Roberto Laxe
Renunciou o imperialismo á guerra
Hai
que ser moi inxenuo, ou con alto grao de autoengano, para pensar que o imperialismo
renunciou á guerra e vivimos nun mundo en paz. Son incontables as guerras, as
ocupacións militares, os golpes militares (unha forma especifica de guerra
contra o seu propio pobo), etc., que desde o fin da II Guerra déronse. Sería
moi ambicioso facer unha relación de todos eles, pois algúns están no
imaxinario colectivo da humanidade, como a do Vietnam, a de Iraq e Oriente
Próximo, ou as da antiga Iugoslavia. O imperialismo non só non renunciou á
guerra como mecanismo de dominación, senón que non deixou de ser a súa
ferramenta final contra os pobos que, da maneira que for, buscan vías de
independencia.
É
tan obvio que cando se formula esa pregunta en realidade non se refire un a ese
tipo de guerras; senón que o motivo da súa formulación é o de: renunciou o
imperialismo a guerras interimperialistas?
A I e a II Guerra foron consecuencia dunhas condicións históricas que se poden resumir en catro: unha, a extensión do capitalismo a todo o planeta, dous, a aparición do imperialismo como fase do capitalismo coa repartición do mundo entre as grandes potencias, tres, o feito de que só caberían novas reparticións e reacomodos, catro, a aparición de novas potencias que hoxe chamariamos “emerxentes”, que chegan tarde a esa repartición e queren un novo. Todo iso cunha guinda que o fixo explosivo, a decadencia das dúas potencias que ao longo do século XIX repartíranllo e eran as dominantes, Gran Bretaña e Francia.
O
mundo era unha manda de lobos na que os “machos alfa” dominantes estaban
debilitados, mentres os aspirantes sentían fortes e agresivos. A guerra só era
cuestión de tempo, como previu en 1913 a II Internacional aínda que logo
traizoase as súas propias resolucións contra a guerra. O resultado das dúas
grandes matanzas mundiais coas que se resolveron estas contradicións foi un
mundo distinto ao que entro nel. As potencias dominantes desaparecen como
tales, varios dos aspirantes saen rotos e destruídos fisicamente e só un
dominante.
Este
triunfo ten un pero, a clase obreira, os pobos, á calor dese enfrontamento
fraticida, abren portas á súa liberación, expropiando á burguesía nun terzo da
humanidade, liberándose das cadeas coloniais, etc.
O "esquema" mundial xurdido tras a II Guerra dura até 1990, cando cae o muro de
Berlín e nun proceso virulento, duro e xenocida en ocasións, restáurase o
capitalismo en todos aqueles países que lograran escapar das garras do mercado.
Parece que o imperialismo xa non necesitaría as guerras interimperialistas,
gañou a "guerra fría" e só caben guerras contra os pobos que á súa maneira
queiran romper con ese dominio. Se o capitalismo gañou, e a través do dominio “hiperimperialista”
da EE UU é tan humillante que exclúe as guerras interimperialistas; que van
facer os pobos e a clase traballadora, loitar contra ese poder “apabullante”,
nin tolos! “Sexamos realistas, pidamos o posible”, dinnos os reformistas
actuais. Se a iso sumámoslle a perda da perspectiva da revolución socialista,
tachada de “imposible” no mellor dos casos, e de experiencia fracasada no peor;
que queda senón a profundización da democracia...
Aínda
que non se diga abertamente, é unha variante actual do hiperimperialismo de
Kautski para xustificar a súa reformista vía pacifica ao socialismo. Vexamos,
como definía Kautski en 1915 ese “superimperialismo”: "Desde o punto de vista económico, non está descartado que o
capitalismo pase aínda a unha nova fase: a aplicación da política dos cárteles
á política exterior, a fase do ultraimperialismo?, isto é o superimperialismo,
a unión dos imperialismos de todo o mundo, e non a loita entre eles, a fase do
desterro das guerras baixo o capitalismo, a fase da explotación xeral do mundo
polo capital financeiro unido no plano internacional (citado por Lenin no
Imperialismo, fase superior do capitalismo). A variante introducida na
actualidade é asociar a unha gran potencia o dominio dese “capital financeiro
unido”.
A
comezos do século XXI esta é a tese dominante na esquerda, co agravante que a
maioría dela deu un paso atrás respecto de Kautsky... Non só non hai previsión
de guerras interimperialistas, senón que a transformación socialista da
sociedade pola vía pacifica que o buscaba, queda no programa burgués de
reforzamento do capitalismo nacional fronte ao imperialismo, sobre bases
keynesianas, nin remotamente socialistas.
Pero
tanto na súa versión histórica, a de Kautski, como actual, os dos reformadores
progresistas, o hiperimperialismo non existe: hoxe como hai un século, no
capitalismo é esencial a loita entre as potencias polo dominio, “O característico para o imperialismo
consiste precisamente na tendencia á anexión non só das rexións agrarias, senón
tamén das máis industriais (apetitos alemáns respecto de Bélxica, os dos
franceses en canto á Lorena), pois, en primeiro lugar, a repartición definitiva
da Terra obriga, a proceder a unha nova repartición, a tender a man cara a toda
clase de territorios; en segundo lugar, para o imperialismo é substancial a
rivalidade de varias grandes potencias na aspiración á hexemonía, isto é, a
apoderarse de territorios non tanto directamente para si, como para o
enfraquecemento do adversario e o quebrantamento da súa hexemonía (para
Alemaña, Bélxica ten unha importancia especial como punto de apoio contra
Inglaterra; para Inglaterra, tena Bagdad como punto de apoio contra Alemaña,
etc.)” (Lenin, Imperialismo Fase Superior do Capitalismo)
O
que hoxe é dominante, mañá entra en decadencia baixo os golpes da crise e a
presión dos seus competidores. Por iso, esta idea dun imperialismo ligado a
unha nación dominante que dá forma a unha sorte de hiperimperialismo é unha
concepción estática. É unha fantasía daqueles para os que a dialéctica (o
movemento) non existe, ao servizo de renovar as vellas políticas neostalinistas
de conciliación de clases, de frontes ou unidades populares coa burguesía
antiimperialista ou antioligárquica de quenda.
O imperialismo non pode
A
realidade é distinta. O imperialismo capitalista non é o imperio dunha nación,
versión moderna do hiperimperialismo, nin un “capital financeiro unido” en todo
o planeta que anula as contradicións, senón a forma que adopta o capitalismo
hoxe. É o dominio do capital financeiro a nivel planetario, se; pero non dun
capital financeiro abstracto como o que queren ver, que se move nas nebulosas
dos mercados, senón un capital financeiro concreto, propietario de bancos e
empresas, con ollos e caras, con idiomas e relacións sociais, con estados
nacionais que os defenden fronte a outros capitais financeiros.
Como
dicía o economista brasileiro, J Martins, “o capital é por xenética
internacional, a burguesía é por xenética nacional”. Para comprender porqué o
imperialismo na súa fase capitalista non pode renunciar á guerra polo dominio
do mercado mundial é esencial entender esta diferenciación entre “capital” como
relación social abstracta, e “burguesía” como propietarios concretos e parte
desa relación social.
O
capital como relación social é a forma económica dominante no mundo. Tras a
restauración do capitalismo en todos os estados “socialistas”, non queda ningún
ámbito nin sector social do planeta que escape á relación capital/traballo
asalariado. Na fase imperialista que vivimos profúndase coa presenza das
multinacionais/truts ou como se lles queira chamar, posto que unha soa empresa
pode ter baixo o seu dominio por centos de miles de obreiros e obreiras en
decenas de países. Isto é o que significa que o capital é por “xenética”
internacional.
A
burguesía é un dos polos da relación social que define o capital, é a forma
humana que adopta o seu sector dominante; son os propietarios e xestores das
empresas, son as empresas como persoas xurídicas que teñen accionistas con
ollos e caras, que viven da explotación do traballo asalariado. Isto é a
burguesía como clase social, todos aqueles que viven da explotación directa do
traballo asalariado. Pola súa conformación histórica, a burguesía constrúese a
partir do control dun mercado interno, dunhas leis que o regulan e un estado
que a protexe dos seus inimigos internos e externos.
A
burguesía é por “xenética” nacional porque fai efectivos os beneficios da
explotación da clase obreira onde reside, onde se reparten os dividendos os
accionistas; outra cousa é onde os “gardan”, como os paraísos fiscais.
Esta
contradición, que no século XIX era perfectamente asumible polo sistema, posto
que o desenvolvemento e o tamaño das empresas tiña “escala” nacional, é dicir,
a xenética da clase social dominante adecuábase ao seu tamaño. No cambio do
século XIX ao XX, cando ese tamaño comezou a crecer de maneira exponencial, esa
contradición fíxose máis aguda porque xurdiu o imperialismo como unha nova fase
do capitalismo baixo a dominación do capital financeiro e as multinacionais. As
fronteiras nacionais, aínda mantendo o seu carácter protector dos intereses das
burguesías nacionais, quedaron pequenas para a gran necesidade de explotación e
saqueo que se desenvolveu, e comezaron a rebentar polas súas costuras,
conducindo ao mundo a guerras interimperialistas (Xapon vs Rusia tsarista, EE
UU vs España, ... a té chegar ás dúas Guerras Mundiais), e polos elos máis
débiles (revolucións). Entramos, como dixera Lenin, no século das guerras e as
revolucións.
No
século XXI esta realidade non cambiou nada, antes ao contrario, as costuras
hanse descosido máis. Se ao longo dos anos da II postguerra mundial parecía que
se reforzaron coa presenza dunha gran potencia dominante que actúaba de
garante, a crise actual só puxo de manifesto que como di a canción “todo ten o
seu final, nada dura para sempre”; que o tan cacareado “século americano” de
Bush esta durando menos dun cuarto de século. Outro “gran ditador” tamén
anunciou para Alemaña o “Reich do milleiro anos”, e en 1945 foi destruído.
A
crise actúa como o magma baixo a cortiza terrestre, movendo as placas que se
asintan sobre ela empuxando a uns contra outros. Unha sociedade como a
capitalista na que todas as súas relacións sociais baséanse en relacións de
poder, desde as máis individuais e persoais, até as económicas e políticas,
como vai resolver as contradicións que esta crise puxo de manifesto, senón a
través da modificación da correlación de forzas pola forza. Poderán comezar por
simples guerras comerciais e económicas, por bloqueos e guerras de “baixa
intensidade” para debilitar aos seus inimigos estratéxicos, pero se estes non
ceden... só quedará o recurso da vía militar directa, a guerra intercapitalista
e interimperialista.
Di
Lenin no Imperialismo Fase Superior do Capitalismo,
Como nin en Asia nin en América hai terras
desocupadas, é dicir, que non pertenzan a ningún Estado, hai que ampliar a
conclusión de Supan e dicir que o trazo característico do período que nos ocupa
é a repartición definitiva da Terra, definitivo non no sentido de que sexa
imposible repartila de novo -- ao contrario, novas reparticións son posibles e
inevitables --, senón no de que a política colonial dos países capitalistas ha
terminado xa a conquista de todas as terras non ocupadas que había no noso
planeta. Por vez primeira, o mundo atópase xa repartido, de modo que o que en
diante pode efectuarse son unicamente novas reparticións, é dicir, o paso de
territorios dun "amo" a outro, e non o paso dun territorio sen amo a
un "dono".
Un límite obxectivo: a capacidade destrutiva
A
guerra e os seus instrumentos, o armamento, non é alleo ao desenvolvemento
tecnolóxico do capitalismo; ao invés, historicamente foi un dos seus motores
fundamentais. Como a burguesía necesitaba superar ao seu inimigo para
consolidar o seu poder, a mellora do armamento ía en moitas ocasións por diante
da ciencia militar. A guerra de trincheiras e a capacidade industrial de matar
na I Guerra entraron en contradición cos métodos militares ancorados no pasado;
esta contradición pagárona millóns de seres humanos que eran obrigados a cargar
contra o moderno armamento do inimigo, provocando verdadeiras matanzas.
Na
actualidade, tras as explosións de Hiroshima e Nagasaki, a capacidade
destrutiva da sociedade capitalista ha superado calquera soño ou pesadelo do
pasado. É obvio que esta capacidade destrutiva, utilizada en todo o seu
alcance, é suicida para calquera sociedade. É un dato que xa vén da “guerra
fría”, se Rusia e os EEUU utilizasen toda a súa capacidade destrutiva,
arrasarían coa vida no planeta. E iso, está claro, supón un freo
obxectivo/subxectivo para que se desate unha guerra a gran escala; seguramente
non habería nin vencedores nin vencidos. Parafraseando a Einstein, a próxima
guerra farémola a pedradas.
As tendencias á guerra
Aínda
sendo conscientes todos desta realidade, e destes límites obxectivos, chegar á
guerra é unha hipótese que a clase obreira non debe descartar, so pena de
desarmarse diante da ofensiva do capital por recuperar a taxa de ganancia e
reiniciar o proceso de acumulación de capital debilitado pola crise. É máis, se
as forzas internas do capitalismo que conducen a ela non son controlables, máis
o son tras o desenvolvemento do que desde Eisenhower coñécese como o “complexo
militar industrial”, que ten na guerra o seu gran mercado.
Este
“complexo militar industrial”, que Marx albiscou baixo o nome de forzas
destrutivas -aqueles produtos do ser humano cuxo valor de uso non achega
riqueza á humanidade, senón destrución-, é hoxe un dos grandes sectores da
economía mundial. Nun keynesianismo militar, o estado financia a este complexo,
sacando diñeiro do estado, dos cidadáns, para financiar os grandes proxectos
militares.
Como
o uso das mercadorías producidas nese sector non incorporan valor ao circuíto,
senón que o sacan pois o seu uso non acumula capital, senón que o destrúe, a
industria militar serve como regulador da taxa de ganancia por dúas vías, un, a
destrución directa de forzas produtivas que provoca o seu uso, dous, saca
capital produtivo do circuíto da acumulación, cortocircuitado pola
sobreinversión. Como se financia a través do estado basicamente, socializa os investimentos
ao servizo do beneficio privado das empresas do sector.
É
un negocio redondo que choca directamente cos límites subxectivos á guerra que
sinalamos: quen pode máis, o medo á destrución masiva ou a acumulación de
riqueza en poucas mans (nunca confundir riqueza individual con acumulación de
capital, son cousas distintas).
O
capitalismo chegou ao limite absoluto na súa capacidade produtiva que lle
permita a reprodución do proceso de acumulación, de tal forma que o valor real
das mercadorías producidas achégase a cero (a deflación), concentrado
fundamentalmente nos sectores tradicionais e dominantes da produción (o
petróleo e os seus derivados, o automóbil, etc.). Por isto, é difícil ser
optimista cando as tendencias internas á crise son cada vez máis agudas, con máis
sectores sociais “excluídos” e estados “errados”, non só na periferia, senón no
centro e corazón mesmo do imperialismo.
A
crise do capitalismo só ofrécelle unha saída para perpetuarse, a destrución
masiva de forzas produtivas que rompa esas trabas á acumulación de capital, que
derivan recursos financeiros á especulación pura e dura; é a cínica “destrución
creativa” de Schumpeter. As primeiras estribacións desa guerra xa a estamos
vivindo, o “todos contra todos” de Oriente Próximo, atizado e desatado pola
crise de dirección do imperialismo, as contradicións e loitas en Ucraína
(Europa, por se alguén non mira o mapa), a acumulación de forzas militares en
Polonia e a fronteira rusa, a carreira armamentística de todos os estados, cuxos
ministros de guerra (chamados eufemísticamente de “defensa”) piden esforzos
orzamentarios, etc.
A
profundidade da crise é tal que teñen moi difícil evitar a tendencia a unha
saída violenta, mais evitala ou as formas que adopte esa guerra “quente”, “de baixa
intensidade” como até agora ou máis xerais, dependerá da capacidade da clase
obreira e os pobos para oporse a que o capital arrastre á humanidade a un novo
desastre, que agora sería suicida. Desta maneira adquire toda a súa actualidade
a disxuntiva socialismo ou barbarie.
Galiza,
mes de febreiro de 2015
No hay comentarios:
Publicar un comentario