Roberto Laxe
Nos últimos meses a famosa “prima de risco” está a
relaxarse respecto da débeda soberana na Unión Europea, suavizando
o que non hai moitos meses todos anunciaban como o seu fin, tras ser
rescatados Grecia, Irlanda, Portugal... Afirmábase que lle tocaba a
quenda a dous pesos semipesados, Italia e o Estado Español.
Agora parece que todo volve ás súas canles de normalidade grazas ás políticas de austeridade que tiveron efecto; son de novo os famosos “brotes verdes”, froito sen dúbida do desmantelamento que o PP fixo do estado de benestar -e Monti en Italia, a Troika en Grecia, Passos Coelho en Portugal,...- Pero pagando a débeda, privatizando e desregulando as relacións sociais e laborais saímos da crise, ou só é unha nova “fuxida cara adiante” dun sistema decrepito.
Os verdadeiros motivos da subida
Da mesma maneira que a subida da prima de risco non
estaba ligada á verdadeira profundidade da crise, a súa relaxamento
tampouco. En realidade respondía, en primeiro lugar, a unhas
manobras especulativas realizadas polo non hai tanto tempo chamado
capital “golondrina” ou especulativo. Atención, aínda que se
lle tente separar do capital produtivo non confundamos, é o capital
produtivo/financeiro o que ao non atopar nichos de mercado rendibles
na produción convertíase e convértese en “especulativo”, posto
que busca na débeda soberana dos estados europeos -ou no que atope,
sexa produtos alimenticios, futbolistas, obras de arte, ouro,...-
unha rendibilidade que non atopa na produción de bens e servizos a
consecuencia da tendencia decrecente da taxa de ganancia.
En segundo lugar, á presión da EE UU e Gran Bretaña
sobre o euro, co fin de debilitar a única moeda que a excepción do
yuan chinés (e a este aínda queda moito), pode cuestionar así sexa
parcialmente a hexemonía do dólar na economía e o mercado mundial.
So pena de caer o seu do antiimperalismo de moitos, que en realidade
é “antinorteamericanismo”, o dominio de ÚSAOS a nivel mundial
ten dúas ferramentas fundamentais, os marines sostendo o dólar. A
perda do dólar como referente nos mercados mundiais sería a derrota
do imperialismo ianki, que afundiría o seu poderío.
Este papel do dólar é a maquina pola cal os USA
financian aos seus marines, e pola que absorben aproximadamente o 6%
do PIB mundial sen pegar un tiro; ademais de ser unha ferramenta para
exportar as crises fóra das súas fronteiras. O dominio da moeda
referente é tan importante para a hexemonía mundial dunha potencia
imperialista que os británicos, nos anos 30 aínda que xa perderan o
seu preeminencia industrial e financeira fronte aos seus competidores
norteamericanos e alemáns, seguían sendo a primeira potencia grazas
á líbra. A substitución de líbraa polo dólar foi a puntilla ao
“vello” león inglés.
A terceira causa da onda especulativa foron as políticas
de axuste e austeridade acordadas entre os gobernos da Unión
Europea, coa burguesía alemá á cabeza. A banca alemá -e non só
ela, a francesa, a española, a italiana,... tamén- buscaba
resarcirse das perdas que lles ocasionara o estalido da burbulla
inmobiliaria no 2007; non lles bastou con converter a súa débeda
privada en pública, cos sucesivos resgates, senón que necesitaban
máis e a especulación coa débeda soberana era unha vía máis para
facelo, ao impor uns tipos de interese que o Mercador de Venecia ao
seu lado era unha irmanciña da caridade.
Este aumento exorbitado e especulativo da débeda ten
unhas consecuencias dramáticas nas poboacións, posto supón que
para o pago dos intereses -prioritarios segundo a reforma Express da
Constitución Española- hai que recortar en todos os servizos
públicos e sociais, empobrecendo ás sociedades. Ao mesmo tempo, o
desmantelamento destes servizos ábreos ao mercado, ofrecendo á
banca e aseguradoras un novo sector produtivo do que extraer
plusvalía e beneficios.
A falta de ingresos para pagar
Nestas condicións de especulación desaforada, co pobo
grego obrigado a pagar os préstamos da banca europea e internacional
a tipos do 18%, coa imposición da reforma constitucional española,
establecendo a prioridade do pago da débeda fronte a calquera outro
gasto do estado, e co desmantelamento sistemático dos servizos
públicos, soa a chiste de mal gusto a campaña de que “é de bo
señor, ser bo pagador”, porque o que ningún deles di é que unha
débeda se pode pagar cando se teñen ingresos suficientes; que o
problema non é tanto ter débedas -baixo o sistema capitalista é a
única maneira de meter aceite no motor da economía, para que esta
funcione-, senón ter os ingresos para a súa devolución.
Resulta que os mesmos que gritan “austeridade” e
afirman, “somos persoas honradas que pagamos as nosas débedas”,
ocultan que levan 20 anos desmantelando o sistema fiscal, destruíndo
a progresividade nos impostos e facilitando aos máis ricos, aos que
máis teñen, o non pago das súas “débedas? co fisco.
A caída dos ingresos fiscais vén dada, primeiro, pola
caída da taxa de ganancia en todos os sectores produtivos que
provocan a fuxida dos capitais aos paraísos fiscais, e pola tremenda
fraude fiscal que actúa como un “paraíso fiscal” interno. De
feito, para evitar esta fuxida, os mesmos gobernos desregulan a
normativa fiscal e xa desde hai anos abriron verdadeiras “illas
internas” como as SICAV, ou as sucesivas desgravacións por
contratación, por investimento ou polo que sexa para os empresarios
ou a desaparición de impostos sobre os ricos, como os que gravan o
patrimonio ou o de sucesións.
Ao final a facenda publica esta sostida polas rendas do
traballo xa pola vía do IRPF descontado en nómina xa pola vía dos
impostos indirectos, especialmente o IVE que só pagan os
asalariados/as e quen actúe como consumidor final. Os empresarios,
grandes e pequenos, autónomos ou non, “repercuten” o IVE
periodicamente polos seus consumos, polo que ao final non pagan o
imposto.
Se a iso unímoslle que a administración publica,
froito da crise, perdeu fonte de ingresos (no Estado Español a lei
do chan de Aznar foi a porta pola que entrou a gallarón a burbulla
inmobiliaria, e o seu estalido foi a xanela pola que saíron miles de
millóns), o que a débeda se convertese nun problema de primeira
orde non é casualidade. A insolvencia non é non ter débedas, é
non ter diñeiro para afrontalas.
Sumemos: falta de ingresos grazas ás desregulacións
fiscais dos 90 e o propia crise económica máis especulación en
estado puro, a consecuencia non pode ser máis nefasta.
Débeda lexitima ou ilexítima
Hai unha proposta entre os que rexeitan o pago da
débeda, de diferenza entre a “lexitima” e a “ilexítima”,
sobre a base de que o estado na súa actuación orzamentaria pode
asumir algún tipo de débeda, a que chaman “lexitima”, que sería
aquela que serve para cubrir necesidades sociais e non é froito de
réximes ditatoriais ou de gastos non relacionados con esas
necesidades.
Esta diferenciación parte dun eixo, a consideración de
que o estado actual, que é quen asume as débedas, é un estado
neutral, e non un aparello ao servizo dos intereses do capital; de aí
a posibilidade de que haxa unha parte “lexitima” da débeda,
posto que un estado neutral pode querer resolver necesidades sociais,
só que son ditadores ou malos gobernantes os que asumen a
“ilexítima”.
Pero hai outro punto de vista, o estado non é neutral
nunca, é un aparello de dominación do capital, mesmo cando responde
as necesidades sociais. Nunca o fai de maneira “aséptica”, senón
que esta dominado polos intereses da clase dominante. De feito, o que
se podería considerar “débeda lexitima” non é máis que a
débeda que o estado contrae para dar resposta ás conquistas
sociais, é dicir, uns servizos públicos que son froito de decenios
de loita obreira e popular. Pois ben, mesmo neste caso, a débeda non
é lexitima porque o acredor é o mesmo banco, a mesma farmacéutica
ou o mesmo provedor privado que no caso da “ilexítima”.
Que o diñeiro se utilizase para comprar armas ou para
comprar produtos farmacéuticos é irrelevante a efectos do pago,
posto que a farmacéutica esta lucrándose co que debería ser un ben
social e estámoslle pagando cos nosos impostos.
Doutra banda, falar da posibilidade de “lexitimidade”
dunha débeda contraída polo Estado Español é esquemático. O
Réxime do 78 é ilexítimo por se mesmo posto que ten unha orixe
fraudulenta, unha lei que vulnera o mesmo Dereito Internacional, a
Lei de Amnistía/Punto Final, prohibida expresamente pola ONU.
Mentres esta lei este vixente, non se pode considerar lexitimo ao
réxime do 78 e por extensión a todos os seus actos, incluída a
débeda contraída. É unha burla aos dereitos humanos.
Neste cadro, a discusión sobre a lexitimidade ou non
dun parte da débeda queda un pouco fóra de lugar. De conxunto, a
débeda asumida polo Estado Burgués, baseado nuns orzamentos xerais
do estado ao servizo en todas as ocasións dun políticas prol
capitalistas, fan que toda ela sexa “ilexítima”.
O Tratado de Maastricht e a débeda
A ilexitimidade da débeda é xa definitiva se nos imos
á orixe da situación actual. O que esta pasando no mundo, e en
concreto na a Unión Europa non é nin un ?castigo divino? nin froito
do malgasto de malos gobernantes -que se houbo moito disto-, senón
que se apoia no deseño da Unión Europea no Tratado de Maastricht,
onde se combina a prohibición dos estados a se financiar
directamente do Banco Central coa construción dunha Unión
neoliberal, como un proxecto frustrado dos Estados Unidos de Europa.
Antes desa data o mecanismo fundamental de financiamento
estatal era directo: o Estado, ou Tesouro Publico, establecía as
prioridades de investimento, e pedía aos Bancos Centrais
correspondentes que fabricasen o diñeiro que precisaban. Deste xeito
directo non había débeda publica importante, pois o Estado non se
prestaba a se mesmo con intereses de usura, como sucede agora.
Pero coa aprobación do Tratado de Maastricht, esta
maneira de financiarse desaparece, sendo substituído por un
mecanismo indirecto. Os Estados teñen que pedir o diñeiro que
precisan aos bancos privados - ou aos mercados financeiros-. Son logo
estes bancos os que lle piden o diñeiro ao Banco Central Europeo. A
iso engadímoslle o carácter imperfecto da Unión Europea, que fai
que sexan os 27 estados que a compoñen os que saen aos mercados a
financiarse cada un coa súa débeda, competindo ferozmente entre
eles; créase así o panorama para a especulación e o negocio
perfecto para os “donos do capital”.
O Banco Central Europeo fixa os tipos de interese do
diñeiro que entrega á banca privada a través do Euribor, que hoxe
esta baixo mínimos. Este diñeiro, que non podemos esquecer é
publico, é utilizado en parte polos bancos para comprar débeda dos
estados, a un tipo de interese que vén determinado polos mercados,
polas axencias de cualificación (que son parte dos propios mercados
e por tanto beneficiarios), e polas condicións políticas e sociais
de cada caso concreto. Este diñeiro publico, ao final, é prestado
-e por tanto con obrigación de devolución- a un tipo de interese
moi superior ao que o recibiron. Por exemplo, se o BCE dáo ao 0.65%,
no 2012, mentres o estado grego (o pobo) teno que devolver ao 18% e
o español ao 7%.
É por tanto un negocio perfecto, os bancos privados
fináncianse con diñeiro público para obter suculentos beneficios
de diñeiro tamén público. Se lle sumamos aos rescates aos bancos,
temos que a poboación paga os beneficios da banca, e tamén paga as
súas perdas. É unha máxima capitalista, privatizar os beneficios e
socializar as perdidas.
A isto chámaselle usura; e deste xeito, o endebedamento
-que como vimos é todo ilexítimo- convértese nunha soga ao pescozo
das sociedades e as clases traballadoras dos Estados afectados, que
ven todas as súas conquistas desmanteladas para pagar os intereses
usurarios da banca e grandes investidores.
Non pago e alternativa fiscal progresiva
Atopámonos así con dous fenómenos cruzados, un, a
débeda produto da especulación e a socialización das perdas de
banqueiros e empresarios, dous, a caída dos ingresos do estado
froito da desregulación fiscal dos últimos 20 anos.
Dada a incapacidade do sistema para saír da crise, ao
capital e aos seus gobernos só ocórreselles unha saída, obrigar ao
pago da débeda á conta de desmantelar o estado de benestar e subir
os impostos aos máis pobres -coma se de señores feudais tratásese,
que para financiar as súas guerras rapinaban aos campesiños
fundíndoos a diezmos e gravames-.
Fronte a iso xorden, e estanse desenvolvendo a nivel
europeo correntes que levantan o Non Pago da Débeda como eixo para
frear o que esta sendo un verdadeiro saqueo das riquezas dos pobos.
Como vimos, algúns o cinguen ao non pago do que chaman “débeda
ilexítima”, fronte á “lexitima” que si sería pagable. Tamén
vimos que baixo o estado burgués, toda débeda asumida por el é
ilexítima, e por tanto non cabe é distinción.
Como vimos, a insolvencia dun estado, dun concello,
etc., xorde non só do monto da débeda, senón da caída dos
ingresos, e isto lévanos a outro aspecto inseparable da loita polo
Non Pago, a de impor un sistema fiscal progresivo, a partir do
criterio “que pague máis quen máis ten”.
Non é de recibo que a Facenda Publica este sostida
fundamentalmente polos asalariados/as. Esixir unha reforma fiscal
progresiva é parte da loita por defender os servizos públicos,
posto que permitiría ter un diñeiro que hoxe, por todo o que vimos,
están a saquear.
Pode admitir o capitalismo estas dúas propostas
A desregulación fiscal, financeira, o retroceso nos
dereitos laborais da clase obreira, baixo o “mantra” dos
“mercados se autorregulan”, vén sendo a norma en todo o mundo
desde a crise dos 70, cando o sistema entrou en caída libre co fin
do Trinta Gloriosos de despois da matanza masiva que foi a II Guerra.
O capitalismo en 1972/73 reencontrouse coas súas
tradicionais crises produto da caída da taxa de ganancia, de
redución da rendibilidade dos capitais investidos na produción de
bens e servizos. Esta crise -a gran esquecida na actualidade, porque
é recente e sinalaría dalgunha maneira o camiño aos pobos- trouxo
consigo una das épocas máis revolucionarias da historia, comezando
pola derrota militar do exército máis poderoso do mundo a mans dun
pobo campesiño, Vietnam. Pero non foi a única revolución, aínda
que non triunfasen, estalaron procesos en Chile, Portugal, Grecia, a
Transición Española, a revolución nicaraguana como punto álxido
da loita Centroamericana, as grandes loitas de Sudáfrica contra o
apartheid, etc., etc.
O capitalismo estaba de novo nunha encrucillada
histórica, a crise económica mundial do 72/73 ía acompañada dun
ascenso revolucionario, polo que só tiñan unha opción, a fuxida
cara adiante. A chegada de Thatcher ao goberno de Gran Bretaña e de
Reagan na EE UU marcaron o eixo a todos os demais nesa fuxida cara
adiante, derrotar os procesos revolucionarios aberto e dar o salto
adiante na recuperación da economía mundial. E a iso dedicáronse
nos anos 80, lográndoo non sen grandes loitas de resistencia dos
traballadores/as e os pobos.
Esta sucesión de derrotas neses anos abriu as portas á
aplicación das desregulaciones económicas e sociais, máis
coñecidas como neoliberalismo, primeiro en Chile como “experimento”
tras o golpe de Pinochet, e despois en case todo o mundo. O
capitalismo en crise foxe cara adiante cunhas medidas económicas que
non recuperan a taxa de ganancia, senón que converte ao mundo nun
casino.
Só unha zona do mundo, os estados da CEE (antecedente
da Unión Europea), pola gran organización das súas clases
obreiras, manteñen elementos fundamentais das conquistas que
chamaban o Estado do Benestar. Mentres no mundo o neoliberalismo
campaba polos seus respectos, na CEE conservábanse certos dereitos
laborais e sociais (xornada laboral, vacacións pagas, dereito á
negociación colectiva, seguridade social, etc.).
Non significa que as súas burguesías non quixesen
seguir os pasos británicos e norteamericanos, pero non podían se
non derrotaban previamente ás súas clases obreiras, como fixeran
Thatcher cos mineiros ou Reagan co 15 mil controladores aéreos en
folga. Os capitalistas e gobernos da CEE tiñan enfronte a clase
obreira máis organizada do mundo. Só por este motivo sobreviviu o
estado do Benestar até hoxe.
É a partir da restauración do capitalismo no Leste
Europeo tras a caída do Muro de Berlin, e do Tratado de Maastricht
que as burguesías europeas comezan a reverter a situación, a
aplicar as tan ansiadas desregulaciones, que como vimos teñen a súa
columna vertebral na forma de financiamento dos estados.
Marx dixo que a historia se repetía, a primeira como
drama a segunda como farsa. O liberalismo económico, o “laissez
faire” foi a “ideoloxía” do capitalismo na súa fase de
ascenso, permitiulle dominar o mundo; o neoliberalismo é a farsa,
posto que é a “ideoloxía” dominante no sistema... na súa
decadencia. Parafraseando a Aristóteles, “que animal anda de
poutelas, despois a dous e por último a tres”, pois o capitalismo
é hoxe ese home en decadencia que precisa dun bastón para seguir
andando.
O neoliberalismo (o bastón da decadencia do sistema)
non é unha alternativa dentro de varias posibles dentro do
capitalismo, senón que é a única alternativa posible nas
condicións actuais de decadencia e crise do capitalismo. De igual
maneira que se ao home na súa vellez quítaselle o apoio cae, o
capitalismo sen neoliberalismo colapsaría.
A caída da taxa de ganancia marca a lume a crise actual
e atiza todos os instintos especulativos (D-D’, ou sexa diñeiro
fácil) que leva dentro. A outra alternativa é a de destruír todo o
aparello produtivo baseado no petróleo e construír un novo aparello
produtivo. A iso chámaselle REVOLUCIÓN, e esta claro que hoxe non
hai ningún Cronwell ou Robespierre que desde a burguesía dispóñase
a encabezar un enfrontamento de iste calibre coa columna vertebral do
aparello produtivo do sistema capitalista. Antes ao contrario, todos,
até os máis “progresistas” apúntanse ao diñeiro fácil.
Nesta liña o pago da débeda e a
desregulación fiscal son esenciais. É máis rápido para
enriquecerse facer unha reforma constitucional Express, obrigar ao
pago da débeda, e escaquear
diñeiro do fisco, legalmente a través das SICAV e desgravacións
varias, ilegalmente a través dos paraísos fiscais, que esperar a
que un novo sector produtivo destrúa e substitúa o caduco actual, e
xere a rendibilidade suficiente para os capitais investidos no seu
desenvolvemento.
Isto é o que significa no concreto a máxima marxista
de que unha época revolucionaria ábrese cando “as relacións
sociais de produción (capitalistas) chocan co desenvolvemento das
forzas produtivas”, converténdose no seu freo, e o estado
capitalista é a ferramenta para que as consecuencias sociais deste
choque non conduzan á revolución a través da represión, a
reacción democrática ou o que sexa.
Nas condicións actuais defender estas propostas chocan
directamente co capitalismo e os seus gobernos; se queren manter os
seus privilexios non poden facer a menor concesión, por iso non
poden admitir nin o Non Pago da Débeda nin unha Política Fiscal
Progresiva que limite o acceso ao “diñeiro fácil”,
Isto inclúe a todas aquelas forzas políticas chamadas
“progresistas” ou de “esquerdas” que poden pretender
realizalo sen tomar medidas anticapitalistas. A disxuntiva para
calquera esta en a opción entre a defensa dos privilexios de
banqueiros e empresarios ou a resolución das necesidades sociais da
poboación traballadora; coa crise actual non se pode nadar e
garda-la a roupa.
Non son alternativas socialistas pero só o poder
obreiro e popular garánteno
Toda a política capitalista do Trinta Gloriosos
demóstranos que o capital, baixo unhas condicións dunha taxa de
ganancia rendible, pode facer concesións na débeda e na política
fiscal. Certos estados do norte de Europa aínda manteñen este
sistema fiscal.
Tamén polo que fai o Non Pago da débeda. Se estados
non imperialistas como Ecuador, Brasil ou Arxentina fixérono e non
lles levo ao socialismo, ben o poden facer estados imperialistas como
Italia ou o Estado Español. O problema, como vimos, non é
sistémico, senón duns momentos históricos moi precisa que converte
unha alternativa que entraría dentro dos marcos burgueses nunha
proposta que rompe con eses marcos -é transicional neste sentido,
posto que a súa aplicación práctica implica unha transición dun
réxime capitalista a un non capitalista, aínda que non sexa
socialista-.
Para chegar ate o final, elas soas non bastan, senón
que ten que facer parte dun programa de transformación socialista da
sociedade, que enfronte non só as consecuencias da crise, débeda e
falta de ingresos, senón as estruturas que a xeran: as relacións
sociais de produción capitalistas.
O Non Pago significa iso, non pagar unha débeda; pero
non implica necesariamente a expropiación da banca nin das grandes
empresas. Simplemente que o que non cobra queda sen diñeiro e punto.
A reforma fiscal progresiva igual, non significa acabar coa
propiedade privada dos medios de produción, senón só que os
capitalistas e banqueiros pagan de acordo cos seus ingresos. Nada
máis, nin nada menos.
O problema é político, non económico. O banqueiro que
non cobra a débeda ou o empresario que ten que pagar máis se negará
rotundamente. Para conseguilo o terreo é o do poder, quen o ten para
logra-lo ou non. Mentres o estado sexa burgués, está claro que nin
un nin outro aceptarán resignadamente as imposicións, antes ao
contrario, utilizará o seu estado para evitalo. Por iso, só desde o
poder da clase obreira e o pobo traballador poderase avanzar nesta
imposición, e polo tanto na resolución da crise ao servizo dos
traballadores/as e os oprimidos.
Galiza, 5 de febreiro de 2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario