Roberto Laxe
No
ano V d.c. (despois da crise) o capitalismo segue buscando umha saída a súa
crise, que lle permita recuperar os beneficios que nos anos previos á crise
levou a moitos a falar do “fin da historia”, do “fracaso do socialismo”, e do
carácter antigo do marxismo: o moderno, o futuro dixeron, viña marcado pola
vitoria do capitalismo a todos os niveis.
A
crise coas súas consecuencias políticas e teóricas, impón non so a actualidade
do marxismo, mas tamén umha combinación orixinal de políticas nas que as
palabras de orde que fan o poder están no centro do que se deu en chamar
“refundación da Unión Europea”. Non facer frente a este problema con propostas
en positivo como asembleas constituíntes ou nun paso superior, goberno dos
traballadores, que liguen a caída dos réximes europeos coa propria destrución
da UE como institución supra estatal, é perigoso para calquera opción
revolucionaria.
Crise económica e crise política na UE
A
crise económica veu a demostrar diante de todos que o capitalismo é un sistema
incapaz para resolver os problemas da sociedade, que periodicamente sofre
agudas crises, cada vez mais profundas e con mais difícil solución. Por so
referirnos ás dúas ultimas do nivel da actual, a do 29 -a Gran Depresión-, e a
do 72/73 -chamada o do “petróleo”-. A primeira xerou o fascismo e rematou coa
II Guerra Mundial; a segunda co triunfo do neoliberalismo, o desmantelamento do
Estado do Ben estar, a restauración do capitalismo nos estados chamados
“socialistas” e as guerras que lle sucederon, nomeadamente a de Iugoslavia e a
1ª guerra de Iraq.
O
capitalismo non sabe resolver os seus problemas se non é pola forza, pola loita
polo poder de calquera das súas fraccións, estados ou sectores, de tal xeito
que os poderosos destrúen fisicamente aos mais débiles, xa sexan estes outros
capitalistas. Quen paga o final estas loitas polo poder entre eles son o pobo
traballador, e non concreto a clase traballadora.
A
crise europea é o punto central, hoxe, desta loita polo poder entre os
diferentes estados que a compoñen. A coñecida como “crise da débeda” non é mais
que a utilización dunha ferramenta monetaria para atar os capitais mas débiles
aos mais fortes e impor umhas medidas á poboación, que a falta doutras de
futuro, permitan o saqueo das riquezas sociais para beneficio de bancos e
grandes empresarios.
A
crise da débeda é a manifestación na Unión Europea da crise do sistema
capitalista que na procura da recuperación da taxa de lucro, favorece a
especulación co diñeiro que a banca lle presta aos estados. Nin mais nin menos.
Por iso, a crise da débeda é a crise dunha “unidade europea” moi precisa, a
unidade capitalista acordada no Tratado de Maastricht.
Isto
pon ás mesmas burguesías na disxuntiva de ou avanzar en “mais” Europa, cos
eurobonos, coa política fiscal unificada, con mais atribucións ao Consello de
Europa e o Ecofin ou MEDE ou como lle queiran chamar, ou retroceder á
“balcanización” e ás liortas do século XIX e XX que conduciron ás guerras
mundiais. A partir da defensa da Unidade actual, todas as burguesías nacionais
queren facerse coa mais grande parte da torta no seu peto, e coa alemá á
cabeza, asistimos a unha sorte do nova “guerra” europea, agora feita por medios
non militares, senón económicos, monetarios e políticos.
Neste
“barullo” que é a actual UE intervén, como non podía ser doutra maneira, o
resto das potencias imperialistas, especialmente os EE UU, que ven no
debilitamento de Europa a retirada da competencia do mercado mundial dun
competidor. “Un menos a repartir”, poden pensar desde Washington, e así poden
adicar as súas forzas a frear ás potencias emerxentes, os chamados BRICS.
Dicía
Lenin que “fora do poder todo é ilusión”, e os capitalistas ben o saben. O
estado, o sector do capital que o domine, é quen fai as leis o seu servizo: un
exemplo recente e moi explícito disto foi a loita polo plan eólico na Galiza. A
Xunta Bipartida fixo un reparto baixo un plan que supuña a creación o seu redor
dun tecido industrial que non gustou ao capital español, pois marxinaba a un
sector da burguesía especulativa; desde o centro, con aliados dentro da Galiza,
desataron umha ofensiva contra o bipartido, cuxo eixo era tombar o plan. O PP,
cando chegou á Xunta, o primeiro que fixo foi derrogar o Plan do Bipartido, e
aplicar un novo reparto, favorecendo agora aos que lle puxeron no poder, o
capital español e os seus aliados galegos.
É
un exemplo de como un enfrontamento entre dous sectores da burguesía tumban un
goberno e pon outro; porque a burguesía, a diferenza da clase traballadora e o
pobo, ten claro desde sempre a máxima leninista de que “fora do poder todo é
ilusión”. De feito, se alguén vai por tras na toma de conciencia do que esta
acontecer na Unión Europea é a clase traballadora e os pobos, illados dentro
das fronteiras nacionais, mentres as burguesías, con todas as súas
contradicións, adoptan posturas comúns.
Foi
o retroceso imposto pola restauración do capitalismo nos estados “socialistas”
o que levou á perda do perfil de clase en amplos sectores dos traballadores/as,
da xuventude sobre todo, disolvendo as contradicións sociais en contradicións
nacionais (a auxe do nacionalismo de calquera tipo). Apoiándose neste feito
obxectivo as cúpulas políticas e sindicais alimentan ese atraso coas súas
políticas de illamento dentro das fronteiras estatais. Diste xeito se perde de
vista o fundamental, a tendencia á unidade por riba das fronteiras da clase
traballadora é imprescindible para derrotar o que é un fenómeno transnacional.
O poder na Unión Europea na súa “refundacion”
É
un feito que os ritmos económicos e sociais tenden á confluencia no conxunto da
Unión, mas non como non podía ser doutro xeito, non o fai de maneira harmoniosa
e planificada. O que esta a acontecer na UE é exactamente o mesmo que sucedeu,
so que a un nivel moito mais grande, na Galiza. As contradicións entre os
diferentes sectores burguesas non están no calibre do ataque á clase
traballadora e o pobo, aquí teñen unidade, senón quen controla o poder de aquí
para diante e no seu beneficio, isto é o que significa a “refundación da UE”, a
reordenación de todas as institucións europeas.
A
crise económica puxo de manifesto as debilidades do Tratado de Maastricht, como
por exemplo a obriga de financiamento a través de prestamos da banca, de ter
que ir aos mercados para se financiar, permitiu que no medio dunha crise
determinada pola queda da taxa de lucro da industria e o aumento exponencial da
especulación -especulan con todo, desde o agro alimento ate con xogadores de
futebol-, a débeda soberana tamén se convertera nunha peza mais da “economía do
casino”.
Se
a elo engadímoslle os intereses políticos dos EE UU de debilitar a moeda -o
euro- que ate o momento era a única que podía romper o monopolio do dólar como
referencia mundial, coas nefastas consecuencias que isto tería para a economía
ianqui, o caldo de cultivo para crise da Unión esta servido.
Como
toda crise, a rutina do poder rompe polo mais débil, e os lobos (lembremos a
Hobbes definindo ao ser humano “como um lobo para o home”, co que estaba
describindo á sociedade burguesa, capitalista) lánzanse sobre a peza que
esperan cobrar. Os lobos internos na UE xa teñen a peza clara, os chamados “periféricos”,
mas para iso teñen dúas opcións das que xa se falou, ou avanzan en “mais”
Europa, o voltan ás épocas da “balcanización”.
Por
iso, a crise actual da Unión Europea é a máxima expresión da tendencia do
capitalismo á concentración e centralización do capital exposta por Marx,
segundo a cal os mais rendibles destrúen aos menos rendibles. Marx explicábao
pola actuación da lei da tendencia a igualación da taxa de lucro, na que os
capitais que teñen un nivel de produtividade superior á media absorben polos
dos prezos de mercado das mercadorías, a mais valía xerada no sector,
arruinando os que non son capaces de manter esa media.
Cando
traducimos esta tendencia económica á política, encontramos a frase de Lenin,
“fora do poder todo é ilusión”, o que hoxe significa “refundar a Unión Europea”
baixo a nova correlación de forzas derivada da crise. A esta tarefa están
postas todas as enerxías, as viaxes, as reunións, as propostas políticas, os
recortes e os axustes: están construíndo unhas novas relacións de poder entre
eles, que teñen duras consecuencias para as poboacións. Como todo nascimento de
algo novo, ven con violencia, o grao de violencia so depende das resistencias
que achen no seu camiño, e non so contra a clase traballadora e o pobo, senón
entre eles proprios. As guerras interburguesas existiron, existen e existiran
ate que o capital deixe de ser o centro do problema.
Agora
estas “guerras” entre eles son esencialmente financeiras e monetarias, para
arruinar o mais pobre, e así poder facerse co seu mercado a prezo de saldo, ou
para impor umhas políticas contra os traballadores/as e os pobos que permitan
facerse coas riquezas sociais (a forza de traballo e a natureza) do país en
cuestión. Esta é a esencia da crise da Unión Europea, a loita polo poder na
nova Europa que xurda da crise, que eles chaman “refundación”.
Estamos
na era do imperialismo e isto fai que non vaian chamar á poboación á participar
nesa “refundación”, a burguesía nin nas suas épocas mais revolucionarias falou
claro. Os seus obxectivos estaban sempre ocultos tras ideoloxías relixiosas ou
como moito propostas formais. En Holanda fixeron umha revolución burguesa
contra o imperio español coa relixión como estandarte; na Gran Bretaña foron os
Puritanos de Cronwell os que fixeron a revolución burguesa. Nos EE UU a súa
Constitución comeza, “deus criou...” e o mais avanzado, Franza, non deixou de
seren un formalismo o da “liberdade, igualdade e fraternidade”, porque non
liberaron ás colonias, mantiveron a escravitude, e a muller e os obreiros/as
non tiñan dereito o voto.
Mais Europa e debilitamento dos réximes
Do
mesmo xeito que a tendencia económica á centralización e concentración de
capital destrúe os mais débiles, a tendencia a “mais” Europa, que como dicía
Trotski “xorde das entrañas do sistema capitalista”, esta a debilitar os
estados nacionais construídos o longo de séculos, e baixo os golpes de ducias
guerras en toda Europa. Esta claro que este carácter capitalista da unidade
actual xera rexeitamento social e freos que veñen, ou ben de sectores da
pequena burguesía ligada aos mercados estatais que se manifesta nas
alternativas nacionalistas nas nacións sen estado ou as fascistas, ou da
aristocracia obreira dependente das subvencións estatais que protexen sectores
industriais, e expresadas nas cúpulas dos sindicatos reformistas.
A
delegación de soberanía monetaria feita en Maastricht e co Euro, segunda a cal
os estados renunciaban a umha parte fundamental da súa soberanía sen que vaia
acompañada dumha política fiscal e orzamentaria común, era obvio que ía abrir
as portas á especulación coas débedas soberanas. Non se sostén para ninguén que
os membros do clube do Euro teñan que se financiar a partir das súas proprias
forzas, e mais cedo que tarde esta contradición ía explodir, como así
aconteceu.
Para
o 2013 entra en vigor a Lei Bolkestein de liberalización na UE dos servizos e o
comercio, en 2013 liberalizase o transporte ferroviario, o 60% da lexislación
estatal é decidida desde as Directivas Europeas... isto pon ao conxunto da
Unión Europea diante dunha definición chave, o que é a Unión Europa, un Estado,
um tratado entre estados, ou o que é.
Esta
claro que non é un Tratado, que é algo mais, porque aspectos decisivos da
soberanía dos estados, comezando como vimos pola monetaria, xa non a teñen. Un
Tratado é un acordo entre estado soberanos, e non supón a perda desta
soberanía, salvo en aspectos moi concretos e específicos. Se algún dos estados
que asinen o tratado perden soberanía nun aspecto central como o monetario non
supón un acordo, senón un troco na relación entre ambos, e o que perde a
soberanía pasa a ser dependente do que gaña (neocolonia, protectorado, ou como
se lle queira chamar).
A
Unión Europea é un “proto estado” que supera o carácter dun tratado e introduce
un elemento novo na relación entre os estados, a perda de soberanía sen
perde-la toda, umha forma de Confederación de Estados. Perdese en aspectos
monetarios, financeiros e económicos, o comercio entre as nacións europeas
supoñen máis do 60% dos seus intercambios; mesmo pódese falar, polo
interrelacionamento existente entre as burguesías, dumha burguesía europea, de
multinacionais europeas (o 70% das fusións empresariais en Europa, a comezos do
milenio, prodúcense entre empresas continentais), etc. Avanzan tamén en
“unificar” as políticas represivas, como o Tratado de Shengen, e policiais, a
Europol á que lle están dando mais competencias.
Mas,
e isto é o que é umha contradición que vai esplodir, os Estados conservan a
independencia no que é fundamental para o estado burgués, a política exterior e
de defensa. Porque voltando a Lenin, “fora do poder todo é ilusión”, e o poder
esta na punta do fusil (o para actualizalo, no misil).
As
tendencias económicas e sociais, a pesar disto, apuntan e esixen “mais Europa”,
tanto para o capital como para a clase traballadora. A un mesmo punto pódese
chegar por dous camiños distintos, e coñecer os dous camiños é fundamental para
non cair nin nas claudicacións no proceso capitalista de Unidade burguesa, como
fan sectores da esquerda reformista ou neoreformista, e que demagoxicamente
utilizan os Social liberais dos Partidos Socialistas. Que se teña que avanzar
no camiño de “mais Europa” non quer dicer que teñamos que manter a actual Unión
Europea, nin tan sequera a que están refundando a golpe de austeridade.
Contraditoriamente
ao que lles gostaria, “mais Europa” supón un debilitamento dos estados, umha
perda de lexitimación diante das súas poboacións, que ven como as medidas que
lles afecta na vida cotiá non depende do seu voto nin da vontade dos seus
gobernos mais directos, senón de Bruxelas, do BCE ou do ECOFIN. Os dous
exemplos paradigmáticos, mas diferentes deste debilitamento son Italia e o
Estado Español.
En
Italia o goberno foi decidido directamente por Bruxelas, sen ningún proceso
electoral no que a poboación decidira quen ía presidir o goberno. De feito,
menos mal para eles que o gobernante deposto fose un histrión do calibre de
Berlusconi, porque noutro caso, esa actuación “colonial” feita desde a Unión
Europea tiña que ser vista como un ataque á soberanía, o que poría de novo
(como fai 70 anos) na orde do dia a loita pola liberación nacional.
Hoxe
Italia é o exemplo máximo de integración europea, sen que haxa umha resposta de
masas pola liberación nacional. O que ha é umha loita, mais o menos xorda,
contra as políticas de axuste e austeridade, porque a poboación italiana, mais
aló do carácter absolutamente antidemocrático da medida de impor primeiro
ministro sen eleccións, percebe que o problema non é exclusivamente italiano,
senón europeo.
No
Estado Español, pola contra, a UE e o goberno foxen dumha medida similar porque
o réxime español é fillo dun inestable pacto entre a ditadura franquista e as
organizacións do movemento obreiro que ninguén quere tocar, e impor desde fora
un presidente do goberno daría un golpe ás correlacións de forza acordadas neses
pactos: non existen técnicos neutrais na división da Guerra Civil e a ditadura.
Mas, o réxime da Transición non deixa de estar sometido á mesma perda de
soberanía que o resto, e a crise catalá, coa súa burguesía procurando un
engarce directo con Europea a través da súa independencia é umha das súas
expresións mais agudas.
A
estabilidade do réxime español esta sometido a dúas presións, a interna, a
loita pola Memoria Histórica que rompe os pactos da Transición, e a perda de
soberanía polos acordos internacionais. Isto fai da monarquía unha institución
prescindible a medio prazo. Mas a excepcionalidade histórica que foi a
Transición Española explica que a implicación da clase traballadora nos
procesos europeos sexa mais débil que no resto.
Se
nos referimos ao resto dos estados da Unión Europea, é un feito que comezando
polo que hoxe marca o paso, Alemaña, ate Grecia, todos eles dependen uns
doutros, e a perda de soberanía é igual para todos; o que muda é a correlación
de forzas nas tomas de decisións, uns pasando
a ser “protectorados” da UE, con “virreis” en forma de “homes da
Troika”.
A loita polo poder hoxe
Ate
o de agora viuse que a crise, como todas, muda as condicións concretas de
dominación da clase capitalistas, das relacións entres os seus sectores
nacionais, produtivos, etc. Do mesmo xeito que umha crise económica é, en
descripción de Isaak Rubin, “a ruptura do equilibrio” entre os sectores da
produción e a distribución de mercadorías, que xera os conflitos sociais e
políticos; umha crise política é a manifestación da “ruptura do equilibrio”
entre as clase sociais, e dentro delas, das súas fraccións internas.
É
xa un lugar común falar da perda de poder das “clases medias”, é dicir, da
desaparición da aristocracia obreira e a pequena burguesía -asimilados na
socioloxía burguesa polo seu poder adquisitivo, mas con diferentes lugares na
propiedade dos medios de produción e distribución-, o seu empobrecemento e
proletarización (seria convinte reler a Marx sobre a proletarización das capas
medias da sociedade). Sectores desta clases non van reaccionar nun sentido
progresista frente ao ataque ás súas condicións de vida, senón que moitos deles
van camiñar cara o fascismo, cara o repregamento “nacional”, na defensa dos
seus privilexios estatais fronte o seu empobrecemento o que lles condena a UE.
A
polarización cara a dereita dos partidos “conservadores” en toda Europa é unha
tendencia inexorable pola crise, ate chegar os extremos do fascismo como en
Grecia. Desde as nacións sen estado ven un empurrón á disgregación dos estados
debilitados. O equilibrio na base da sociedade, a clase traballadora, a pequena
burguesía, etc., esta roto pola crise, e isto vai provocar mais crises
políticas que xúntanse á ruptura do equilibrio entre os estados.
Volvendo
a Lenin, “so o poder” pode pór orden neste barullo que é Europa no ano V d. C.
E isto significa pór a política no posto de mando. Porque o poder remite á
discusión sobre que programa se vai levar adiante e quen o vai
facer.
A
loita polo poder refírese a que clase, a través de que institucións, vai facer
efectivos esos programas na sociedade. E non é umha polémica intelectual como
poden pensar algúns sectores da esquerda, é a polémica central en calquera
organización que teña como obxectivo a toma do poder político, supón a
elaboración do plan político nese camiño. A frase Lenin bastaría para ver que
non é unha discusión abstracta, senón ben concreta; alem mais, foi Trotski quen
baixou a terra a idea leninista no Programa de Transición cando afirma que este
un sistema de palabras de orde que a partir do nivel efectivo de mobilización e
conciencia das masas, “estableza umha ponte que conduza á toma do poder”.
Cando
os marxistas do século XIX e XX debatían, sempre era en termos de poder.
Bernstein para reformar a idea, Kautski para relegalo ás calendas gregas, e
Rosa Luxemburgo, Lenin ou Trotski para convertelo nunha tarefa presente e
actual (mesmo entre eles había diferenzas). Mas todos eles debatían, no fondo,
de como cada un deles pensaba que a clase obreira podía tomar o poder. Tan é
así, que a divisoria de augas establecíase xusto na consideración que cada un
tenia da toma do poder, os reformistas, os centristas e os revolucionarios. Foi
a realidade quen demostrou a verdade e umha discusión aparentemente escolástica
encheuse de contido.
A loita da clase traballadora é polo poder?
Hoxe,
produto do retroceso na conciencia e na elaboración do marxismo, reconducido a
umha ideoloxía humanista ou a unha metodoloxía económica ou sociolóxica,
perdeuse esta discusión: como “imaxinamos” a toma do poder. Todo o que fai o
ser humano pasa polo seu cerebro, isto é o que nos diferencia dos animais, que
atúan por instinto, e no cerebro “imaxinamos”, facemos hipótese, elaboramos
teorías, que despois na practica resolvemos como reais o simplesmente froito da
nosa imaxinación.
A
estas alturas da crise é un feito para todo o mundo que o capitalismo é incapaz
de sacar a humanidade da crise social, política e económica na que esta sumida.
A pregunta que se fai todo o mundo é, baixo que programa, e, sobre todo, quen o
vai facer.
Nun
mundo en crise, sen alternativas sociais globais que den umha explicación ó
fundamental do que esta acontecer,
cobran forza as teorías e as propostas das saídas sectoriais. Existen propostas
de soberanía alimentar, de economía feminista, alternativas ecolóxicas e todo
xeito de alternativas individualistas; todas elas enfrontan manifestacións
concretas da crise social xerada pola crise económica e política do
capitalismo; mas por elo, as súas alternativas non enfrontan directamente o
poder político do capital, senón que sitúan a resposta na construción de
agrupamentos “por fora do sistema”, non “contra o sistema”. Foxen como da peste
da discusión central, como enfrontar o poder político do capital a través dos
seus estados, dos seus tratados, dos seus acordos, e substituílo por un poder
que sitúe como alicerce a construción dunha sociedade aos servizo do ser
humano, da resolución das súas necesidades.
A
dexeneración dos estados chamados “socialistas”, agora xa capitalistas, a
virada á dereita de imesa maioría das organizacións da esquerda cara ás
institucións burguesas e o electoralismo, a participación en gobernos
burgueses, adornados co termo “progresista”, das organizacións que xurdiron da
crise do estalinismo, como os “Verdes” alemás que pactaron coa Socialdemocracia
de Schroeder o desmantelamento do Estado do Ben estar na “axenda 2010”, a
participación de Refundacione Comunista en Italia nos gobernos “progresistas”,
o apoio de IU, ERC, BNG aos gobernos de ZP, etc., demostraron que todas estas
organizacións non ían mais aló de ser un “lobby de esquerdas”, para presionar
aos Partidos Socialistas (mellor chamados, Social liberais) para o seu xiro á
esquerda.
O
final, uns e outros aparecen diante das poboacións como parte do problema e non
como elementos para a súa solución. O fondo de todos eles é que renunciaron a
prantexar como eixo do problema cuestión de quen manda, de qué carácter ten o
estado; limítanse a defender o Estado do Ben Estar, como se este estado non fose,
tamén, unha maneira doce de manter a explotación da clase traballadora e o
saqueo dos pobos. A renuncia a levantar unha proposta de poder alternativo ao
poder do capital levounos a claudicarlle aos representantes “progresistas” do
Capitalismo, a “socialdemocracia”.
E
nesta chegou a crise actual, co seu cuestionamento de todas as relacións
políticas e sociais preexistentes. A aparición das potencias “emerxentes”, os
BRICS, a crise dos dous grandes poderes imperialistas, os EE UU e a UE, as
revolucións árabes e a loita da clase traballadora e os pobos en todo o mundo
e, polo que fai á conciencia das poboacións, a perda da seguridade na
estabilidade do sistema, fai que hoxe todo o poder este en cuestión, que sen
umha alternativa política revolucionaria abre ás portas á todas as correntes
“anarcoides” e o rexurdimento do nihilismo.
Achamos
aquí o punto decisivo da crise, de económica e social transformouse en
política. A pregunta que se fai calquera hoxe é ben política: se o capitalismo
demostrou o seu fracaso e xa non pode garantir o noso futuro, quen pode facelo.
Por este burato entran todas as alternativas sociais e políticas ás que nos
referiamos antes.
Mas
os marxistas si temos umha resposta que temos que limpar da sucidade que o
estalinismo en todas as súas variantes emporcou: o socialismo e o programa de
transición para acadalo, a ditadura do proletariado, é dicir a loita da clase
obreira polo poder.
Nisto
resúmese a permanencia da crise actual, a clase traballadora, froito de anos de
retroceso, do desprestixio da alternativa socialista e dos mecanismos da
democracia burguesa fomentados e favorecidos pola meirande parte das
organizacións da esquerda, achase atrapada nas redes da democracia formal,
burguesa. Aínda que obxectivamente o poder do capital esta en crise e
cuestionado por millóns de seres humanos, se sostén por que a clase obreira
aínda non deu o paso á consciencia de construír umha alternativa de poder, o
seu poder, o salto da “clase en si” á “clase para si”.
Asemblea Constituínte e o poder da clase traballadora
Abrir
o camiño da loita polo poder é a tarefa central, posta na mais perentoria
actualidade pola crise do sistema capitalista. No ano V d.c non se ve saída do
túnel da crise; ningún dos “gurús” do capital son quen de pórlle final á crise,
cada ano que pasa alongan mais a súa resolución. O motivo é ben claro, non ven
a contradición que os marxistas vimos marcando desde ha anos, as relacións
sociais de produción capitalistas están a chocar co desenvoltamente das forzas
produtivas, ou o que é o mesmo, a capacidade produtiva do sistema desborda a
capacidade deste para absorbe-la toda, xerando umha queda da taxa de lucro e
umha sobre produción de mercadorías, que sen darlle saída no mercado non
son mais que capital morto, investimento
falido.
Este
é un feito obxectivo que marca a lume e ferro a crise do capitalismo. Mas a
conciencia do problema e as propostas políticas van por tras desa realidade e
das necesidades sociais, por iso os marxistas defendemos sempre que a
superación desa contradición ven da construción dumha ponte de esixencias e
reivindicacións que axuden á clase traballadora a saír das redes da democracia
burguesa, e se orienten inequivocamente cara a toma do poder, á construción
dumha sociedade sen relacións sociais de produción capitalistas; e diste xeito,
liberar á humanidade das cadeas da explotación e a opresión.
Esta
é a arte da política revolucionaria, favorecer o crecemento da conciencia das
masas como colectivo para enfrontar e resolver as contradicións xeradas polo
capitalismo e as suas crises, facer consciente o que hoxe é inconsciente, a
necesidade de acabar co poder do capital e, o que é mais difícil, que a saída é
a revolución socialista, sabendo como sabemos, que a “ideoloxía dominante é a
ideoloxía da clase dominante”.
Por
iso a gran aportacion de Trotski a esta arte é definición de Programa/Palabras
de Orde de Transición, cando din que a tarefa dos revolucionarios é estabelecer
“un sistema de palabras de orde, que partindo do nivel efectivo de mobilización
e conciencia das masas, as conduza á toma do poder”.
As
masas traballadoras na súa loita contra o capital e polo poder aprenden da sua
experiencia práctica, non ha ningunha “universidade popular” que substitúa a
necesidade da loita política concreta no que fagan esa experiencia. Prever os
limites desa experiencia e procurar sempre facer propostas para avanzar é a
tarefa dos sectores da clase traballadora que, polos motivos que sexan, adoptan
umha posición de vangarda.
Por
exemplo, se hoxe todos estamos dacordo en que o nu Gordiano da situación
política é o poder, que resposta existe á pregunta de “quén pode sacar á
sociedade da crise”, que institucións poden facelo, é obvio que a palabra de
orden central dos revolucionarios ten que ser umha que reposte a elo. A proposta
ten que tentar sintetiza-lo nunha idea que permita avanzar á clase traballadora
neste camiño, todo o demais e facer propagandismo -non propaganda, que é cousa
ben distinta, é a diferenza entre defensa dos dereitos nacionais e
nacionalismo, defensa dos dereitos da muller e feminismo, un é unha política, o
outro é umha ideoloxía-.
Hoxe
e mesmo os sectores mais avanzados da loita de clases, o pobo grego e os
árabes, non rompen coa democracia burguesa, sitúan á saída social aínda nos
cadros das eleccións a parlamentos burgueses e nos partidos que respostan a
esta institución. O seu nivel efectivo de conciencia e mobilización esta dentro
dos marcos do sistema electoral burgués, por iso cando en calquera estado en
xeral, e europeo no concreto, se fai umha convocatoria electoral, aínda sexa
nun alxido momento da loita de clases, xurde o “cretinismo parlamentario” e
todos se poñen en función da palabra máxica: o voto, a quén se vai votar é a
pregunta. A mobilización social fica ó servizo desta palabra, o que aproveitan
todas as forzas electoralistas para desviar a discusión cara o seu voto.
Mas
non todas as eleccións burguesas abren debates iguais. As eleccións
parlamentarias non poen sobre a mesa o problema do poder político, senón quen
asume o goberno nun momento concreto. Umha convocatoria electoral é a mellor
maneira de facer un falso debate sobre quen ten o poder, porque o goberno non é
mais que un representante “precario”, “temporal”, do aparello do estado burgués
-a súa destrución é o obxectivo final da revolución socialista- e dun réxime
concreto -a súa destrución é o obxectivo dun troco democrático na sociedade-.
Goberno
non é igual a Estado, como Réxime non é o mesmo que goberno ou Estado, son
xeitos de organizar a dominación distintos e teñen umha relación coa conciencia
das masas diferente. Umha folga xeral pode derrubar un goberno, mas unha folga
xeral non é quen de acabar con réxime e moito menos co Estado Burgués. Cada
enfrontamento resposta a un nivel concreto de desenvolvemento da loita de
clases, a queda dun goberno pode favorecer o desenvolvemento da loita, mas é
fácil de resolver para a burguesía, convoca novas eleccións e xa esta.
A
ruptura cun réxime, que é a maneira
concreta de organizar un Estado nunhas condicións históricas da loita de
clases, esixe un esforzo e un nivel de conciencia superior das masas
traballadoras. Supón a ruptura de esa maneira legal de organizar que chamase
Constitución; que as masas podan decidir directamente sobre qué contido ten esa
Constitución é, en palabras de Lenin, “o máximo de democracia dentro dos marcos
da república burguesa”. Dependendo do carácter concreto de cada Réxime, a súa
ruptura ben pode ser por medios electorais, como foi o 14 de abril de 1931 no
Estado Español, por medios insurreccionais, febreiro do 17 en Rusia, ou
militares como a queda de Batista diante da guerrilla castrista.
O
seguinte paso é a loita pola derrubada do estado burgués, e a toma do poder
pola clase traballadora e o pobo. Isto supón un nivel de conciencia e
enfrontamento superior, e logralo non chega con umha folga xeral nin medios
electorais, mesmo umhas eleccións á umha Asemblea Constituínte, senón que
precisa da organización da insurrección popular e a existencia de organismos de
poder alternativos, que ocupen o lugar do estado burgués derrubado.
A
arte da política revolucionaria é a de definir o momento exacto no que umha
proposta fai avanzar, para dar o seguinte paso, ou pola contra defendela é un
freo á ese proceso. Propor como obxectivo central dun momento concreto a queda
dun goberno cando a tarefa que esta aberta é
derrubar o réxime, desvía a loita da clase obreira ao pantano das
eleccións burguesas e supon obxectivamente un freo ao desenvolvemento da
conciencia das masas, que non se cinguen o enfrentamento co goberno de quenda,
senón co réxime en crise.
Ten a mesma consecuencia levantar umha proposta
de Asemblea Constituínte cando o enfrontamento é co estado burgués, e a tarefa
é a súa destrución, só que neste caso a derrota da clase traballadora e o pobo
ten umhas consecuencias nefastas, pois estamos diante do enfrontamento final
entre as forzas do capital e as forzas do traballo.
Recapitulando, as tarefas actuais
A
crise actual do sistema capitalista pon na orde do día a loita por quen é capaz
de sacar á sociedade do camiño á que conduce as políticas burguesas. Se o
capital e os seus gobernos impoen os seus proxectos de empobrecemento,
autoritarismo e barbarie social, ou a clase traballadora e os pobos organízanse
para loitar pola única saída que pode evitar ese camiño, o socialismo. Esta é a
disxuntiva na que se move a humanidade desde ha moitos anos, e que a crise
actual ten posto como centro da loita de clases.
Esta
ruptura do equilibrio no que estaba a sociedade, que perante mais de ducias de
anos lle permitiu ao capital xerar uns superbeneficios e unhas migallas coas
que evitar o estoupido das contradicións latentes, esta levándose por diante as
formas de organización estatal e política que ate o de agora lles permitiu
soster a ficción dese “equilibrio” social.
A
Unión Europea, o Tratado de Maastricht e os réximes europeos son parte de
crise, son hoxe a parte mais débil, pois ao contrario do que a realidade
impuña, as burguesías europeas foron incapaces de avanzar na constitución dos
Estados Unidos de Europa. A defensa dos intereses nacionais están no fondo da
crise da Unión Europea.
Esta
contradición entre as necesidades reais da sociedade, os EE UU EE, e as
políticas estreitas das burguesías, poñen a poboación traballadora europea ao
bordo do desastre, pois é ela a que esta pagando as consecuencias da crise que
non xerou.
As
burguesías europeas son cada vez mais conscientes da necesidade de que, se
queren saír da crise sen verse convertidas nuns “convidados de pedra” no
mercado mundial, teñen que dar un paso cara a “mais” Europa. Mas son tamén
conscentes que facer isto dun xeito democrático, chamando ás poboacións a
participar activamente nel, poría en perigo o seu propio poder. Por iso, a
chamada “refundacion” de Europa están a facela ás costas dos pobos, en base a
negociacións e pactos segredos entre os seus gobernos.
Pola
súa banda, os pobos e a clase traballadora europea esta respostando dun xeito
illado uns doutros, sen unha política conscente á unificación da mobilización
que a cotío prodúcese en toda Europa.
En
unha situación de transición a un proceso superior, das características proto
estatais como a da Unión Europea, que implica tamén unha unidade das
relacións sociais e da clase obreira europea que esta a debilitar os estados,
hai que establecer un sistema de propostas programáticas que liguen os dous
aspectos. Sen abandonar a loita polo poder no interior dos estados, e xunto a
consignas que enfronten o seu debilitamento
hai que levantar outras que avancen na unidade europea, democráticas e
outras que cuestionen as bases capitalistas da actual Unión Europea, e abran a
transición cara a construción dos Estados Unidos Socialistas de Europa.
Galiza, no mes de novembro do 2012
No hay comentarios:
Publicar un comentario