batalla para dicir que o que valoraban nel como positivo, o era por
ser comunista.
A necesidade de que
Podemos defina o seu proxecto estratéxico
Pois ben, Podemos
está hoxe en día nunha posición moi salientable para facer un
labor de pedagoxía, congraciar a unha grande parte da poboación cas
ideas, cos valores, da esquerda e rachar dunha vez por todas ca idea
falsa e polo tanto cos falsos valores, que os medios de comunicación
e a práctica política cotiá consideraba eran os valores da
esquerda ó considerar como representante da mesma, ó PSOE. Pero, é
Podemos verdadeiramente unha forza de esquerdas? Se así fora,
estaría disposta a xogar ese papel?.
Polas manifestacións dos
seus voceiros máis destacados, paréceme difícil. Teñen unha
tendencia constante a enmascara-lo conflito de clase na sociedade
española, que se ten aguzado ca crise do sistema, un elemento
fundamental desde unha perspectiva de esquerdas, baixo numerosas
falsas contradicións, “os de arriba contra os de abaixo”, pero
sen sinalar quen se atopa no nivel superior e quen no inferior, e
aínda que pareza fácil, non o é; un empresario con 25
traballadores que os explota dun xeito inmisericorde, onde se
atopa?. Ou copiando o movemento “occupy Wall Street” dos EEUU,
somos o “99 % contra o 1%”; aínda máis ambiguo. Ou a
“revolución da cidadanía” contra a “casta”, termo peréceme,
que empregou o sociólogo italiano Pareto a finais do século XIX,
cando estudaba a formación das élites; por certo foi nomeado
senador perpetuo por Mussolini. Podemos e os seus voceiros,
tampouco sinalan con claridade quen forma parte da mesma e a maioría
das veces no contexto no que se emprega a verba, parece que só se
refiren a un grupo de políticos; e os que mandan nos políticos do
réxime, os poderes económicos, que?.
Sobre o “cidadanismo”
como teoría política, habería moito que falar, curiosamente en
Bolivia e Ecuador, países ós que asesorou unha fundación na que se
atopan moitos dirixentes de Podemos, esta teoría é asumida por
moitos dos que están a gobernar.
Como dicía, formulacións
todas que agochan a división da sociedade en clases sociais, de
explotados e explotadores; algunha persoa inxenua pode pensar que se
fai así co obxectivo de agrupar ó maior número de indignad@s
posibles, pero tamén pode levar a pensar que son outras as
intencións como non enfrontarse ó problema fundamental do
capitalismo, a explotación; en calquera caso, este tipo de propostas
levan no seu interior o síndrome do fracaso cando se comece a “tocar
poder”.
Nas sociedades divididas
en clases sociais e cuxa evolución histórica é produto da loita
entre elas, unha organización política, aínda que o intente
disfrazar, sempre defende os intereses dunha clase, non se poden
defender os de varias, levaría a unha constante contradición.
Por outra banda a
esquerda o é, se cuestiona o sistema de explotación imperante no
mundo e Podemos, co seu recurso dialéctico a que se cumpra a
lei, a Constitución e a Declaración Universal dos Dereitos Humanos,
moi na liña de Julio Anguita, no que estamos, penso, tod@s
de acordo, segue sen amosar se o seu proxecto político estratéxico
está pola superación do capitalismo ou non.
O cumprimento do marco
legal, non poñería fin ó capitalismo, seguiríamos no capitalismo
e sen unha faciana moi renovada, capitalismo, e polo tanto nun
sistema baseado na explotación da forza de traballo. E debemos
formular a seguinte pregunta nunha situación de crise: acadaríase o
obxectivo fundamental de todo capitalista, de recupera-la taxa de
ganancia, a verdadeira xénese da mesma? Se a resposta é negativa, a
única posible, dentro do capitalismo non hai saída para as xentes
que viven do seu salario, e toda proposta que incite a crer que si
existe saída dentro do capitalismo, é un engano.
Polo tanto é lícito,
coñecendo que Podemos recibiu un enorme apoio de medios de
comunicación moi importantes, ligados tamén a importantes emporios
económicos, preguntarse se estes medios e grupos económicos non
promocionaron a Podemos buscando unha alternativa para un PSOE que se
debilita dun xeito para eles alarmante e para non permitir que os
votos que este perdeu e vai seguir perdendo, os capitalice IU ou
forzas a súa esquerda.
Crise en IU e busca
dunha saída que vai ser subordinala a Podemos.
A
situación actual en IU que só coñezo polo que vai aparecendo nos
medios de comunicación, recórdame a vivida no ano de 1996 na mesma
organización, despois das eleccións xerais. Acadáramos o maior
número de votos que nunca conseguira unha forza de esquerdas
no estado español, máis de dous millóns seiscentos mil, e
nembargantes a maioría dos medios orquestraron unha campaña sobre o
que consideraron fora unha derrota electoral de IU que foi moi ben
acollida pola oposición interna a Julio Anguita, agrupada en “Nueva
Izquierda” que recibiu todo o apoio mediático necesario para crear
a grande crise do ano 1997 ca ruptura en Galicia, coa comparsa de
Cataluña e numerosos dirixentes estatais, que despois de facer o
maior dano posible, axiña marcharon para o PSOE, onde agás un,
poucos fixeron carreira política; “Roma non paga traidores”.
Hoxe vólvese a falar nos
medios de derrota en IU, e algúns dirixentes apúntanse a esa tese,
aínda que se gañou un millón de votos e triplicouse o número de
deputados; vólvese falar da necesidade de renovación na dirección,
e prodúcense toda unha serie de movementos internos, tanto no eido
organizativo, promoción de Alberto Garzón, como de discurso, que me
fan pensar que de darse unha unidade con Podemos nas próximas
eleccións, IU vai xogar un papel claramente subordinado.
Podemos ó meu
entender, representa o pensamento máis radical da pequena burguesía,
que nun momento de crise e debido á pouca firmeza ideolóxica
amosada pola única forza que se poda considerar de esquerdas con
certo peso social, IU, do que hai que facer responsable en primeiro
lugar ó Partido Comunista, hoxe ten gañado a sectores de
asalariad@s e pon en cuestión a súa
existencia.
Teño a impresión de que
os resultados electorais ó Parlamento Europeo, onde IU non
capitalizou todo o descontento existente entre amplas capas da
sociedade, a causa da aparición de Podemos con todos os seus apoios
mediáticos, están a servir para unha batalla interna onde as
cativas, pero aínda existentes, perspectivas políticas de clase, se
perdan. Eu que non milito hoxe en ningunha organización, asisto a
estas circunstancias lembrando aquelas verbas, de que a historia
repítese moitas veces como farsa.
En Galicia no mes de
xullo de 2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario