Roberto Laxe
En pleno mes de Xullo, e pouco antes
da reunión entre Mais e Rajoy para discutir sobre o referendo
catalán, o ministerio do sr Montoro fixo publicas as contas do
déficit fiscal entre as comunidades autónomas. Segundo as súas
contas, Madrid, Cataluña (menos do que di a Generalitat), Valencia e
Baleares son as que pagan, e as demais son subvencionadas, entre
elas, Galiza, en 3 mil millóns de euros. Pola súa banda, o BNG fixo
públicos as súas propias análises, criticando por centralistas as
contas de Montoro. Deles resulta que Galiza non recibe ese 3 mil
millóns, senón que ten un déficit fiscal de 1 300 millóns.
Como se explica esta diferenza tan grande?, moi sinxelo polo método que uns e outros utilizan para facer esas contas (contabilidade, chámanlle). O goberno fanas segundo o método “do fluxo do beneficio”, no que os gastos procedentes dos bens públicos “benefician a todos (os españois) por igual, independentemente da residencia ou onde se materializan”, distribuíndo por igual os intereses da débeda publica ou os gastos nos museos estatais, o CSIC ou o CNI, etc., fundamentalmente establecidos en Madrid.
Parte o BNG do criterio
do “fluxo monetario”, é dicir, sobre a base de canto se recada
nun territorio e canto volve a ese territorio en forma de pagos do
estado. Desta maneira, coñécese con máis precisión canto do
diñeiro cotizado en Galiza volve a ela. Da outra maneira,
impútansenos aos galegos / as investimentos que para gozalas temos
que facer un gasto extra -que non computa no déficit fiscal-, viaxar
a Madrid; que non é barato.
O goberno fortalece
dunha maneira falaz o argumento centralista de que todos vivimos dos
madrileños e madrileñas, como a mellor forma de fomentar a división
entre os traballadores e traballadoras, dando alimento á prepotencia
fronte ao vitimismo, polo que tenden a ver aos demais como os que
viven das subvencións que eles pagan: Madrid, din, achega o dobre
que Cataluña, e até o indivualizan: segundo as contas do sr Montoro
un madrileño / a achega 2 275 euros, mentres un galego / a, por
exemplo, recibe 1162 euros. Coma se o pobo traballador galego
víseos!, tendo como ten un atraso de cincuenta anos en
infraestruturas de mobilidade, por exemplo.
O que as contas non teñen en conta
Non fai falta ser un
lince para darse conta que as contas do sr Montoro son tramposas,
posto que supor que todos os gastos do estado benefician por igual, é
como supor que os máis de 40 millóns de cidadáns / as españois
estamos “a tiro de metro ou proximidades” (na Galiza estes termos
son unha fantasía!) do centro de Madrid, Barcelona ou Valencia.
Di Vence, do BNG, que
estas contas son un “insulto á intelixencia”; pero queda curto.
Son un insulto á intelixencia, si, pero son tamén un insulto ao
pobo traballador galego.
Na Galiza soportamos
unha industria altamente contaminante, desde a planta de alumina de
San Cibrao até as centrais térmicas, ou a refinaría da Coruña;
pero todas elas cotizan en Madrid, onde teñen as súas sedes
sociais. Temos unha autoestrada, que tamén cotiza en Madrid, das
máis caras, que con toda a chulería non fai absolutamente nada por
mellorar, porque non hai alternativa de mobilidade aos 2 millóns de
habitantes que viven ao seu ao redor; son un monopolio sen dicilo.
Na Galiza págase a
gasolina máis cara que en Madrid, onde a refinaría máis próxima
está a centos de quilómetros, tamén grazas á inexistencia de
alternativa ao coche particular, e subvencionamos os prezos da
electricidade. Se Galiza é un dos principais produtores de
Electricidade do estado español, e o custo do transporte e
distribución da electricidade supoñen o 15% do seu prezo, porque a
pagamos igual aquí que en lugares onde non se produce: non é iso
“solidariedade interterritorial”.
Tampouco se ten en conta
algo que cada vez que chega a primavera e o outono prodúcese, o
cambio de hora (o atraso ou adianto dos reloxos), para, segundo din,
aforrar un 5% do PIB no custo da enerxía. Na Galiza ese beneficio
non existe, porque o cambio horario prexudícanos. Ao guiarse polo
fuso horario de Berlín (que ten narices), en Galiza cando se fai o
cambio, obrigan ás empresas a abrir de noite, polo que o suposto
impacto aforrador queda anulado. E isto non figura nas contas do sr
Montoro.
Por último, nos últimos
orzamentos xerais do estado alardeouse de que Galiza era un dos
territorios que máis investimentos en infraestruturas ía recibir,
grazas ás obras dunha infraestrutura que ninguén necesita, a AVE. Á
parte de que sexa unha obra innecesaria, o que é certo é que os
miles de millóns que levan gastados non reverten, senón que son
investimentos que volven á capital polas empresas que están a
construír a obra, todas elas con sede en Madrid. A realidade é que
queda unha obra inútil, os salarios dos traballadores precarios
contratados para realizala, e pouco máis; a parte do león vai para
os capitalistas que están tras esas empresas, residentes todos eles
en Madrid.
As condicións históricas que non se teñen en conta
As comunidades autónomas
no estado español, da que as nacións baixo o seu dominio son a súa
máxima expresión, son o resultado da construción dun réxime que
herdou un lastre profundo do pasado: “España” nunca chegou a ser
unha nación, nin unha federación de nacións, senón que xurdiu
como un conglomerado de reinos, provincias e principados só unidos
pola forza. A burguesía española non foi capaz de facer como os
seus homólogos franceses, alemáns ou italianos, unha revolución ou
unha profunda reforma do “antigo réxime” aristocrático, que lle
permitise romper coas estruturas precapitalistas de reinos e
principados e construír a unidade nacional.
Ao desenvolverse a
burguesía como clase dominante no Estado Español, incorporou á súa
maneira de facer as taras herdadas, a unificación á forza do que
eran realidades sociais e económicas diferenciadas. A ditadura de
Franco, impondo a canonazos a uniformidade do Estado Español (o
“nacional-catolicismo español”), só provocou o reforzamento da
división. Ao agudizar o centralismo até limites surrealistas
("Benvido Mr Marshall") provocouse o efecto contrario, o
aumento das tendencias á división, posto que á explotación da
clase obreira en xeral súmase a opresión do centro sobre a
periferia.
A clase traballadora da
periferia ve como a clase obreira do centro benefíciase, así sexa
marxinalmente, do feito de vivir e traballar nese centro favorecido
polo estado sobre el construído. Por iso, para recuperar a unidade
da clase traballadora é preciso partir do feito de que a división
vén provocada polos que cren que todo xira ao redor dese centro, e
fan o posible para que iso mantéñase no tempo.
As contas anuais que se
editan deben ter en conta, e incorporar se non queren ter un “pecado
orixinal” que as fai falsas, estas realidades: os países non son
pobres, se empobrecen; as nacións non están envellecidas,
envellécenas... E así sucesivamente.
Por exemplo, en 1914
Galiza tiña 2 millóns de habitantes, cen anos despois ten 2 millóns
setecentos mil,... é dicir, a comezos do XX tiña o 10% de 20
millóns de españois. Cen anos máis tarde, a poboación galega é o
5.9% dos máis de 40 millóns de españois. É dicir, que Galiza
perdeu case dous millóns de habitantes; e vanse os máis novos, os
que poden ter descendencia, agudizando as tendencias ao
envellecemento e á perdida de capacidade produtiva.
Este despoboamento
sistemático –“limpeza étnica económica”, chamaríanlle
algúns- non vén pola incapacidade dos galegos e as galegas aínda
que a burguesía galega como clase sexa parte do problema, posto que,
a pesar de todo, en Galiza hai “éxitos” empresariais concretos,
nin polo seu carácter aventureiro como insistía o franquismo para
xustificar a emigración; senón que enraíza en causas estruturais.
Só un exemplo como
botón de mostra, ASTANO (o estaleiro de Fene na ria de Ferrol), que
é un dos máis grandes de Europa, chegou a empregar a máis de 6000
obreiros e ten bancadas para construír case todo tipo de buques.
Pois ben, desde que Felipe González impuxo a reconversión do naval
nos 80 ten expresamente prohibido construír buques pola Unión
Europea e o goberno español (sexa PP sexa PSOE), para non competir
cos alemáns, holandeses e demais estaleiros europeos. Desta maneira,
Ferrol perde poboación sistematicamente desde os anos 80, posto que
non hai maneira de atopar traballo.
Máis en xeral incide
nesta "limpeza étnica económica" a inexistencia do
transporte publico colectivo minimamente homologable, cuxo déficit
debería contar a favor do pobo galego. Xa vimos como o que non
existan liñas de proximidade entre as cidades galegas incide, un, no
monopolio da autoestrada do Atlántico (AP9) para a mobilidade duns 2
millóns de persoas, dúas, en que o prezo dos combustibles sexa
sensiblemente superior ao resto, a pesar de contar cunha refinaría.
Pero a inexistencia dese tipo de transporte provoca un efecto
demoledor á hora de fixar poboación no territorio: se un non ten
maneira de moverse entre cidades, vilas ou pobos, dentro das comarcas
ou fóra delas na procura de traballo, e só conta co seu coche
particular, co custo que supón (a metade dun salario) a emigración
cara outras zonas do estado ou do mundo, onde si conten con
esas alternativas, non só é unha opción, senón que é a opción
máis razoable.
Galiza, como toda nación
empobrecida, o é por unhas políticas estatais concretas que o
fomentan. Fomentan o desmantelamento industrial, o desmantelamento
financeiro, social, urbanístico, ao servizo duns intereses
concretos, dunha división do traballo, estatal e internacional
concreta, na que os pobos traballadores das nacións cumpren o seu
papel. E todo isto ten que contar á hora de facer contas, pois se
traduce en déficit contante e sonante.
Madrid, un relativo paraíso fiscal
O punto central da
ofensiva recentralizadora da que son parte estas contas, e contra a
que se rebelan moitos, ten unha clave de bóveda, a centralización
dos domicilios fiscais e sociais das empresas a través da conversión
de Madrid nunha especie de paraíso fiscal. Así, ter o domicilio en
Madrid leva unha serie de vantaxes fiscais, en comparación con
outras Comunidades Autónomas. Na Comunidade de Madrid, non só non
subiron os impostos, senón que varios deles reducíronse, coa
finalidade de xerar confianza para impulsar o crecemento económico.
Entre os principais
beneficios fiscais que atopan os empresarios se cambian o domicilio
fiscal da súa empresa a Madrid, destacan:
- A rebaixa nun punto da
tarifa autonómica do IRPF.
- A práctica
eliminación do Imposto sobre Sucesións e Doazóns dentro do ámbito
familiar máis próximo (xa que se aplica unha bonificación do 99%
na cota tributaria de ambos os Impostos).
- A baixada do tipo no
Imposto sobre Transmisións Patrimoniais (para a adquisición de
vivenda habitual para as familias numerosas).
- A eliminación do
Imposto sobre Patrimonio.
O oco que deixa nas
contas estas rebaixas fiscais énchese a través, en primeiro lugar,
do traslado dos domicilios das empresas: hoxe están rexistradas en
Madrid o 80% das empresas españolas cando a súa poboación é do
13.59%. En segundo lugar, socializando a débeda do seu concello, que
é superior á suma do seis municipios máis grandes do estado;
facendo que polo criterio do sr Montoro, do “fluxo do beneficio”,
paguémola entre todos os españois e españolas.
Unhas contas contra a unidade da clase obreira
A realidade galega é
extensible a outras zonas empobrecidas do estado como Andalucía,
Extremadura, ... ou analizable doutra forma en Cataluña ou Pais
Vasco, posto que neste caso temos que falar do estado español non
como un axente empobrecedor; as burguesías vascas e catalás de
apoiaron na estrutura centralista do estado para captar man de obra
barata de Galiza, e das zonas empobrecidas, senón como un freo ao
desenvolvemento hoxe.
Mentres o Estado Español
lles foi útil para ese desenvolvemento, o pacto entre burguesías
era a norma; mas a crise puxo de manifesto o carácter
ultracentralista da burguesía española, reaccionario neofranquista,
que fía toda a “marca España”, a ser un estado de especuladores
financeiros e empresarios mafiosos de hostelería; é dicir, ao
turismo e ao saqueo das contas do estado. Neste cadro é altamente
progresivo o cuestionamento dese estado, posto que a reivindicación
da ruptura do réxime do 78 é o eixo central para superar esta crise
nun sentido de clase, socialista.
Esta claro que aínda
que a crise empurra, nin as burguesías vasca nin catalá están por
ir nin tan sequera até a autodeterminación: todo o máis que lles
gustaría chegar é a un acordo co goberno central para unha
“redistribución” que lles favoreza, sen caer en rupturismos que
non saben, e temen como burgueses, onde poden conducir.
A critica das contas do
ministerio do sr Montoro por tramposas e centralistas, só pode
facerse coherentemente desde unha perspectiva de clase e federal; de
recuperar a unidade da clase obreira a partir do principio de que o
problema nacional no estado Español, é a existencia do propio
estado centralista español, herdeiro dese “conglomerado de reinos
e provincias só unidos pola forza”.
A lóxica que moven
estas contas, igualando o que non é igual, é a lóxica españolista
mesmo de sectores da esquerda, que debemos denunciar: a de que a
unidade da clase é igual á unidade do estado. A clase obreira está
unida pola súa posición na propiedade privada dos medios de
produción e distribución, máis aló das fronteiras nacionais; o
que estas fronteiras determinan son as formas de explotación e
opresión concretas, e iso, pola contra, pode dividilas. Lenin
analizou como as burguesías das nacións opresoras corrompen a
sectores das súas clases obreiras, converténdoas nos seus aliados,
aos que chamou “aristocracia obreira”. A estes, a alimentar o seu
chovinismo nacional, o seu “patriotismo”, é aos que se dirixen
as contas do sr Montoro, para utilizalos contra os pobos que loitan
polos seus dereitos nacionais e así fomentar a división da
clase obreira.
Galiza, 5 de agosto de
2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario