Carlos Dafonte
A situación política
no estado español.
A nivel político podemos
afirmar sen medo a trabucarnos que a característica fundamental do
momento ben determinada pola debilidade do réxime e os seus
intentos de supera-la súa crise.
Crise polo retroceso
do bipartidismo, dos dous grandes partidos que monopolizaron o
control institucional desde a creación do novo réxime, cando nas
diferentes consultas electorais realizadas nun curto espazo de tempo
apareceron con forza novos actores no panorama político, Podemos e
Ciudadanos e o debilitamento da única esquerda existente ata o
momento nas institucións, a ligada ó PCE, a que monopolizou ese
campo en todos estes anos, pero tamén , como se pode ver polos
resultados acadados nestas décadas, moi susceptible de ser atacada e
desprestixiada polos medios hexemónicos pola súa traxectoria
histórica de defensa da revolución soviética e como acabaron os
intentos de construír novas sociedades expropiando os medios de
produción á burguesía; aínda que a realidade é que desde hai
moitos anos esta esquerda se desvinculara e fora moi crítica ca
“nova sociedade” que se construíu na URSS e os países do leste
de Europa. Cun PCE ou unha IU con moi pouca representación no
Congreso e Senado, os defensores do réxime podían facer pasar por
boa a mercadoría deturpada do voto útil, e inclina-lo voto de
esquerda cara ó Psoe; hoxe senón cambian moito as circunstancias
políticas, é posible que esa manobra teña rematado.
Polo tanto o obxectivo dos poderes económicos, os seus medios de comunicación hexemónicos e grupos de “expertos”, é a reconstrución do bipartidismo, afortala-lo réxime en situación precaria e mingua-la presenza de forzas como Unidos Podemos, que non permiten que a falsa dicotomía dereita-esquerda, protagonizada polo PP e o Psoe no taboleiro político do estado e que tantos beneficios lles rendeu en todos estes anos, volva a funcionar ó servizo das políticas neoliberais e o fortalecemento do proxecto oligárquico de UE, tamén en difícil situación sobre todo despois do “Brexit”.
No campo institucional o
réxime ten problemas, os números no Congreso non son fáciles de
cadrar; en primeiro lugar polos problemas creados no seo do Psoe, que
cargou con todas as “culpas” da crise económica, resultado da
cegueira de Rodríguez Zapatero e a súa equipa, que ¡¡na campaña
electoral do 2008!!, ofrecía “pleno emprego” de conseguir unha
nova maioría e falaba de que o país atopábase na “primeira
división” europea. Serviulles para gañar nesa ocasión, pero os
votos nas seguintes o situaron na realidade, e as primarias, despois
da debacle electoral de Rubalcaba e con Pedro Sánchez como
Secretario, fixéronlles apreciar que ou se producía un cambio na
táctica e na estratexia, o pacto con C’s non serviu para moito,
aínda que só sexa a nivel teórico-propagandístico ou o Psoe
estaba en perigo de deixar de ser a segunda forza política.
Trabúcome, o pacto con Ciudadanos (C's) serviu para acusar a Unidos
Podemos, que non podía aceptar un programa de corte neoliberal, de
permitir que goberne Rajoy.
Prodúcese entón o “non
é non” e unha situación incómoda para o verdadeiro poder, pois
abríase a perspectiva política de que unha forza “fora do seu
control” polo momento, Unidos Podemos, puidera acceder a decidir en
determinadas institucións o que leva a forza-la dimisión de
Sánchez, que non calibrou ben o reto que lanzaba ó poder e deixa ó
Psoe rexido por unha xestora, a permitir ca abstención a
investidura de Rajoy, a creación dun goberno do Pp, abríndose a
posibilidade da chamada “grande coalición”, que
funciona aínda que non se escenificou como se fixo en Alemaña.
Se non se apoian os
Orzamentos do PP hoxe, é pola proximidade das primarias para elixir
nov@ Secretari@ Xeral e o enfado de moit@s militantes ca xestora polo
voto na investidura; hai que templa-los ánimos, pero tentar por
todos os medios de que a candidata Díaz, a quen en todos estes anos
non lle escoitei un argumento político, gañe as próximas
primarias. Para elo danlle o seu apoio todos cantos dirixentes
aplicaron desde os gobernos centrais e comunidades autónomas, todo
tipo de políticas antisociais, todo tipo de recortes, contra @s
asalariad@s.
Os 71 deputados de Unidos
Podemos e as anteriores votacións a Concellos e Comunidades
Autónomas, indican con claridade que hai unha parte d@s votantes que
rexeitan o xogo dos dous partidos, pero a experiencia da actuación
desta nova forza política ata hoxe, pode ser desmoralizadora e
desmobilizadora para moit@s dos seus votantes. Non hai unha política
clara en defensa da forza do traballo fronte a agresión do capital e
non é refuxiándose nas institucións como se van modificar as
estruturas actuais. Esa é a actividade política á que nos ten
acostumados a burguesía e a pequena burguesía: a confianza
ilimitada no estado burgués. Polo que nestes poucos meses desde a
investidura, se pon de manifesto de novo a necesidade dunha
organización obreira, independente do resto das clases sociais.
A debilidade do réxime
tamén se manifesta en algo obvio, que en calquera país cun sistema
político que respectara as regras dunha mínima democracia aínda
que burguesa, tería actuado doutro xeito, que é como enfrontarse
á corrupción e o saqueo dos fondos públicos e do patrimonio de
todos; aquí o xeito como se levou a cabo o período da
transición, a pervivencia no poder de denotados franquistas e da
clase social que tamén na ditadura foi hexemónica, a oligarquía
financeira, permite que o Pp siga funcionando mentres noutro país
estaría disolto e os seus principais dirixentes encausados.
Políticamente e en todos cantos outros aspectos se queira formular,
é insostible que un partido que recolleu cartos ó marxe da lei e se
financiou en numerosas das súas campañas electorais con eses cartos
conseguidos ilegalmente por medio da creación dentro das
institucións de verdadeiros grupos que algúns cualifican de
mafiosos, que parasitan as institucións, é dicir un partido que
ademais de apropiarse do que é de todos, cometeu fraudes electorais
de xeito reiterado, se siga mantendo no control das institucións, e
ademais lexislando para facer máis difícil ser controlado, ser
desaloxado do poder, non ten reparo algún en modificar as leis
necesarias para entorpecer a lexítima protesta d@s traballador@s.
Como nos poden facer crer
que nin o Presidente do Partido nin a súa Secretaria Xeral coñecían
o estado das finanzas?. A cantidade de cartos recadados que lles
permitían facer campañas electorais con máis medios que os demais
partidos. Para falar de finanzas, para eso sentaban ós responsables
das mesmas nos seus órganos de dirección.
Pero o outro partido que
conforma o bipartidismo tamén ó longo dos seus gobernos deixou
mostra de que a corrupción non lle es allea. Ademais de numerosos
cargos públicos de menor importancia, dous expresidentes de
Andalucía están imputados no “caso dos Eres fraudulentos”
.
A debilidade do réxime
tamén se amosa no menor control dos xuíces e tribunais o que
permite que importantes dirixentes dos principais se atopen
encáusados e que casos como o de Garzón e o xuiz Elpidio sexa máis
difícil que se poidan producir.
Nese senso o anuncio da
necesidade de presentación dunha moción de censura,
formulada por Unidos Podemos, causou unha enorme conmoción entre os
defensores do réxime, os partidos burgueses, catalás, vascos, Pp,
Psoe e C's, que utilizan toda unha serie de argumentacións
vergoñentas para acubilla-la súa realidade: a defensa do réxime e
do PP como un dos piares fundamentais do mesmo. O que están é
dispostos a seguir cos “xogos frorais” nas institucións, de hoxe
facer comparecer a Rajoy, pero non no plenario do Congreso, senón
nunha comisión; mañá a un ministro, pasado a un director/a xeral,
pero non a toma-lo “touro polos cornos” e desaloxar ó PP das
institucións. Moción de censura que se debe presentar no Congreso e
tamén na rúa; que serva para organiza-la sociedade a redor dun novo
proxecto político, económico e social; a redor dun programa de
reformas na perspectiva dun cambio na sociedade e de réxime.
A crise do réxime tamén
está determinada pola fonda crise social resultado
do proceso de acumulación capitalista no que cada vez á forza de
traballo se lle consigue maior plusvalor mentres a produtividade
medra. Esta situación ten moito que ver co cumprimento do
Tratado de Estabilidade imposto por Alemaña que obriga a CCAA e
Concellos a reducir gasto o que implica non facer fronte a
determinadas necesidades sociais e o deterioro dos servizos que non
estiveran privatizados, pois os que o foron, sufriron este deterioro
desde o momento que pasaron a mans privadas e ademais elevaron as
tarifas para conseguir maior beneficio para este sector.
Esta realidade concrétase
en paro estrutural moi elevado, recortes nas axudas @s parad@s,
salarios cada vez máis baixos e polo tanto perda do poder
adquisitivo, pobreza infantil, cos sectores con menores ingresos con
máis do 90 % de traballo a tempo parcial, cunha parte importante dos
mozos e mozas obrigados a emigrar pola falla de postos de traballo,
cunha discriminación permanente da muller traballadora, cos
obxectivos constantes dos gobernantes de privatizar servizos polo que
sempre van custar máis para os que menos teñen, con políticas
fiscais moi regresivas onde as rendas do traballo cargan ca maior
parte do recadado fronte as rendas do capital, permitíndolle á
banca e no seu momento ás caixas o engano da venda de “produtos
expropiatorios” dos aforros familiares para tapa-los desfalcos
cometidos, gastando milleiros de millóns a fondo perdido para
rescatalos e permitindo, mediante a lexislación adecuada ós
intereses bancarios, que esta leve a cabo procesos de
desafiunzamento dos máis débiles economicamente que mercaron antes
da crise unha vivenda a traveso dunha hipoteca. Esta situación
explosiva, de emerxencia, fixo que unha parte dos partidos políticos
e as institucións, comezando pola xefatura do estado, sufran desde o
ano 2007 un forte desgaste na confianza que con anterioridade se lles
tiña, advertindo claramente unha parte da sociedade da verdadeira
natureza do estado, que actúa ó servizo da clase máis poderosa.
Estado e poderes
económicos que por todos os medios tentan que a sociedade recupere a
confianza no réxime e se non é reconstruíndo o consenso social,
proceso moi difícil na actual situación pero elemento clave para
reconstruír a hexemonía da oligarquía, se recorre sistematicamente
ó outro elemento clave para a hexemonía, a coerción sobre os que
máis sofren a situación de crise, tentando que co medo ás medidas
represivas, paralicen as mobilización e as protestas, que hai que
recoñecer, perderon pulo nos últimos tempos.
Pero o poder non desbota
o consenso social e traballa neste senso para que o Goberno e outras
institucións e actores políticos como partidos, sindicatos e
capitalistas avancen cara a un novo pacto social, un novo
Pacto da Moncloa, cuxo texto, segundo parece, se esta redactando
por un grupo ligado a unha fundación e a cuxa redacción se teñen
incorporado “expertos” dos sindicatos, patronal e exministros de
Traballo do Psoe. De ser certo o anterior habería que inicia-la
denuncia, a mobilización social sobre o tema pois vai ser o único
xeito de poder parar esta manobra que non vai saca-los traballadores
da situación de crise, e que lles vai permitir òs poderosos gozar
da paz social necesaria para seguir recuperando taxa de ganancia e
consenso social a redor do réxime. Como é posible que as direccións
burocráticas dos sindicatos non saquen a experiencia de que moitos
anos de pactos ca patronal só fixeron depaupera-l@s traballador@s?
O proceso que se está
a seguir en Cataluña por parte da burguesía, a pequena burguesía
e aliados circunstanciais, desde o meu punto de vista non debilita o
poder central do réxime, o reforza. Xa hai moitos anos un tribuno da
extrema dereita dixo o de “prefiero una España roja a una España
rota”, pois ben o PP con Rajoy á cabeza, comprende que a defensa
da ”unidade de España” así en abstracto, elemento tamén
fundamental do franquismo, amortizou ata o momento toda canta
corrupción asole o seu partido, permitíndolle seguir a ser o
partido con maior número de escanos no Congreso e maioría absoluta
no Senado. E a unha parte importante da poboación do estado, por
falla de explicación das organizacións que debían levala a cabo
traballando constantemente na sociedade, parecen preferir “unha
España corrupta, que é o horizonte de seguir co Pp, a unha España
rota”, que é a dicotomía na que sitúa ó PP á sociedade para
favorece os seus intereses electorais. Os pobos teñen dereito a
decidir, os dereitos non son só individuais, tamén hai dereitos
colectivos; os saharauis e os palestinos teñen dereito a formar un
estado; cataláns, vascos e galegos tamén; somos nacións sen estado
dentro doutro estado que se coñece como España, pero recoñecer
ese dereito non quer dicir que se exerza dun xeito inmediato, ou non
se exerce nunca.
En Galicia a maioría
absoluta do Pp non é garante de estabilidade.
O
que caracteriza a situación en Galicia ademais da fonda crise
económica que golpea á clase traballadora e que puxo de manifesto
hai uns días a “Enquisa de condicións de vida” elaborada polo
INE, é a crise da posible alternancia ó goberno do Pp e de
carecer dunha alternativa fronte as políticas neoliberais e
de recortes no eido económico puladas desde a Unión Europea e
aplicadas por Feijoo, e nas liberdades que o goberno de Rajoi esta a
levar adiante.
Vexamos
algúns datos desa enquisa. A taxa de risco de pobreza é do 19%; o
29,7% d@s galeg@s
non teñen capacidade para enfrontarse a gastos imprevistos, máis do
6% ten moitas dificultades para chegara final de mes; o 45% non se
pode permitir unha semá de vacacións fora de casa; o 5,3% retrásase
no pago da vivenda principal; mentres os ingresos medios dos fogares
galegos só aumentaron un 1,4% no resto do estado o fai o 2,4%; os
ingresos medios anuais por persoa está por debaixo da media estatal.
En
Galicia hai loitas d@s traballador@s,
por salarios máis altos, para defende-los seus postos de traballo,
contra a precarización, por unhas pensións e un salario mínimo que
permita non caer na pobreza, en defensa da sanidade e ensino públicos
con maior calidade, servizos vitais cada vez máis deturpados...pero
moitas veces son loitas autónomas de determinados colectivos,
espontáneas, ó marxe dos sindicatos oficiais e das organizacións
políticas con maior peso electoral, o que me leva a analizar que
está a pasar nestas organizacións para que en momentos cruciais
para o país haxa unha ausencia das organizacións que a xente
maioritariamente vota, no pulo dos conflitos enmarcandoos dentro do
marco político actual e dando unha saída ó mesmo.
Vamos
a analizar en primeiro lugar, aínda que dun xeito somero, as
propostas das forzas que configuran o espazo político galego. Ímolo
facer de menor a maior segundo a súa presenza parlamentar.
O
BNG ten sufrido ó longo destes oito últimos anos importantes
derrotas electorais que reflicten a súa perda orgánica e de
presenza social; concrétanse nas dúas últimas eleccións ó
Parlamento, ás Cortes Xerais e ós Concellos e Deputacións.
Dentro
da organización se teñen producido abandonos de diferentes líderes
e militantes, que foron referencia durante moitos anos da “marca
BNG”. O debilitamento da organización e a discusión interna
levounos ó abandono da rúa, da mobilización social e refuxiarse na
estéril loita institucional; necesaria para modificar algúns
aspectos que beneficien @s traballador@s,
tamén para que sexa perceptible a túa presenza, pero para unha
organización que di ser en Galicia a alternativa, supoño que ó
réxime do 78, de ruptura, pouco vai facer só ca vía institucional.
O
BNG debe coñecer, pois estivo gobernando desde a Xunta de Galicia,
algo do que parece esquecerse, dos límites da acción institucional
e como o aparello do estado burgués fai ineficaz calquera intento de
ruptura desde o mesmo.
Pois
ben desde hai uns días, o BNG aprobou na súa Asemblea unha proposta
de avanzar cara a un “goberno nacionalista” e pregúntome,
disposto a seguir os ditados neoliberais e imperialistas da UE?
Aceptando que Galicia e o estado español sigan pertencendo ó euro
ou sumándose a todos os que no mesmo consideramos que non podemos
seguir pertencendo a unha estrutura ó servizo dun país, Alemaña e
dunha clase, a oligarquía financeira?. Por que esa debe ser a
cuestión fundamental a clarexar hoxe por parte do BNG, con que
política se enche ese goberno nacionalista, todo o demais é un
“brindis ó sol”, unha consigna máis como outras moitas que se
fan chegar todos os días ós electores e que non van máis aló.
O
BNG debe decatarse que na tremenda crise económica que asola
Galicia, para tentar superala, que non é fácil dentro do sistema,
necesítase a unidade, en primeiro lugar da clase obreira e en
segundo dos outros sectores máis golpeados como os produtivos
tradicionais e a pequena burguesía que levan anos, aínda que nos
procesos electorais non se poña de manifesto, apreciando como a
crise sérvelles ós intereses que o Pp representa a impor políticas
antisociais facéndoas pasar por políticas anticrise, superadoras da
mesma.
O
Psoe atópase nun labirinto de difícil saída; ademais de
estar inmerso na crise xeral do partido a nivel de estado, ten a súa
particular ,sufriu o tan traído e levado “sorpasso”, acadou
menos votantes que En Marea, xa non é a segunda forza no Parlamento
e está rexido por unha xestora con problemas políticos importantes
despois da dimisión do anterior secretario xeral; de non saír axiña
da actual situación e de confirmarse o seu retroceso nas próximas
eleccións, a alternancia nas políticas neoliberais, de perde-lo Pp
a maioría absoluta, sería complicado levala adiante senón é nunha
grande coalición á galega, e refírome o acordo Pp-Psoe.
Aínda que é moito supoñer que nesa circunstancia En Marea e Bng,
se mantiveran na actual posición anunciada de loita contra os
recortes e contra as políticas neoliberais.
Moit@s
traballador@s se preguntan para
que serve o Psoe. Non para loitar contra as privatizacións de
servizos públicos, na maioría de concellos onde gobernan foron eles
quen os entregou a mans privadas, moitas veces ca axuda do BNG;
tampouco para loitar contra a Europa do capital e o euro, son firmes
defensores da mesma e non conciben outra Europa ó marxe da
construción actual, nunca lles importou o impacto que esas políticas
teñen sobre a clase obreira e sobre os sectores produtivos galegos;
tampouco para democratiza-las institucións, moitos anos gobernando
en Concellos e Deputacións e desde a propia Xunta e a opacidade e o
oscurantismo e unha práctica cotiá e caldo de cultivo da
corrupción; para reivindicar o traspaso de competencias que aínda
non ten asumida a autonomía? reivindícanas cando o Pp goberna en
Madrid, pero esquécenas cando o fan eles; tampouco amosan grande
entusiasmo na defensa da cultura e a lingua galega.
O
Psoe é en Galicia un factor de estabilidade dun réxime corrupto que
hoxe se enfronta obxectivamente, a unha parte importante d@s
traballador@s e o resto da sociedade e ou toma un camiño novo ou o
Psoe pode quedar reducido en Galicia a ser comparsa pero nunca actor;
pero dar ise xiro hoxe é imposible se non se da a nivel de estado,
para facelo en Galicia penso se atopa incapacitado e ademais no llo
permitirían.
En Marea
puido ser moito pero de seguir polo camiño emprendido, se está a
quedar en nada. Algúns a seguen considerando un “partido
instrumental” que non sei moi ben o que significa pasado o período
electoral; outr@s falan do “partido
movemento”, que xa Roberto Laxe nun artigo neste mesmo blog,
caracterizouno correctamente e remítome a súa lectura. En calquera
caso que afiliados da organización cada un pense que se atopa nunha
estrutura distinta, di moito do que acontece na mesma.
Pero
o 17 de decembro na asemblea celebrada en Compostela, En Marea
definiuse como un movemento político e social e
parece que os seus dirixentes non están polo labor de afondar no que
significa ser así definida e prefiren que En Marea xire todo a redor
dun “lider” se eso é verdadeiramente Villares, e uns afiliados
ós que de cando en vez se lles pregunta algunha cuestión para que
respondan por internet, pero onde a militancia non ten control da
organización, nin dos supostos dirixentes, nin do grupo parlamentar
nin abordan a discusión de cuestións fundamentais..
E
necesítase organización,
eso é moi importante nestes momentos senón se quere perder o pulo
acadado que lle permitiu ser a segunda forza no Parlamento; como
organizar ás miles de persoas que se afiliaron, con que estruturas,
en que territorio, si provincia, comarca, municipio, e con que
programa, que non
sexan as vaguedades dun programa electoral.
Organizar
un movemento político social,
no que van estar presentes, aínda que a afiliación sexa individual,
persoas que militan en diferentes organizacións políticas, ademais
de independentes, significa tamén ter a sensibilidade suficiente
para que tod@s se poidan atopar cómodos
en En Marea e para iso é necesario afrontar a cuestión prioritaria
do Programa que é a
argamasa que debe unir toda a heteroxeneidade presente en En Marea.
Ata
o de agora En Marea sumiuse en debates sobre os diferentes voceiros,
parlamentar, da organización, sen entrar nos debates fundamentais,
como facer posible que todos @s afiliados se xunten, debatan os
problemas que ten Galicia que son moitos e variados, e saia á
sociedade a dar alternativas para solucionalos e a facer propostas de
organización social que sea o xermolo do dobre poder fronte o poder
onmnímodo do Pp. De iso se trata ,de senta-los alicerces para desde
En Marea capitanear a creación da alternativa ó Pp e as políticas
neoliberais e de recortes que desde a UE se pulan e que o partido de
Feijoo e o Psoe aceptan. E ise traballo non se pode facer só desde o
eido institucional e sen organizar @s militantes moi difícil levalo
a cabo. Os órganos de dirección elixidos teñen unha
responsabilidade grande no que está a pasar.
O
tempo da elaboración dos “códigos éticos”
e das “normas das eleccións de primarias”
concluíron; agora hai que lanzarse a todo o territorio galego a
facer política e situar a cada militante no campo orgánico no que
as súas capacidades poidan prestarlle maior servizo á organización.
De non facerse así pouco futuro lle espera a En Marea se
verdadeiramente quere ser unha organización que sexa o nó non só
para derrotar ó Pp, senón tamén ás políticas neoliberais e ó
réxime do 78. En definitiva unha organización que traballa pola
creba democrática.
En
Galicia no mes de maio de 2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario