Roberto Laxe
O longo dos anos
da “burbulla”, e como consecuencia ideolóxica da restauración
do capitalismo nos chamados estados “socialistas”, semellaba que
as predicións sobre a desaparición da clase obreira eran reais.
Todos eramos “clase media”, menos o 1% mais rico e os que, por
motivos alleos o sistema, eran excluìdos del. Era a sociedade das
tres capas, os mais ricos, as clases medias e os excluídos, onde non
tiña sentido o concepto clase obreira.
Esta ideoloxía viuse
reforzada no Estado Español pola desindustrialización forzada nos
anos 80 para a integración na CEE (actual Unión Europea), que se
levou por diante grandes sectores da industria, desde estaleiros ate
siderurxias. Os gobernos de F González, Aznar e Zapatero, como a
Xunta na Galiza, asumiron o papel do Estado Español que na división
internacional do traballo impuñan as grandes potencias, destrución
da fabricación de bens de equipa e de alto valor engadido, e deixalo
como exportador de bens de consumo (automóbil que son
deslocalizacións de empresas multinacionais, téxtil, por onde
entraron algunhas multinacionais autóctonas, etc.),… e para
variar, o turismo.
A crise, como toda sacudida na sociedade, esta baixando do soño do ben estar da clase “media” aos que sempre foron clase obreira, mesmo nos seus sectores máis poderosos. Cando o goberno de ZP militarizou aos controladores aéreos, asalariados/as con moi bos salarios, lembrou-lles o que eran, simples asalariados fronte o poder do capital, que quería a privatización do servizo sen os salarios e as condicións que tiñan daquela en AENA. Os pilotos de Iberia sufriron un “correctivo” semellante desde a empresa, que lles recordou que o capital é o capital, fronte o traballo, por moito diñeiro que gañen.
A clase en si nunca
deixou de existir
Nun rizar o rizo da
alienación, os anos 90 e comezos do século XXI ollaron como os
asalariados e as asalariadas negábanse a si mesmos. A grande maioría
deles negaba a súa condición de traballadores asalariados, de
obreiros, repetindo o tempo que fichaban na entrada da empresa que
non eran obreiros/as, que eran “clase media”.
Era unha realidade
inaudita ver a xente que vivía do seu salario, que hipotecaba a súa
vida para conseguir unha vivenda, negar o que eran.
Máis para que o sistema
conseguira este colmo da alienación –un negándose a si mesmo-
existía unha pinga de verdade, a burbulla permitiu a moitos
traballadores e traballadoras, a base de facer horas extras, do
endebedamento masivo, etc., e a existencia dun estado do ben estar
mais ou menos desenvolvido, pensar que deixaran de ser o que eran,
asalariados/as.
Como ían ser
obreiros/as, se vivían como pequeno burgueses, se tiñan acceso ao
“duplex”, ao adosado, ás vacacións e, por cima, tiñan unha
seguridade social de certa calidade, os seus fillos ían á
universidade publica, e os seus maiores tiñan pensións “decentes”
e centros de día. iso non era ser obreiro, asociado toda a vida a
pobre; aos que se ven nos vellos “films” ou nas fotos dos anos 30
ou os 50. ¡Non podía ser, eles non eran obreiros, eran “clase
media”!.
Esta realidade, que era
unha combinación entre conquistas da loita da clase obreira e
concesións do sistema sobre a base dun saqueo sistemático dos pobos
oprimidos, ocultaba o feito ineludible de que seguían sendo
asalariados/as, é dicir, o seu nivel de vida dependía de vender a
súa forza de traballo, de ter un traballo mais ou menos estable.
Eran clase en si, é
dicir, clase obreira individualizada, non consciente da súa
situación das relacións sociais do sistema capitalista, que grazas
á combinación de factores obxectivos e subxectivos ante ditos
autoenganábase. O creto barato, as horas extras, etc., non lles
permitían ver nin aceptar o que algúns diciamos, que as rendas do
capital estaban aumentando no reparto da renda nacional, a costa da
perda das rendas do traballo ate chegar á situación actual, onde a
clase traballadora só levase o 42% da renda nacional que ela xera.
Por certo a Facenda Publica é mais “marxista” que moitos que se
din marxistas, pois recoñece abertamente que hai unha contradición
entre rendas de Capital e rendas de Traballo.
Clase asalariada,
clase obreira e proletariado industrial
A crise sacou do
“paraíso” a millóns de seres humanos, pois deixou-lles sen o
seu medio de vida, o salario. De súpeto, decatáronse de que eran
asalariados/as, clase obreira no seu mais amplo sentido, todos
aqueles que viven da venda da súa forza de traballo por un salario.
É unha vella discusión
non só no marxismo, máis tamén no conxunto da esquerda, sobre o
concepto de clase, e no concreto, de clase obreira, pois nin Marx,
nin os marxistas deixaron unha definición clara de clase obreira,
mais aló do feito obxectivo de que unha clase “non se define pola
cantidade de diñeiro que leva no seu peto”, senón pola súa
relación coa propiedade dos medios de produción, distribución e
financeiros.
Esta claro que o
desenvolvemento do capitalismo, a extensión das sociedades por
acións e o imperialismo, que supoñen unha separación entre a
propiedade da empresa e a súa xestión, deixada nas mans de
“asalariados” como os xerentes, conselleiros delegados,
administradores, etc ven a introducir elementos novos na definición.
En realidade estes sectores supostamente asalariados/as veñen a
ampliar o concepto de burguesía, que xa non é o propietario directo
da empresa senón unha maraña de accionistas, grandes e medianos,
altos executivos, directivos,… todos eles con importantes ingresos
a costa da produción e distribución das mercadorías, aínda que
teñan a forma de “salario”. A clase burguesa actual
caracterizase por seren un agrupamento de seres humanos que lles une,
non tanto a propiedade directa mas tamén os investimentos produtivos
ou especulativos en empresas, bancos, aseguradoras, fondos de
investimento, etc., etc., de onde sacan as súas rendas.
Noutro polo da
sociedade, entre os e as asalariadas, prodúcese a “proletarización”
das capas medias da sociedade, dos técnicos e licenciados, que non
fai tanto eran profesionais liberais como forma moi “elegante” de
falar de pequenos burgueses. Hoxe, a maioría dos médicos,
arquitectos, químicos e técnicos en xeral teñen como o seu futuro
a súa proletarización, e unha minoría incorporarase á burguesía.
A sociedade polarizase, como o demostra que a vangarda da loita
contra as privatizacións da sanidade en Madrid sexa levada polos
médicos.
E si, é
proletarización, porque moitos deles van incorporarse ás grandes
empresas que por mor do desenvolvemento da capacidade produtiva do
sistema, fai deles os obreiros industriais do futuro (a
nanotecnoloxia, que fabricará en laboratorios o que hoxe faise en
plataformas petrolíferas, refinarías, etc.).
A clase obreira
industrial, o “vello” proletariado en sentido estrito, ten iguais
estratificacións que a produción, o sector I, extracción de
materias primas (minaría, pesca, agrogandeira, etc.) e fabricación
de maquinaria para a industria, o comercio, servizos, (bens de
equipa), transformación da materia prima, etc., cuxo mercado son os
propios capitalistas como donos do capital. O sector II da economía,
a fabricación de bens de consumo como o téxtil, o automóbil, a
industria do ocio e o lecer, teléfonos móbeis, aplicacións
informáticas,…, que poden ter como punto final as masas ou nunha
especialización, o consumo de bens de “alto standing”, dirixido
aos capitalistas como individuos.
O consumo, o uso, destes
bens supoñen a satisfación dunha necesidade real o ficticia do ser
humano; mas ha un sector que desde os anos 40 o 50 controlan o 50% da
economía ianqui e o 20% mundial, o chamado “aparello militar
industrial”; é a industria da guerra e o armamento, que aínda
xerando maisvalía, en realidade non satisfai ningunha necesidade
social, o seu uso/consumo só pode ser destrutivo.
Sexa como sexa, todos
constitúen o proletariado industrial, é dicir aqueles
asalariados/as que co seu traballo modifican o produto orixinal (sexa
materia prima ou non) aportándolle nese proceso o tempo de traballo
necesario para a súa produción (traballo abstracto). Constrúa o
que constrúa, elabore o que elabore, sexa un produto material como
un coche, un barco o a transformación de bauxita en aluminio, sexa
un produto inmaterial como un software, unha aplicación informática,
unha serie de TV ou un “film” (aínda que todos eles teñan un
soporte material, un hardware onde se incorporan), é proletariado
industrial na súa acepción mais tradicional. Co seu traballo
modifica o uso da mercadoría orixinal de tal xeito que o consumo da
forza de traballo produce un excedente económico, incorporado a cada
mercadoría en particular (traballo concreto). Este tempo de traballo
incorporado na mudanza no valor de uso, a maisvalía, adquire a súa
forma dineraria no mercado, na venda da mercadoría na
competencia con outros produtores de mercadorías. A través do
incremento da produtividade do traballo, determinase o valor da
mercadoría forza de traballo.
Este proceso de
produción para o mercado implica outros sectores da clase asalariada
necesarios para que o tempo de traballo incorporado na produción de
mercadorías cheguen o consumidor, é o transporte e a venda. Son os
traballadores/as non proletarios, mas necesarios para que o producido
se rendibilice na forma na que o capital quere, diñeiro.
Non xeran ningunha
plusvalía porque non modifican o uso da mercadoría orixinal nunha
nova, non lle incorporan tempo de traballo excedente co seu traballo;
mas non por iso non son necesarios, pois as mercadorías non chegan
soas ao consumidor. Como se diría, todos son necesarios, mas só uns
son imprescindibles.
A economía capitalista
sublima a importancia dos primeiros fronte aos segundos, porque nas
súas cabezas o imprescindible é a forma diñeiro da forza de
traballo. Na cabeza dos capitalistas so colle unha idea,
mercadoría=diñeiro. Como isto se consegue, tanto lle ten, a
cuestión é que a mercadoría se converta en diñeiro.
Este, por certo, é un
dos motivos que levan a que os economistas actuais, os social
liberais e os neoliberais, non acerten coa saída da crise. Uns
recomendan aumentar o investimento publico para aumentar o consumo,
porque o problema é que ha un baixo consumo (as mercadorías non
achan comprador), outros, recomendas austeridade e rebaixa dos
chamados custos laborais, porque así, pensan, aumenta produtividade
e a competencia, esquecendo que hoxe hai exceso de competencia.
Nin uns nin outros ven o
fondo do problema, que é a longo prazo e estratéxico: a capacidade
produtiva do sistema é tan grande que a tendencia é a deflación, é
dicir, a queda do valor real das mercadorías e con ela dos
beneficios empresariais.
O proletariado
industrial é a parte imprescindible para o sistema capitalista, pois
é aquel sector, mais ou menos grande, que co seu traballo modifica o
valor das mercadorías. Mas o proletariado industrial non é a clase
obreira/traballadora/asalariada, é unha das súas partes, e a loita
del é a loita de toda a clase.
O carácter
internacional da clase obreira
Que a clase obreira
segue á burguesía, o capital, como a sombra ao corpo é unha
realidade indubitable. Do mesmo xeito que capital nas súas formas
primitivas, mercantil, comercial, existían antes do seu dominio
mundial, tamén existía clase asalariada. De feito as primeiras
folgas-forma de loita por excelencia dos asalariados/as- datan do
vello Exipto, na construción das pirámides e no traballo portuario,
que facían traballadores libres, non escravos.
Mas, a clase obreira
ofrecese como alternativa social cando o capitalismo sae da
marxinalidade é convertese no modo de produción dominante a nivel
mundial o longo do século XIX. Marx e Engels dicían que o
capitalismo con seu desenvolvemento xeraba o seu enterrador, a clase
obreira.
Agora, no século XXI, o
capitalismo xa non ten a competencia de ningunha outra maneira de
organizar a sociedade, é o modo de produción exclusivo no planeta.
No século XIX en realidade só existía en Europa, América, e non
toda, e Xapón; o resto eran sociedades non capitalistas. Tras a
revolución de Outubro o capitalismo “compartiu” o planeta con
sociedades anticapitalistas –a pesar das súas políticas de
conciliación de clases e coexistencia pacifica-.
O capitalismo é por
definición un sistema que se expande dun xeito automático e non
admite competidores. Pode comezar por un simple intercambio de
agasallos a troques de madeira, prata ou ouro,… mas o final as leis
do mercado corrompen todo o que tocan, introducen o veleno da
competencia e a acumulación orixinaria, e destrúen as sociedades
por eles afectadas. Queiran o non, as leis do capitalismo son
“corrosivas” para calquera corpo social.
No caso dos estados
obreiros, “socialistas”, esta corrosión ía acompañada dunha
vontade de destruílas, de recuperalas para o mercado mundial para
someter ás súas clases obreiras ás condicións de explotación que
supón traballar para o mercado capitalista.
Tras esta corrosión,
conscente ou non, vai o crecemento do enterrador, da clase obreira.
Segundo datos da OIT, hoxe no mundo o 70% da poboación activa
mundial nas zonas urbanas son asalariados/as, baixando ao 50% no
rural. É dicir, a maioría da poboación traballadora mundial vende
a súa forza de traballo por un salario, mais o menos grande,
dependendo se falamos dunha potencia imperialista ou dunha
colonia/semicolonia.
A relación
capital/traballo nunca estivo tan estendida. Atinxe a todo o mundo,
polo que se algunha dúbida existía do carácter internacional da
clase obreira, esta claro que os datos négano. Alén mais, a crise
tende a equiparar por baixo as súas condicións de vida, froito do
aumento da productividade do traballo e a consecuente queda da taxa
de lucro, cuns efectos sociais importantes. Senta as bases para
romper o feito de que un sector da clase obreira nos estados
imperialistas, compartira as migallas da superexplotacion dos estados
dependentes, o que xeraba unha das divisións da clase obreira que
esta na base de que a revolución non triunfara no mundo. Esta
aristocracia obreira, segundo o concepto de Lenin, olla como os seus
privilexios e conquistas son destruidos polos gobernos para sacar o
capitalismo da crise.
A aristocracia
obreira é a clase media
En definición de Lenin,
a aristocracia obreira é aquel sector da clase que beneficase das
migallas que caen da mesa das grandes multinacionais, corrompéndoas
e facéndoas cómplices da opresión dos pobos que saquean e da
explotación das súas clases traballadoras.
Polo seu nivel de vida,
de ingresos e mesmo condicións de traballo, estes sectores
asimílanse á pequena burguesía, viven con eles, nos mesmos barrios
e iguais condicións. Este asimilamento non podía por menos que ter
consecuencias na forma de pensar, na súa visión da vida. E a
ideoloxía das “clases medias” lles permite explicar esa
situación social, asalariado pola forma que teñen de se gañar a
vida, pequeno burgués polas formas de vida.
Mas a “vida é dura”,
e unha crise como a actual non podía deixar de golpear moi
seriamente a estos sectores de “clase media”, lembrándolles o
que realmente son, as capas altas da clase obreira, a aristocracia
obreira… vinda a menos, en decadencia. Moitos deles reintegraranse
entre a clase obreira, mas outros procuraran saídas individuais,
“emprendedoras” á crise. A súa profundización, que é
inevitable nas condicións actuais, vailles decepcionar co ser humano
e fará deles carne de fascismo.
A clase para si
Ninguén con dous dedos
de fronte diría que a crise ten algo bo, salvo en que pon de
manifesto o verdadeiro carácter do capitalismo; e non seriamos
marxistas se non ollaramos todas as perspectivas dela. A crise esta a
disolver moitas ideas preconcebidas construídas o longo desa gran
volta atrás social e ideolóxica que foron os anos 90. Sen pretender
ser exhaustivo, vou dar algunhas
-
O capitalismo superara as crise e era o “fin da historia”. Da
risa pensar agora nas “boutades” dun Francis Fukuyama, que, por
certo, xa se “autocriticou”.
-
A democracia capitalista é o mellor dos sistemas posibles. As
escoitas e a espionaxe de millóns de persoas postos á luz
recentemente é a mellor demostración da falacia que supón esta
afirmación.
-
O socialismo morrera. A vinte anos da restauración do capitalismo
nos chamados estados socialistas, o certo é que case ningún cre que
alí existira socialismo, salvo algúns nostálxicos de que “calquera
tempo pasado foi mellor”, e sobre todo os propagandistas do sistema
que teiman en chamar “socialismo” ao que era dexeneración
burocrática duns estados que xurdiran en condicións de destrución
case total.
-
“ a clase obreira,
dixeron, desaparecera co socialismo e agora todos somos “clase
media”. A teima do capitalismo de reducir os salarios, destruír as
conquistas laborais de anos de loita, como as vacacións, a xornada,
etc., para recuperar a produtividade demostra o contrario e canta
razón tiña Marx cando establecía como unha das forzas
contrarrestantes ás crises do capitalismo a redución do valor da
forza de traballo.”
A crise, nun proceso contraditorio, esta abrindo as
portas para que a clase obreira, aínda “en si”, de o salto á
clase obreira “para si”; é dicir, recompoña a conciencia que
ten de si, se recoñeza como clase social enfrontada o capital cun
proxecto social propio, o socialismo revolucionario.
En Galiza no mes de xullo de 2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario