Carlos Dafonte
O trazo máis salientable
da situación, tanto nos aspectos económicos, sociais ou políticos,
é que a pesares da violencia dos ataques dos sectores burgueses
contra @s traballador@s
asalariad@s, levados a cabo polos dous partidos que se alternan no
goberno, por causas subxectivas, non nos atopamos inmersos nun
proceso de loita de clases. Tentarei explica-la anterior
afirmación.
As loitas e mobilizacións
de todo tipo que se teñen dado desde o comezo do aumento da agresión
oligárquica, poñendo como xustificación a necesidade de “salva-lo
país e sacalo da fonda crise económica”, non son loitas por un
cambio de poder de clase, substituír o poder da clase burguesa polo
poder dos traballadores, que indicaría un grao de conciencia que
hoxe non hai, senón que son loitas e mobilizacións, algunha moi
importantes como as folgas xerais, de carácter defensivo, para
evitar que se nos sigan a arrebatar dereitos de todo tipo,
conseguidos para toda a sociedade, grazas á loita e sacrificio da
clase traballadora.
Dicía Lenin no artigo “A nosa tarefa inmediata” que “A loita dos obreiros se convirte en loita de clases só cando os representantes avanzados da clase obreira dun país adquiren conciencia de que forman unha clase obreira única e comezan a loita, non contra patróns illados, senón contra toda a clase capitalista e contra o goberno que apoia a esa clase. Só cando o obreiro se considera membro de toda a clase obreira, cando ve na súa pequena loita cotiá contra un patrón ou funcionario unha loita contra toda a burguesía e contra todo o goberno, só entón a súa loita se transforma en loita de clases”. Sendo xustas as verbas de Lenin hai que afirmar que o outro opoñente nesa loita, a burguesía e sobre todo un sector da mesma, a oligarquía financeira, si ten conciencia de ser unha clase, hexemónica na sociedade, que esta inmersa nunha loita contra os traballadores e tenta derrotalos. Para ela toda loita social é loita de clases, que se manifesta a traveso de tres procesos, na loita económica, ideolóxica e na loita política. Imos analizar, aínda que sexa de forma moi sucinta estes tres aspectos referidos ó estado español.
A LOITA ECONÓMICA NO
ESTADO ESPAÑOL
A saída da crise
económica programada pola burguesía española golpea á maioría da
poboación, reformas laborais, subas de impostos indirectos, que
pagamos todos con independencia do poder económico de cada quen,
modificacións ou desaparición dos impostos que afectan ós máis
ricos, modificacións no IRPF, de sucesións e patrimonio, as SICAVS,
xeración dunha enorme cantidade de parados que consolidan un
exército de reserva que serve ós fins do capital, reforma das
pensións e mingua das mesmas, co obxectivo de potencia-los planos
privados, recortes nos orzamentos para servizos básicos, educación,
sanidade, etc, o que se chama o “salario indirecto”, avanzando no
proceso de privatización dos mesmos e así podíamos seguir a falar
de toda unha serie de medidas, que co argumento da saída da crise,
tomaron e seguen a tomar os gobernos, que só benefician ós máis
poderosos e permiten reconduci-la tendencia da caída da taxa de
ganancia. En resumo, aumentase a explotación da forza de traballo e
se poñen os cartos públicos, que saen dos impostos que pagan
maioritariamente as rendas do traballo, ó servizo do sistema
financeiro e grandes empresas, aumentando o déficit e a débeda
conseguinte, e como consecuencia dos mesmos, séguense a maltrata-las
economías da grande maioría da sociedade.
E cal é a resposta dos
traballadores fronte a esta agresión? Folgas, mobilizacións, paros,
algunhas de carácter xeral, pero sen conexión unhas con outras,
sen perspectivas de continuidade, e cando acontecen loitas
importantes, como poden ser as de defensa de determinados servizos
que afectan á grande maioría, ou as folgas xerais, son defensivas,
illadas, sen que se mobilice o conxunto da clase traballadora, o que
“queima” a moitos dos participantes, sobre todo cando loitar pode
poñer en perigo o seu posto de traballo; outra característica
destas mobilizacións é, a pesares da brutalidade da agresión, que
non aparece dun xeito nidio unha alternativa ó actual sistema, como
se unha enorme maioría dos manifestantes seguiran a ter confianza
nunha transformación do actual e a posibilidade de volver á
situación de décadas pasadas, cando dentro do propio sistema
capitalista, estábase a levantar o feble, chamémoslle para
entendernos, “estado de benestar”.
O anterior ten moito que
ver con que as mobilizacións son convocadas e dirixidas, polos
sindicatos maioritarios, cuxo obxectivo e case en exclusiva, é
“negociar” ca patronal e o goberno, o que amosa que os análise
que elaboraron sobre a crise ou non foron moi acertados, ou pensan
que, para non perder protagonismo fronte á patronal, esa é a
perspectiva de saída da actual situación que máis lles favorece:
mobilizan sen dar saída alternativa e manteñen o “status quo”
ca mesma.
A actuación sindical é
resultado, entre outros procesos, da transformación de algúns dos
sindicatos, que naceron, no caso de CCOO, cun marcado carácter
sociopolítico, fortalecidos por moitos anos de loita contra a
ditadura, en sindicatos de servizos, despolitizados, marxinando os
cadros anticapitalistas e convertéronse en submisos co poder e
incapaces de dar ós traballadores unha perspectiva estratéxica de
loita por unha nova sociedade, o que non axuda a crear conciencia
para si.
Paralelo ó proceso
anterior é o de burocratización das cúpulas sindicais e a derrota
da democracia obreira no interior das organizacións; os acordos
impóñense de arriba abaixo e cada vez menos as asembleas de
empresas ou sectores, teñen valor para esa casta burocrática. A
maior parte das veces cando se celebran, é porque as bases as
impoñen.
A pesares do dito, hai
que considerar estas loitas como xermolos da loita de clases, xa que
poderían transformarse nela se os obxectivos das loitas, ademais das
reivindicacións inmediatas, tamén apareceran aqueles outros que
todo traballador ou traballadora debe ter en perspectiva, acabar ca
explotación da forza de traballo, igualdade home muller, respecto o
medio ambiente, gozar de bos servizos, rematar co consumismo, reparto
da riqueza creada dun xeito equitativo entre toda a sociedade, ter un
estado ó servizo da grande maioría e non como agora, dunha minoría
usurpadora, etc., é dicir poñer fin ó sistema capitalista.
Cunha dirección
adecuada, as loitas actuais poden axudar, a pesares do seu
espontaneísmo, á toma de conciencia de determinados sectores da
clase.
Pero estamos a saír da
situación de crise como anuncia agora o goberno de PP? Hai uns
meses, nun xesto de sinceridade que deixou asombrados a medios de
comunicación e a quen lles escoitou, a vicepresidenta do goberno, o
ministro de economía, Guindos e o de facenda, Montoro, explicaron en
rolda de prensa as previsións da situación económica do ano en
curso e o próximo, de aumento das dificultades, do paro e toda outra
serie de circunstancias, que se acolleu como un exercicio de realismo
e que por primeira vez dicíase a verdade sobre a complicada
situación económica na que vivíamos.
Lembremos; segundo a
rolda de prensa dos tres representantes do goberno do día 26 de
abril, a caída do PIB no 2013 ía ser do 1,3 %; o paro acadaría o
27,1 e no 2015 seria do 25,8, maior aínda que a última EPA do
presidente Rodríguez Z que era do 21,5 e tampouco se cumpriría o
obxectivo de déficit para este ano, o 4,5 do PIB, e quedaría no
6,3. Un verdadeiro desastre.
Pois ben, pasado o verán
todo se ten transformado. Segundo o ministro Montoro, en recentes
declaracións, España é “un exemplo para o mundo”, numerosa
institucións ven agora xermolos verdes por todas partes e ata Botín
anuncia que o diñeiro, dada a situación económica, achégase a
montóns para investir nas nosas empresas e bolsa, nun xesto de
confianza na “marca España”, seguindo o exemplo de Gates que
investiu en FCC.
O que está a acontecer é
que empresas, na bolsa e fora dela, o país no seu conxunto atópase
de saldo e o normal é que nas “rebaixas” a xente, neste caso
outras empresas, fondos de investimento estranxeiros e toda canta
persoa teña cartos, merquen nun mercado como o español, que grazas
as medidas do PP e PSOE, primeiro crearon unha burbulla e agora
atopámonos en bancarrota. Esperemos que non vendan as obras dos
museos e as praias; pronto privatizarán as cárceres, os cemiterios,
ademais dos servizos básicos o que xa está en marcha.
A IMPORTANCIA DA LOITA
IDEOLÖXICA
Todo o anterior serve
para introducir outro aspecto da loita de clases: a loita ideolóxica;
loita fundamental para impoñe-los criterios, o xeito de pensar e de
resolve-los problemas, no estado español, dunha clase moi
minoritaria, e que sexan asumidos como propios pola maioría. Non se
necesita moito máis que todos os medios de comunicación reproduzan
as novas manifestacións do goberno, que determinados intelectuais
orgánicos ó servizo da burguesía nos múltiples faladoiros repitan
que xa pasou o peor da crise, que xa se ve a luz ó fondo do túnel,
para que a maioría se convenza, aínda que a realidade cotiá diga o
contrario.
Os explotadores, a
burguesía, non só teñen todo tipo de medios para impoñe-las súas
ideas, televisión, radio, diarios, revistas, a propia escola,
universidade, etc, ademais unha parte moi importante da
intelectualidade pasouse ó seu bando, na busca de “fama e
diñeiro”; de non facelo así, desaparecerían dos medios que crean
opinión onde se comenta a súa obra, terían pechadas as editoriais
que “venden” e toda outra serie de problemas, que só resisten
aqueles que teñen un xeito de pensar moi firme e un compromiso
férreo, cos que sofren e padecen a historia.
Polo tanto son numeros@s
@s intelectuais que nesta época, abdican do seu labor fundamental,
furgar e denunciar as cloacas do poder, para converterse en
intelectuais dependentes dun partido burgués, en axentes electorais,
sometidos ós vaivéns da política diaria.
Nesta época e moi ligado
a este proceso e o da restauración do capitalismo nos países que
racharan co mesmo, desapareceu a crítica xeneralizada ó
imperialismo, ó neoliberalismo, as discusións teóricas sobre o
socialismo e o marxismo e toda outra serie de contribucións que
axudaban a crear conciencia.
A burguesía utilizou e
utiliza este poderoso aparello, por exemplo, para facernos crer, á
grande maioría da sociedade que: 1. “rematara a historia
e as ideoloxías”, tese do norteamericano Fukuyama que viña a
dicirnos que ca caída do “muro de Berlín” e da reconstrución
capitalista nos países que buscaran outro camiño distinto, só o
capitalismo neoliberal ía perdurar baixo a batuta dos EEUU. Bastaron
poucos meses de crise para que en numerosas sociedades estean a
buscar alternativas distintas do capitalismo. 2. Moi unido á
construción teórica-ideolóxica anterior, foi pregoar-la
inexistencia de alternativa ó sistema capitalista. Fracasado,
dicían, o “socialismo” e o “comunismo”, a realidade é que
nunca chegaran ó socialismo e menos ó comunismo neses países, a
única alternativa, din nos debates cando acosan a alguén que
defende outro tipo de formación social onde o capitalismo non sexa
hexemónico, é Cuba ou Corea do Norte; e hai que recoñecer que
algunhasas veces fan calar ó interpelado. Posiblemente pola falla de
reflexión que na esquerda hai sobre a construción da nova sociedade
3. A desaparición da clase obreira como tal e a súa
transformación por ter vacacións, piso hipotecado e coche, nunha
ampla “clase media” con intereses moi distintos dos dun
asalariado. 4. Que no estado español o PSOE representa o
centro esquerda e o PP o centro dereita, polo que é
beneficioso para a grande maioría da sociedade un sistema
bipartidista no que se produce a quenda entre estes dous partidos.
Así podíamos continuar poñendo exemplos sobre falsas verdades que
a sociedade foi interiorizando.
A alienación ideolóxica
constrúe e fomenta a “falsa conciencia” que necesitan as
diferentes oligarquías burguesas para mante-lo seu dominio.
Convencer a unha parte importante da sociedade, ten por obxectivo
atrasar a toma de conciencia de amplas masas e que non se produza a
confrontación de clases.
A esquerda
anticapitalista ten varios problemas para organiza-lo debate
ideolóxico, e dicir, dar resposta as posicións da dereita dun xeito
contundente; en primeiro lugar a carencia de medios materiais, o que
hai que apuntar tamén no “debe” do PSOE polas leis que aprobou
relacionadas ca creación de medios de comunicación, leis que tiñan
o obxectivo claro de que só os sectores máis fortes do capital
puideran crealos; en segundo a súa fragmentación e sectarismo, o
que dispersa o discurso; son moi numerosos os boletíns, revistas,
algunha radio e TV alternativa, que están a funcionar pero
necesítase un discurso e unhas propostas máis unificadas para poder
agrupar a redor das mesmas á grande maioría da xente que pensa dun
xeito parecido. En terceiro teño a impresión que sen supera-los
anteriores aspectos caese nun erro que xa hai moitos anos sinalaba
Gramsci nos seus “Cadernos do Cárcere”, e que é básico no
aspecto ideolóxico da loita de clases. Dicía: “Na loita
política e militar pode convir a táctica de irromper no punto de
menor resistencia, para acharse así en condicións de embesti-lo
punto máis forte co máximo de forzas que quedaron dispoñibles
(...) Na fronte ideolóxica, en cambio, a derrota dos auxiliares e
dos partidarios menores, ten unha importancia case insignificante;
nel é preciso bater ós máis eminentes. Doutro xeito confúndese o
xornal co libro, a pequena polémica cotiá co traballo científico:
os menores deben ser abandonados á infinita casuística da polémica
de xornal.
Unha ciencia obtén a
proba da súa eficiencia e vitalidade cando amosa que sabe
enfrontarse ós grandes campións das tendencias opostas, cando
resolve cos seus propios medios os problemas vitais que estes
suscitaron, ou amosa perentoriamente que estes problemas son falsos”.
Loitar contra os que
defendan o pensamento máis poderoso, e ligar esta loita a todas as
loitas é o xeito de que os explotados cheguen a decatarse de cales
son os mecanismos utilizados para que as minorías explotadoras
impidan o derrube dun orde social inxusto.
É necesario combate-los
mecanismos de socialización, de control ideolóxico, etc, que fan
que se acepten unhas condicións que parece imposible sexan
aceptadas.
No centro do sistema
capitalista as relixións xa non xogan o papel importante que xogou
noutros tempos para crea-la “mentalidade submisa”; foi
substituída por toda outra serie de argumentos, como o da sociedade
capitalista “unha sociedade aberta”, onde hai oportunidades para
tod@s , e se non se consegue unha vida
mellor, o culpable é o propio individuo. En verbas de Borón,
“inocentízase ó capitalismo e o libera de calquera
responsabilidade na produción de pobreza”. O mesmo que cando nesta
crise tan fonda, afirmase sen avergoñarse que é resultado de “vivir
por enriba das nosas posibilidades”; os culpables da mesma é a
grande maioría da sociedade, non o desenvolvemento capitalista que
nos leva á crise.
A LOITA POLÍTICA.
Debemos entender por tal
o enfrontamento que se produce entre as organizacións de clase no
campo xurídico-político. Os explotados contra as leis e
institucións que facilitan á burguesía a súa condición de clase
hexemónica. Pode ter obxectivos moi variados, a consecución de
maiores liberdades e dereitos, pero o punto culminante desta loita e
a que desenvolven as organizacións creadas polas diferentes clases
para acada-lo poder ou para manterse no mesmo.
O problema fundamental
para que a loita institucional se converta, no estado español, en
loita de clases é a ausencia dun forte partido da esquerda
anticapitalista, un partido d@s asalariad@s que teña roto as
amarras definitivamente co que representa hoxe o PSOE e o que
representou no proceso que chamamos da “transición”. No mesmo, o
PSOE, ademais de dividi-las forzas de oposición, de aceptar ir ás
primeiras eleccións ca esquerda comunista na ilegalidade, de
rexeita-lo marxismo, aceptando o neoliberalismo como “a única
política posible e propia da esquerda”, aplicando as súas teorías
económicas nos anos de goberno, intervindo moi activamente no debate
ideolóxico contra todo o pensamento que representara transformación
da sociedade capitalista, e todo o que fora capaz de consolidarse a
súa esquerda, que o é marxista, ou non é, tivo como obxectivo
fundamental o de atraer cara ás posicións capitalistas neoliberais
a importantes sectores do proletariado e as clase populares, que pola
súa oposición ó franquismo, situábanse no proxecto de
transformación social.
Non hai máis que
repasa-los resultados electorais do ano 1977 para verificar o seu
éxito, cando non contaba con organización pero si con apoios
importantes, a Internacional Socialista o primeiro e dentro do propio
aparello gobernamental. Éxito que se consolidou no ano 1982 co “voto
para o cambio” que engaiolou e enganou a importantes sectores
populares e intelectuais, iniciándose unha etapa marcada polo
bipartidismo, que axudou a consolida-lo nacionalismo de dereitas de
Cataluña e Euskadi, utilizados como aliados nas tarefas de goberno,
cando non acadaba, algún dos partidos da alternancia, a maioría
absoluta.
A esquerda, despois da
estrepitosa derrota de 1982, non analizarei as razóns, conseguiu a
partires da campaña contra a OTAN de 1986 coller pulo ca creación
de “Izquierda Unida”, enfrontándose ó bloque burgués PSOE-PP.
Dinamitada anos máis tarde, por erros atribuíbles a súa
actividade, pero tamén pola fractura, con grande apoio mediático,
dunha parte minoritaria da dirección cuxo obxectivo era o pacto e
colaboración co PSOE, alternativa que tentaban pular como a “unidade
da esquerda”, esquecendo que este era un partido ó servizo da
burguesía e defensor das políticas neoliberais, contribuíndo deste
xeito á confusión no electorado, esquema que se repite hoxe en
Andalucía, esquecendo dun xeito vergoñoso o “Rebélate”, lema
central da pasada campaña electoral..
A construción dunha
forza de esquerdas no estado español é un camiño cheo de atrancos
e fracasos, e cando digo esquerdas, refírome a unha organización da
clase obreira, que loite por unha sociedade distinta á actual á que
xenericamente chamamos socialismo, da que non existe modelo algún
que poidamos reproducir. É dicir unha forza política d@s
traballador@s que loite polo poder
en beneficio d@s traballador@s asalariad@s,
o que quere dicir, polo poder da grande maioría da sociedade, que se
instaure polo tanto, un sistema democrático.
Esta loita política hai
que levala ás institucións e á rúa; hai que loitar contra as leis
que consolidan o poder burgués pero tamén fora das institucións.
Levar só a loita ás primeiras é estéril, pensar que os cambios
virán a traveso dunha loita nunhas institucións feitas pola
burguesía para asegura-lo seu dominio de clase, convértese nun
“pecado” que se paga caro e leva directamente ó reformismo
Pero para loitar na rúa
e nas institucións, necesítase organización, as loitas espontáneas
dos traballadores, como dixo alguén moi sabio, alá pola afastada
data de 1902, só conducen á redacción dun bo programa sindical.
En Galicia no mes de
novembro de 2013
Un análisis concienzudo de nuestra realidad.
ResponderEliminarVale la pena leerlo, releerlo y volverlo a leer.