A crise e as súas
consecuencias de paro, desafiuzamentos, rebaixa de salarios e
pensións, ataque os dereitos sociais, laborais e políticos, etc,
abriu un período no que a xente fala e discute sobre a economía,
sobre as causas da crise, as súas consecuencias, tamén as razóns
de por que afecta máis ó noso país, a determinadas clases e
sectores sociais; as xentes opinan pero forman o seu criterio moitas
veces influenciados polos medios que tentan dar unha versión moi
nesgada do que está a acontecer.
Polo tanto, creo
importante fomenta-la discusión sobre o tema, sobre as razóns que
fan que o noso modelo de explotación, ou de acumulación, se vexa
máis afectado pola crise que outros moi próximos o que tradúcese
en consecuencias máis prexudiciais para a poboación; sería bo
abrir unha discusión sobre o modelo, chamémoslle “español”,
que se foi xerando desde finais do franquismo ata a actualidade.
A FINALIZACIÓN DA ETAPA
EXPANSIVA.
Debemos partir dunha
afirmación que hoxe case ninguén discute; a finais da década dos
anos sesenta do século pasado, o modelo de acumulación, que
permitiu unha importante etapa de expansión mundial desde o final da
II ª Guerra Mundial, chega ó seu final cas recesións de 1967 e de
1969-70.
Vexamos algúns datos. En 1971 o crecemento do sector industrial para o conxunto da OCDE apenas superaba o 3% mentres na década anterior a media fora do 6%. O incremento da formación bruta de capital fixo, descendera entre 1970 e 1972 do 7,1% ó 3,6 % para o conxunto da “Europa capitalista”. Como consecuencia do anterior produciuse un importante aumento das taxas de desemprego.
Non nos deben polo tanto
estrañar todas as mobilizacións que se producen neses anos no
planeta, desde as universidades norteamericanas a Xapón, pero sobre
todo en Europa onde destaca o proceso de mobilizacións coñecido
como o “maio francés de 1968”.
Esta crise do modelo
vaise intensificar a partires da chamada crise do petróleo en
1973, ca elevación do prezo do mesmo.
As sociedades
industrializadas sofren as consecuencias, tamén os elos máis fortes
da cadea imperialista, pero son países dependentes destes, agrupados
na OPEP, quen toman as medidas e empresas dos primeiros quen se
benefician. Sempre fun da opinión, cecais trabucada, de considerar a
existencia dunha determinada estratexia para impor, xa que se
aveciñaban tempos de crise, unha nova correlación a nivel mundial
entre os imperialistas e unhas novas relacións laborais,
disciplina-lo movemento obreiro, que a finais da década anterior
amosara unha forza importante e parecía querer desbordar as canles
tradicionais de representación.
Como foi posible que
países subdesenvolvidos, con réximes autocráticos e ditatoriais,
que dependían dunha potencia imperialista para sobrevivir, aguzaran
cas súas medidas as crises que padecían os seus protectores?.
Sobre as dúbidas de como
se provocou e a quen beneficiou a suba do petróleo, esta claro que
houbo vencedores e vencidos; entre os primeiros os EEUU que
revalorizou considerablemente o prezo das súas importantes reservas
enerxéticas e non se viron moi afectados pola suba pois tiñan ó
lado a México, que non pertencía á OPEP e converteuse no seu
subministrador máis importante; ademais conseguiu introducir outra
fonte de enerxía, a nuclear, onde as empresas norteamericanas tiñan
un peso enorme. En segundo lugar, foron tamén beneficiadas pola
crise, o grupo de compañías coñecidas como as “sete irmáns”,
catro norteamericanas dúas británicas e unha anglo-holandesa, que
revalorizaron os pozos que non se estaban a explotar; frearon o
ascenso de compañías medianas e reforzaron o seu control sobre
todas as fases do ciclo do petróleo.
Os perdedores, Europa e
Xapón. Como se pode apreciar do centro do poder económico mundial,
dúas áreas económicas perden e unha gaña.; en todos os conflitos
sempre perden e gaña os mesmos. Pregunta inxenua, será porque
dentro da cadea imperialista cuxo máximo expoñente son os EEUU, o
resto acepta xogar un papel dependente?
Calquera que fose a
intención de quen moveu os fíos, a realidade foi que se abriu unha
etapa que se pensou solucionar só con medidas de estabilización,
algúns axustes, pero sen modificar moito o esquema de acumulación
existente.
A segunda “crise do
petróleo” a partires de 1979, deixou claro ós poderes
económicos e ás oligarquías hexemónicas, que eran necesarias
medidas máis contundentes: as que levaban ensaiando desde había uns
anos no Chile de Pinochet, o que se coñece como o proxecto
neoliberal.
Como
a crise ía quedarse por moito tempo, iniciouse o dobre proceso de
reestruturación e saneamento de tecido industrial, falando claro, da
destrución de numerosas forzas produtivas que non aguantaron o
difícil momento e foron expulsadas do mercado en beneficio dos máis
fortes e o de concentración do capital, propios en toda crise.
Todas
estas medidas conxúganse no centro do sistema, interpretando o
problema do crecemento do paro en clave neoliberal, culpando os
costos de produción e sobre todo ós salarios, fronte a
interpretación anterior, keynesiana, que o atribuía “á cativa
demanda efectiva”. Iníciase así un ataque brutal contra @s
asalariad@s e o mercado de traballo
existente, co obxectivo de facelo máis precario e flexible. O
presidente Reagan e a primeira ministra Tatcher son as cabezas máis
visibles destas políticas que contaron co apoio do papa Wojtila para
desestabiliza-la Europa do leste, que xunto cas políticas
monetaristas dos primeiros fixo que se agravara a recesión mundial e
se propagase a numerosos países o que obrigou ós EEUU a levar a
cabo políticas de estímulo, que permitiron dentro da
inestabilidade, o problema da débeda nos países subdesenvolvidos,
unha certa recuperación que se vería truncada polo crac de 1987.
Todo
o anterior axudou a que non se conseguira consolidar un novo sistema
de acumulación, que permitise asegurar un período de crecemento
prolongado, aínda que a restauración do capitalismo nunha
parte importante de Europa, permitiu a apertura de novos mercados e
deslocalización de empresas, o que paliou a gravidade da situación.
A
SITUACIÓNA ECONÓMICA NO TARDOFRANQUISMO
Neste
contexto internacional de inicio da crise e consolidación da mesma,
no estado español a nivel económico vivíanse as repercusións do
esgotamento de réxime franquista e tamén as repercusións da crise
capitalista mundial, agravada polas peculiaridades do noso sistema
económico, caracterizado polo atraso e lastrado pola inestabilidade
política.
O
ano 1971 prodúcese unha queda da maioría das magnitudes económicas
que se van recuperar ó longo do seguinte, pero a partires do segundo
semestre de 1974 a crise, se vai sentir con todo o seu peso, entrando
en recesión en 1975; queda da inversión, estancamento do PIB,
aparición do déficit exterior por conta corrente que supera o 3% do
PIB, cuestións todas que levan a un proceso de destrución de
empresas e emprego ó tempo que se produce unha forte inflación, que
aínda que se ten discutido moito sobre a súa causa, parece que
responde “á agudización do conflito distributivo, exacerbado pola
expansión do sector público”. “En conxunto de 1973 a 1977, o
gasto público pasa dun 23,3 % do PIB a un 27,6 % e as prestacións
sociais do 8,5 % ó 10,4 % do PIB”(González i Calvet). Entre
outras cuestións, moitas empresas privadas que quebran, son
recollidas polo INI e financiadas pol@s traballador@s asalariad@s,
sobre @s que se cargaban a responsabilidade da recadación do estado.
Nos
estertores finais do ditador, desde o ministerio de economía, con
Barrera de Irimo ó fronte, se van toma-las medidas que estipulaba o
informe da OCDE de abril de 1974 para España; necesidade de medidas
expansivas que xunto ca importancia da mobilización obreira
permitiron unha elevación dos salarios ó tempo que se tomaron
medidas que beneficiaron a determinados sectores industriais, que a
nivel mundial atopábanse en crise e en plena reestruturación, moi
ligados a destacados dirixentes políticos do réxime e ós bancos
máis importantes.
No
último ano da ditadura, non se tomaron polo tanto, as medidas de
axuste enerxético, nin para facer fronte ó desequilibrio exterior,
por exemplo cunha depreciación, nin para frea-la expansión dos
sectores industriais afectados pola nova situación, siderurxia,
naval, metalurxia, etc, que entraban na lóxica da concepción
capitalista. Pero tampouco se tomaron unha vez desaparecido Franco,
pola falla de lexitimidade do rei e do seu goberno presidido por
Arias Navarro e o primeiro goberno de Suárez, a presión da
oligarquía e a forza do movemento obreiro e popular. Fíxose todo o
contrario, non se repercutiron os prezos enerxéticos ó mercado
interno, financiouse o déficit exterior con cargo á reserva de
divisas e a partires de 1976 co endebedamento e a depreciación dos
tempos de Villar Mir estivo acompañada de moitas subvencións a
fondo perdido e a nacionalización de empresas con perdas.
Para
financiar todos estes gastos utilízanse dúas vías, aumento das
cotas da seguridade social, en 1973 entra en vigor a nova lei de
financiación, e pola maior recadación do IRTP (Imposto sobre o
Rendemento do Traballo Persoal) que grava ás rendas salariais.
Pódese
afirmar que desde o comezo da crise ata despois das eleccións de
1977, non se elaborou un programa para facerlle fronte, desde unha
lóxica capitalista, polas razóns máis arriba expostas.
Celebradas
as eleccións o 15 de xuño de 1977, foron gañadas polo partido UCD
liderado por Suárez, que non acadou a maioría absoluta e nas que o
Partido Comunista sufriu una contundente derrota que vai lastrar a
actividade política e social do resto de período, sendo superado en
número de votos e escanos, polo PSOE, ausente durante os anos da
loita antifranquista.
Como
continuase o deterioro da situación económica, desembocouse nos
chamados Pactos da Moncloa que se poden considerar como o inicio
dunha nova etapa do capitalismo español pois representan a “busca
dun novo modelo de acumulación dentro dunha estrutura sociopolítica
correspondente a unha democracia capitalista moderada adscrita ó
eixo occidental” (Etxezarreta).
OS
PACTOS DA MONCLOA.
Moito
se ten discutido sobre os mesmos, sobre os seus contidos e se foron
positivos ou negativos; pero todo isto é relativo pois calquera
análise que se faga debe, senón queremos facelo no ar, darlle a
perspectiva de clase necesaria para comprender calquera acontecemento
de carácter histórico e a realidade é que por parte da esquerda, o
PCE, aceptáronse propostas que nunca deberon ser aceptadas. A
realidade foi que os cambios nas estruturas que se introducían, como
contrapartida, nunca se levaron a bo termo. Aceptouse o sistema
económico existente no estado español, aceptación tamén por parte
dos sindicatos maioritarios, que de non contar ca súa colaboración,
sería moi difícil a súa aplicación.
Pero
os Pactos tamén significaron a aceptación do modelo de axuste que
deseñaran o FMI e a OCDE para a saída da crise e no caso do estado
español abríanselles as portas dos nosos mercados ós países
industrializados, o que reforzou ó capital privado como axente
fundamental na recuperación fronte a crise.
Con
independencia dalgúns aspectos positivos como o intento de
coexistencia da empresa privada cun forte sector estatal, a
existencia de certos niveis, mínimos, do estado de benestar, a
creación dun novo modelo fiscal ca creación do IRPF, ou a
negociación colectiva, para o que verdadeiramente serviron os
Pactos, foi para incidir sobre a inflación e os custes de produción
o que se traduciu, como non podía ser doutro xeito, por celebrarse
despois das eleccións de 1977 e a derrota do PCE, en moderación
salarial e reestruturación do mercado do traballo; como sempre,
cargábase a crise sobre as costas dos asalariados.
O
aumento do emprego, nunca foi un obxectivo dos mesmos; a partires da
súa sinatura o desemprego medrou dun xeito importante. Os aspectos
estruturais dos Pactos, nunca se tentaron levar adiante antes da
aprobación da Constitución; atopábanse no documento chamado “Plan
Económico a Medio Prazo”, pero a chamada segunda crise do
petróleo a partires de 1979, deixaron estas reformas esquecidas
diante da imposición de políticas económicas de corte netamente
neoliberal, rebaixa de salarios, maior flexibilidade do mercado de
traballo co conseguinte aumento do paro e o “exército de reserva”.
Políticas
que se endurecen a partires da dimisión de Suárez, da creación do
novo goberno presidido por Calvo Sotelo e do golpe de estado que
favorece, os intereses do capital. A dereita política e económica
considerou que era demasiado o cedido nos Pactos da Moncloa, en
consideración á importancia das forzas de esquerda.
A
evidencia da fraxilidade do sistema democrático axudou a que a
resposta obreira fora mínima, fronte a brutal agresión; todas as
reformas contidas no “Plan a Medio Prazo”, tanto políticas como
económicas ou sociais, ficaron incumpridas.
Neste
período que finaliza en 1982, os problemas económicos se van
agudizando, crécese menos, ó 0,5 % anual, segue a aumenta-lo paro
ata o 16,7 %, de novo aparecen os desaxustes co exterior, a inflación
chega ó 15 % e o déficit público elévase ata o 5,4 % do PIB, e
os capitalistas fan folga de inversións.
Nas
eleccións de outubro de 1982, o PSOE acadará maioría absoluta cun
slogan de campaña sinxelo que engaiola á maioría da sociedade
española, “Polo Cambio”. O modelo socioeconómico do seu
programa era un remedo do keynesianismo, cun sector público moi
activo garante de demanda, diálogo e consenso entre os “axentes
sociais”; redistribución do beneficio entre todos, aproximación a
CEE
O
PARTIDO SOCIALISTA OBRERO ESPAÑOL NO GOBERNO
Este
trunfo pódese dar grazas ó importante apoio da socialdemocracia
alemá, con Willy Brant á cabeza, ó “placet” dos EEUU e o
triplo pacto que leva a cabo o PSOE co poder económico, os militares
e a Igrexa. Sen estes aspectos posiblemente o PSOE non contase nin
cos apoios de medios de comunicación nin cos cartos cos que contou
para financia-la súa actividade.
Unha
vez dominando as principais institucións, axiña esquece o seu
programa e concreta a súa política económica no “Programa
Económico a Medio Prazo 1983-1986” que contiña medidas de
carácter macroeconómico como a redución da inflación a
recuperación do equilibrio exterior, pero desde perspectivas
propias da corrente ortodoxa e liberal dominante en Europa e os EEUU.
Para o primeiro obxectivo dous piares, moderación salarial e
política monetaria restritiva. Para o segundo depreciación da
peseta medida que foi eficaz polo pulo do comercio a nivel mundial.
Subíronse
os tipos de interese e emitíronse toda unha serie de activos
financeiros para o financiamento do déficit público, que
estimularon en grande medida o investimento especulativo fronte o
produtivo.
Limitáronse
os gastos sociais e os soldos no sector público perderon capacidade
adquisitiva, e produciuse unha regresividade fiscal, polo aumento
sobre todo da presión fiscal indirecta, que pasa do 27,9 % ó 31,2
%.
A
estratexia socialista, aínda que recuberta por moita idea
socialdemócrata estaba clara, o apoio ó capital privado
como elemento básico da recuperación económica e elemento
dinamizador da economía, e a internacionalización da mesma.
Esta estratexia vai minimizar o papel do sector público para a saída
da crise e potencia-lo privado, pois para o goberno, o importante é
o papel que vai xogar facendo realidade a cadea
“beneficios-inversión-emprego”, que sabemos é unha
falacia.
Tamén
leváronse a cabo neste período, medidas de carácter estrutural
entre as que destacaremos a reconversión industrial, o axuste
enerxético (PEN-83), saneamento das eléctricas e bancario, medidas
que destrúen máis de medio millón de empregos, aumenta o déficit
público e transfire ingresos cara ó excedente empresarial. É
dicir, toda esta reestruturación faise ca utilización dunha
importante cantidade de recursos, que a traveso do sector público
son captados de toda a sociedade. A reconversión industrial custa
sobre 3 billóns das antigas pesetas, a bancaria 1,5 e a moratoria
nuclear sobre 0,7 billóns, mais todos os intereses xerados. Como
resultado de todas estas medidas a participación dos salarios no
PIB, minguan do 53,2 % en 1982 ó 49, 7 % en 1985.
O
tempo que se leva a cabo o proceso de reestruturación dánse
os pasos para o desregulador e liberalizador da
economía, que permitan a nosa incorporación á Comunidade Económica
Europea, o segundo piar da súa estratexia.
Co
primeiro tentábase crear un mercado interno moi flexible para as
relacións laborais para o que se aproban o Estatuto dos
Traballadores e a Lei Básica de Emprego, que empeoran as condicións
dos traballadores no relativo á negociación e polo tanto na
cuestión salarial.
Liberalización
financeira que permite maior poder ó oligopolio bancario, e
penetración sen precedentes de capital exterior na maioría dos
sectores fundamentais da nosa economía, agás no bancario, perfilan
un modelo económico dependente de importacións estratéxicas de
alta tecnoloxía ó tempo que nos especializa no turismo, construción
e mercadorías de reducidos custes laborais e baixo nivel tecnolóxico
que se serve dos baixos salarios como o único mecanismo para poder
competir.
Este
período caracterizouse polo inicio de importantes loitas destacando
Galicia e a comarca do Ferrol; o movemento obreiro ademais das
políticas neoliberais e antiobreiras do PSOE, tivo que enfrontarse á
incomprensión de sectores importantes da sociedade e dos máis
atrasados do propio movemento, que consideraban que a mobilización e
a loita desgastaba a “esquerda no poder” e axudaría á volta da
dereita. Máis adiante este argumento concretouse na chamada “pinza”;
todos eles argumentos moi utilizados polos medios de información
propiedade do sector da oligarquía española que utilizaba ó PSOE
para levar adiante toda unha serie de políticas que lle permitiran
un papel dominante, e extraer unha parte fundamental da plusvalía
xerada polos traballadores. O PSOE repetía constantemente que a súa
era unha política de esquerdas e ademais a única posible.
Unha
vez realizado o axuste e levada a cabo a reconversión dos diferentes
sectores, o goberno do PSOE centra o obxectivo económico na
recuperación da demanda interna, como se expón no “Informe de
Conxuntura Económica” elaborado polo ministerio de
Economía de marzo de 1987. Os obxectivos estaban claros, había que
estimula-la demanda interna, o consumo privado, e emprender, ó
calor da entrada na CEE en 1986, toda unha serie de grande inversións
que permiten o enriquecemento fácil a grupos moi reducidos, mentres
o índice de explotación dos asalariados aumentou, como o ten
estudado o profesor Guerrero.
Pero
o incremento da demanda interna non tivo a oferta interna necesaria
polo que as importacións se dispararon ó tempo que caeron as
exportacións e a busca de novos mercados no exterior; a balanza de
pagos sufriu un forte deterioro.
Outro
aspecto a salientar neste período e a entrada moi importante de
capitais foráneos, de carácter especulativo, que buscaban os
elevados tipos de interese e a “fuga” de moitos nacionais á
especulación, por obter maiores beneficios con menor risco. Unha
parte importante de empresas españolas son vendidas o capital
estranxeiro, situando ó estado español como o cuarto país vendedor
do mundo.
O
partido no goberno inicia un proceso de reestruturación do sector
público en catro aspectos fundamentais : reforma fiscal, gasto
social, Seguridade Social e empresa pública
É
necesario salientar, que o PSOE fixo moi pouco por corrixir a
contrarreforma fiscal levada a cabo pola UCD nos últimos tempos do
seu mandato e que as rendas salariais, por exemplo no ano de 1987,
proporcionaban máis das tres cuartas partes da recadación final
polo IRPF, a pesares de representar algo menos da metade da renda
interna bruta.
As
exaccións fiscais aprobadas polo PSOE, beneficiaron os grandes
grupos económicos e o fraude situado preferentemente no
sistema financeiro, banca, seguros e bolsa, no sector
inmobiliario e nas actividades profesionais e
empresariais, aumentou pola falla de tensión para
persegui-las grandes bolsas do mesmo, mentres as rendas máis baixas
víronse moi afectadas polo aumento da inflación.
Algunhas
das medidas do goberno levaron a convocatoria de dúas folgas xerais,
a primeira en 1985 contra a reforma do sistema de pensións e a
segunda en 1988 contra a aprobación dunha reforma laboral e o Plano
de Emprego para Moz@s.
Durante
dous ou tres anos as taxas de crecemento con relación ó PIB
superaron o 5 %, pero os desaxustes que se ían xerando levou
naqueles tempos, finais da década dos 80, á establecer medidas de
axuste, baixo a premisa moi utilizada tamén agora, de que “os
españois estabamos a vivir por enriba das nosas posibilidades”.
Situación que levou, pola incapacidade para aproveitar o importante
crecemento para sanea-la economía, a que a partires de 1991 esta
dera os primeiros síntomas de recesión o que unido á sinatura do
acordo de Maastricht e a aprobación duns criterios de converxencia,
que se presentan o 3 de abril de 1992 no denominado Programa de
Converxencia, nas Cortes, no que se adoptaban medidas moi duras
de axuste, que van a agravar aínda máis a situación, poñendo en
evidencia que entre economías moi dispares, a todos os niveis,
pódese dar unha converxencia nominal, pero é moi difícil que esta
sexa real.
O
“TRUNFO DO MODELO ESPAÑOL” E A VOLTA A REALIDADE CA CHEGADA DA
CRISE
As
políticas contra @s traballador@s,
a recesión dos primeiros anos 90 do século pasado e a corrupción
xeneralizada, lle fai perde-lo PSOE parte da súa base electoral e a
perda das eleccións en 1996, conseguindo o PP a maioría nas Cortes
e a posibilidade da formar goberno.
Como
non podía ser doutro xeito o PP vai afondar nos oito anos que se
mantivo no goberno, sobre todo nos catro últimos que contou con
maioría absoluta, nas políticas iniciadas polo PSOE de
privatización de empresas públicas para nivela-lo déficit, apoio á
burbulla inmobiliaria e ataque os dereitos laborais e ás rendas
salariais, que xunto co turismo e a concentración bancaria,
consolida definitivamente o “modelo español” de acumulación.
Modelo de “éxito” que levaba a Aznar a acuña-la frase de
“España vai ben” e máis tarde ó presidente Rodríguez a aquelo
de “xogamos na champion”.
Este
modelo que se asenta plenamente a partires da derrota do PSOE ata o
ano 2007, cando a crise se manifesta en toda a súa crudeza, e se
amosan todas as feblezas do mesmo, vai permitir medrar ó 4% anual
ata o ano 2001, cando a economía mundial sufriu a crise das
tecnolóxicas, das “punto com”, e os países centrais da UE o
facían a pouco máis do 2 %; a creación de preto de 7 millóns de
postos de traballo, ca entrada de preto de tres millóns de
inmigrantes, o crecemento do emprego moi importante no sector da
construción e os sectores ligados ó mesmo e pasar de ser un país
deficitario en infraestruturas a ser o “campión” en kms de
autovías, AVE e aeroportos, aínda que nalgúns casos, con esquemas
moi centralistas propios dun país atrasado do século XIX e non dun
país descentralizado do século XXI. Pola falla de planificación
nas necesidades reais, moitas destas infraestruturas lévanse a cabo
en función dos intereses empresariais, máis que dos intereses do
país no seu conxunto, para darlles beneficios a cementeiras e
construtoras.
Polo
pulo da construción o paro baixou dun 22 % en 1996 ó 11 % no ano
2004 e o proceso inmigratorio fixo que a poboación aumentase en máis
de dous millóns de habitantes.
O PP
centrou a súa política económica en poder formar parte da Europa
do Euro e aínda que algunha magnitudes foron manipuladas e outras
non se acadaron, como a débeda que a tiñamos por enriba do 60 % do
PIB, conseguimos ser parte dese club escollido, o que no fondo é a
orixe de moitos dos nosos problemas actuais.
A
entrada significou a baixada de tipos de interese o que se traduciu
na potenciación da demanda interna, co aumento do consumo, das
hipotecas, a construción de vivendas e o pulo da construción.
Escolleuse como sempre o camiño fácil, pero esquencimos investir en
tecnoloxía e formación, o único que pode garantir un certo futuro.
A
industria foi a grande perdedora, comezou o proceso de
deslocalizacións, de perda de competitividade e de tecido
industrial; deixamos de competir en produtos de mano de obra barata e
tampouco o facíamos con produtos de alto valor engadido. Se a isto
lle engadimos que ó final do seu mandato o capital estranxeiro
deixou de amosar interese por España, xustificase que o final do
mandato do PP a balanza por conta corrente un dos problemas crónicos,
estivera en moi mala situación.
Outros
dous aspectos que é necesario salientar. En primeiro lugar a
política fiscal do PP; a Aznar se lle chegou a chamar o “Robin
Hood” dos ricos, roubaba ós pobres para darllo á minoría
privilexiada. As reformas fiscais rebaixaron o tipo marxinal do 56 %
ó 45 % e as plusvalías reduciron a súa tributación do 45 % ó 15
%. En segundo lugar a redución dos gastos sociais; só algúns
exemplos: nos oito anos do aznarato o conxunto do gasto social pasou
do 24 % do PIB ó 19 %, ocupando o penúltimo lugar da Unión Europea
nesa partida. En educación a redución tamén foi importante, nos
oito anos descendeuse do 5,5 % do PIB ó 4,4 %. E na axuda familiar,
algo que ó PP dicía ter como prioritario, cando finalizaron os oito
anos, gastabamos o 0,5 % do PIB fronte a media da UE do 2 %.
Por
último, para entender algúns do “éxitos” de Aznar; nos oito
anos recibiu 50.000 millóns de euros da UE e proseguindo co proceso
de privatización de empresas, iniciado polo PSOE, acadou máis de
33.500 millóns de euros, cantidade que puido ser maior, pois como
sinalou o Tribunal de Contas, algunha vendeuse a un prezo moi baixo,
supoño que para beneficiar amigos. Que cada quen pense o que queira
sobre este feito. O salientable é que estas importantes cantidades,
explican o que o PP consideraba unha xestión eficaz.
No
ano 2006, cun goberno do PSOE, presidido por Rodriguez, incapaces de
recoñecer o que se viña enriba, levan adiante unha nova reforma
fiscal, que beneficia fundamentalmente ós máis ricos e erosiona
aínda máis os ingresos do estado, acompañada por outras dúas a
laboral e das pensións, cuxas propostas eran coincidentes cas
realizadas pola patronal CEOE e que non tiñan outro obxectivo,
aceptado polo PSOE, de aumenta-lo marxe do beneficio neto das
empresas..
Como
se pode apreciar ó longo destas liñas, os dous grandes partidos,
sobre todo despois da entrada na CEE en 1986, levan a cabo políticas
similares que configuran o modelo de acumulación que entrou en crise
a partires de 2007, sobre todo polo estoupido da burbulla
inmobiliaria, un dos pes do mesmo; os outros, o turismo e o consumo
interno pero non como resultado do aforro, senón do creto fácil
potenciado pola queda dos tipos de interese. Outros aspectos do
modelo, o ataque sistemático ós dereitos laborais ó longo destes
anos, culpando claramente ós salarios da nosa falla de
competitividade e un sector financeiro dominante. Con estes vimbios é
moi difícil, ata desde unha perspectiva capitalista, unha saída da
crise como a actual.
A
RESPOSTA OBREIRA Á CONSTRUCIÓN DO MODELO DE ACUMULACIÓN.
Unha
vangarda do movemento obreiro levou unha heroica loita contra as
estruturas do estado franquista e as políticas que desde o mesmo se
impuñan; ca chegada de mellores condicións para a organización,
actividade sindical e política, é lóxico que a resposta ás
políticas de construción do novo modelo de acumulación e a
inserción do mesmo no modelo capitalista occidental, fora
importante, pero non sempre ben dirixida. Sobre todo a partires do
ano 1987, no que se produce no sindicato máis importante, construído
polos traballadores desde a base na época da ditadura, Comisións
Obreiras, un xiro na súa política, ca substitución de Marcelino
Camacho na secretaria xeral por Antonio Gutiérrez, iniciándose un
proceso de burocratización, asentado sobre dous piares, a
persecución e desprazamento dos cadros obreiros cun perfil máis
político, de esquerdas, e esquece-la mobilización e substituíla
pola negociación ca patronal e o goberno o que levou a CCOO a
transformarse dun sindicato de carácter socio-político, nun
sindicato de servizos, cunha cúpula burocratizada. Pode ser
anecdótico, pero Gutiérrez leva varios anos como deputado do PSOE e
o secretario xeral que o substituíu, Fidalgo, colabora con FAES.
Non
hai que facer un esforzo importante para comprender que o outro
sindicato maioritario, a UXT, construído basicamente desde o goberno
socialista, camiñaba na mesma senda.
Neste
novo contexto as mobilizacións convertéronse nun ritual, sen
perspectivas, sen continuidade, sen obxectivos políticos, que se
convocaban cando a presión das bases era moi importante pero só
servían para iso, para soltar presión, pero sen intención de
acada-los obxectivos previstos. A maioría das veces levábanse a
cabo para forzar unha negociación, que sempre ó longo destes anos,
só serviron para ceder dereitos. As horas perdidas de traballar por
reivindicacións de carácter laboral foron centos de milleiros,
cecais varios millóns nestes trinta últimos anos, pero neste
análise so fixeime nas que tiveron un carácter xeral a nivel de
estado e en Galicia.
A nivel de estado, houbo
trece folgas xerais desde 1976 ata hoxe, nas que a clase obreira
galega participou ademais das seis só convocadas en Galicia,
destacando as levadas a cabo contra a reconversión industrial e o
desmantelamento dos estaleiros.
Produciuse un alto nivel
de combatividade e nembargantes as condicións sociolaborais e
políticas non parecen ser moi favorables para @s traballador@s.
Necesítase unha reflexión fonda sobre o acontecido nestes anos,
aínda que sexamos conscientes que no capitalismo, as vitorias da
forza de traballo son limitadas.
En Galicia no mes de
Abril de 2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario