Roberto Laxe
É un lugar común entre os comentaristas, entre os políticos
institucionais, o diferenciar os dereitos sociais da poboación, dos dereitos
laborais desa mesma poboación. Os primeiros son a vivenda, a sanidade, a
dependencia e a educación, os segundos cínguense ao salario, xornada e
condicións de traballo da clase obreira. Para os políticos institucionais
progresistas, a tarefa é garantir a primeiros fronte ao neoliberalismo que os
está desmantelando, mentres que os segundos déixanse á negociación entre os
axentes sociais, é dicir, sindicatos e empresarios, coma se fóra entre iguais,
que os políticos só teñen que “vehiculizar” a través do chamamento ao pacto
social.
A concepción teórica que subxace tras estas propostas, é que o
obreiro é “libre” de negociar en termos de igualdade co patrón, e que a tarefa
do estado é neutral para facilitar esa negociación. Mal que lle a pesar dos do
“crepúsculo das ideoloxías” -que son moitos desde o franquista Fernández da
Moura un libro con ese titulo-, esta é a quintaesencia dunha ideoloxía, a
burguesa: baixo o capitalismo todos somos iguais, libres e o estado é neutral.
Desta maneira despolitizan-se as relacións laborais, a defensa dos traballadores e traballadoras quedan en mans dos sindicatos, e os partidos, pondo “xesto serio” e asumindo concepcións de “estado”, van ao importante, os dereitos sociais.
O problema que máis cedo que tarde estalará nos narices de
moitos, é que os dereitos sociais son parte dos dereitos laborais; primeiro por
unha cuestión obxectiva, a sociedade esta dividida en clases sociais, das que a
maioría da poboación activa son asalariados e asalariadas (“rendas de traballo”,
aquelas que tributan sobre nómina, e non teñen “escapatoria”, segundo o
“marxista” Ministerio de Facenda), fronte a unha minoría de propietarios de
medios de produción e distribución (“rendas de capital”, aquelas que pagan
segundo os ingresos que di ter o que tributa, segundo ese mesmo
ministerio”marxista”).
No medio hai unha capa de “clases medias” que tendo uns ingresos
como os das capas máis altas dos asalariados e asalariadas, moitos deles teñen
unha relación cos medios de produción e distribución semellante á das “rendas
de capital”. Este sector social son unha minoría respecto dos asalariados -uns
3 millóns fronte aos 17 millóns destes últimos-, pero cun gran poder
ideolóxico, posto que sobre eles susténtanse as teorías da “neutralidade” do
Estado.
Por definición os dereitos sociais son sociais, valla a
redundancia, porque afectan á sociedade, é dicir, á súa maioría; aos 17 millóns
de asalariados / as, activos, aos que hai que sumar os 5 millóns de parados /
as, e ás súas familias; non só a eses sectores intermedios empobrecidos estes
anos.
Alen máis, a crise capitalista ten golpeado principalmente sobre
a clase obreira, eses millóns de asalariados / as, porque ademais de envialo ao
paro, reducirlle os salarios e empeorar as condicións de traballo de maneira
ostensible (desaparición da negociación colectiva, perdida de dereitos
colectivos, etc.), viron como cos dereitos laborais os seus dereitos sociais
vanse polo desaugadoiro; e fixérono coa conivencia duns aparellos sindicais
corrompidos, envolvidos na dinámica do pacto social, que coas modificacións
legais converteunos en verdadeiros “convidados de pedra” dese “pacto”.
Os desafiuzamentos, a privatización da sanidade, a educación
publica, a dependencia, as pensións,... son, de últimas, tan dereitos laborais
como o salario e a xornada, primeiro porque a pagan os asalariados / as con
descontos en noméalas todos os meses; son salario diferido, son salario
indirecto, ou como se lles queira chamar, pero son parte do salario porque saen
de noméaa mensual.
Así, calquera modificación nas condicións de traballo afectan os
dereitos sociais. Por iso, a súa restauración, a estas alturas da crise, cando
desde todas as instancias políticas e económicas séguese insistindo na redución
de salarios, na perdida de dereitos laborais, ponos ao mesmo nivel, en mans dos
mesmos suxeitos sociais, a maioría asalariada; e isto só pódese lograr
apuntando ao corazón do sistema.
Galiza, no mes de xaneiro de 2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario