Roberto Laxe
Na decadencia do
capitalismo, a tese de Marx significa a morte dos filósofos, non da filosofía.
A filosofía, a súa historia, é un longo camiño de estudo e reflexión, de
“pensar como pensamos”, até chegar á tese de Marx. Con ela termina ese camiño e
comeza o da transformación definitiva da sociedade, o salto da “prehistoria á
historia da humanidade”. Os filósofos son parte da prehistoria da humanidade,
vén dicirnos Marx.
Que pasou para que a
tese de Marx siga tendo exactamente a mesma vixencia que cando a escribiu?...
Levamos máis de 20 anos, desde a caida do Muro e a restauración do capitalismo,
con moitas interpretacións do mundo; que se "ecosocialismo", que se
"feminismosocialista", que se "decrecentistas", que se
"diversidade", que se "vuelta a lo local"; etc, que non son
máis que formas parciais de interpretar o mundo, non de transformalo... Todos
eles terminaron integrados no sistema, no discurso oficial, como parte do
chamado "politicamente correcto". A extrema dereita mundial atopa
nesta media verdade (a integración formal das interpretacións do mundo) un
argumento para aparecer como os "politicamente incorrectos", cando en
realidade son absolutamente "correctos", son a máxima expresión da
barbarie capitalista.
A perdida do referente social que era a URSS e os estados burocráticos como exemplos viventes de que había outras sociedades non capitalistas, foi demoledor; posto que deixou á clase obreira sen iso, un exemplo práctico... Volveron pola xanela as "interpretacións" do mundo, como antes da Comuna de Paris e a Revolución de Outubro, cos saintsimonianos, con Fourier, con Owen, Proudhon, Tosltoi e o seu "socialismo aristocrático", populistas rusos, anarquistas,... Porque esa Tese de Marx vén precedida doutra: “
Non a práctica en sentido
conxuntural, senón estratéxico, de fondo: a URSS, mesmo coa súa dexeneración
stalinista, era no imaxinario colectivo esa demostración práctica de que outra
sociedade, non capitalista, podía existir. E aquí estamos tentando demostrar na
práctica que outro mundo non capitalista, socialista revolucionario, é posible,
como o foi en 1917 até 1924.
O stalinismo, como o
Cid, gañou unha batalla despois de morto. A derrota que supuxo a volta ao
capitalismo en todos os estados non capitalistas, comezando pola URSS e
terminando por Vietnam, trouxo consigo unha vitoria ideolóxica da burguesía que
corporeizó a frase lanzada por Thatcher a comezos dos 80: “non hai alternativa
ao capitalismo”, desenvolvida polo fin da Historia de Fukuyama e a campaña de
“morte do socialismo”. Como toda gran mentira, tiña un elemento de verdade, o
estalinismo arrastrara consigo ao socialismo, á expropiación da burguesía e
todo o que programáticamente acompáñalle.
En concreto, ante a
crise social, política e económica, quen se acorda da “socialización do
traballo doméstico” para acabar coa familia patriarcal e monógama, núcleo da
opresión da muller, a quen, ante as loitas en defensa dos postos de traballo,
ocórreselle levantar propostas como a "nacionalización", "o
control obreiro", "redución de xornada sen redución de salario:
traballar menos para traballar todos e todas"... Todo isto aparece como
fóra de lugar mesmo para a esquerda.
Á vez que o
neoliberalismo impúñase como pensamento hexemónico na sociedade, na esquerda
traducíase na pos modernidade e o pos marxismo, e na conciencia da clase
obreira calaba ese teito de cristal democrático do que non podía pasar: dado
que non era posible a transformación socialista da sociedade, pois só conducía
a réximes como o soviético, conformámonos con “mellorar
as condicións de vida da poboación” (Mujica, ex presidente de
Uruguai) dentro da democracia burguesa. Nace un reformismo sen obxectivo
estratéxico transformador; nin nos seus mellores soños
Berstein crese que ao final el triunfaría fronte a Lenin e Rosa Luxemburgo: “o
movemento é todo, o fin nada”, dicia, e toda a posmodernidad e o pos marxismo
dos 90 / 00 fanse ?berstenianos?.
A destrución da teoría
do todo
A URSS, con todos os
seus defectos e deformacións burocráticas, pero ao reivindicar a revolución de
1917, era o exemplo vivente de que o capitalismo nin era o fin da historia nin
“a única alternativa” social. Este exemplo tiña unha lectura filosófica: o todo
como superior á suma das partes, é dicir, a expropiación do capital e a
destrución do estado burgués en 1917 había catalizado a adopción de avances
sociais non só para a clase obreira, senón para a sociedade no seu conxunto.
En palabras do propio
Marx, “Só en nome dos dereitos universais da
sociedade pode unha clase determinada arrogarse o dominio universal. A enerxía
revolucionaria e a conciencia moral do propio valor non bastan soamente para
tomar por asalto esta posición emancipadora e, por tanto, para o esgotamento
político de todas as esferas da sociedade no interese da propia esfera. Para
que coincidan a revolución dun pobo e a emancipación dunha clase particular da
sociedade burguesa; para que un estado da sociedade fágase valer por todos,
todas as fallas da sociedade deben atoparse, á súa vez, concentradas noutra
clase; un determinado estado debe ser o estado contra o cal é dirixido o ataque
de todos, o que incorpora a traba imposta a todos; unha particular esfera
social debe aparecer como o delito coñecido de toda a sociedade, así que a
emancipación desta esfera apareza como a emancipación universal cumprida por
obra propia. Para que unha clase determinada sexa a clase liberadora por
excelencia, outra clase debe, por tanto, ser a clase evidentemente opresora. O
valor xeral negativo da nobreza e do clero franceses determinaba o xeneral valor
positivo da burguesía, que era unha realidade e contrapúñase a aqueles” .
(Critica á Filosofía do Dereito de Hegel).
A Rusia de 1917 foi a
primeira que tivo ministras (Kollontai), a primeira que deu o voto ás mulleres,
que recoñeceu o dereito ao aborto e despenalizó a homosexualidade; estableceu
criterios de desenvolvemento sustentable, mesmo nas condicións dun estado tan
atrasado e sen industria como era a Rusia do momento. Un estado obreiro, o
soviético dos primeiros anos que impulso o dereito dos pobos á
autodeterminación, que acordou a paz por separado cos imperialistas, que fixo
unha profunda reforma agraria.
Os primeiros pasos da
construción do socialismo, aínda nas tremendas condicións sociais e económicas
que se fixeron, apareceron ante a sociedade como a defensa dos dereitos sociais
no seu conxunto: o socialismo era o todo que non necesitaba apelidos. Con todas
as súas contradicións, era cualitativamente superior ao capitalismo, mesmo nas
súas nacións máis desenvolvidas e democráticas.
O stalinismo desmontou
moitas desas conquistas sociais asociadas ao socialismo, deixando só a carcasa
económica da desaparición da propiedade privada dos medios de produción e
distribución; mais polo poder burocrático sobre a economía, posta ao seu
servizo, agudizábase o seu carácter reaccionario no social: perdida de dereitos
das mulleres e as minorías, criminalización de novo da homosexualidade, etc.
Os dereitos sociais e
políticos das minorías nacionais, das mulleres, dos oprimidos vanse separando
do tronco “socialista”, que aparece como contraditorio con eles. O economicismo
que tanto criticase Lenin reaparece no stalinismo; todo se reduce a que non hai
capitalismo, aos chamados dereitos biolóxicos da sociedade que malamente van
mantendo (emprego basicamente). Pero como todo o que non avanza, retrocede;
estes estados volveron ao capitalismo da man da burocracia e das súas
políticas.
Rosa Luxemburgo dixo que
o socialismo non se reducía a unha cuestión de “coitelo e tenedor”, senón que
fai ao ser humano en todos os seus aspectos. Ao reducir o socialismo ao
“coitelo e tenedor”, a diáspora social era inevitable; foron aparecendo as
partes como axentes transformadoras, como foron os verdes nos anos 80, e todos
os movementos sociais...
O socialismo debe
recuperar ese carácter que Rosa Luxemburgo lle daba, de que non só é cuestión
de “coitelo e tenedor”, senón que fai ao ser humano como tal, ás súas
aspiracións e soños; e recuperar o que Engels non se cansaba de repetir, o
socialismo reintegrará de maneira armoniosa ao ser humano co seu parte natural;
porque non esquezamos que o ser humano xorde da natureza, é parte dela... Unha
parte tan activa que hoxe pode destruíla.
A reconstrución do marxismo
como ciencia da revolución e guía para a acción fai necesario retomar esta
perspectiva de que “o todo é superior á suma das partes”, non por que as nega,
como facía o stalinismo, senón porque as cataliza dando unha vía de resolución
revolucionaria, destruíndo as condicións que provocan a súa existencia. O
socialismo non necesita apelidos, se non integra a todas as partes sociais
“ofendidas” polo capitalismo e os opresores non é socialismo, é a dexeneración
stalinista, oposta polo vértice a calquera perspectiva de transformación
revolucionaria da sociedade.
En Galiza no mes de
outubro de 2019
No hay comentarios:
Publicar un comentario