“Só en nome dos dereitos
universais da sociedade pode unha clase determinada arrogarse o
dominio universal. A enerxía revolucionaria e a conciencia moral do
propio valor non bastan soamente para tomar por asalto esta posición
emancipadora e, por tanto, para o esgotamento político de todas as
esferas da sociedade no interese da propia esfera. Para que coincidan
a revolución dun pobo e a emancipación dunha clase particular da
sociedade burguesa; para que un estado da sociedade fágase valer por
todos, todas as fallas da sociedade deben atoparse, á súa vez,
concentradas noutra clase; un determinado estado debe ser o estado
contra o cal é dirixido o ataque de todos, o que incorpora a traba
imposta a todos; unha particular esfera social debe aparecer como o
delito conocido de toda a sociedade, así que a emancipación desta
esfera apareza como a emancipación universal cumprida por obra
propia. Para que unha clase determinada sexa a clase liberadora por
excelencia, outra clase debe, por tanto, ser a clase evidentemente
opresora. O valor xeral negativo da nobreza e do clero franceses
determinaba o xeneral valor positivo da burguesía, que era unha
realidade e contrapúñase a aqueles”.
Cando Marx, na Introdución a Critíca da Filosofia do Dereito de Hegel, fala de “estado” refírese, non ao aparello institucional estatal, senón a sectores sociais que compoñen unha nación. Lembremos que esta obra esta escrita baixo o influxo directo da Gran Revolución Francesa, que comeza cando o “Terceiro Estado”, a burguesia e pequena burguesia, rompen cos “Estados Xerais” convocados polo rei, onde os outros dous “estados” son a aristocracia e o clero. A liberación do “terceiro estado” supuña a revolución, como se concretou na Convención que convocaron no Xogo de Pelota, para elaborar o que foi a Primeira Constitución burguesa de Francia: a Declaración Universal de Dereitos do Home e o Cidadán.
A burguesia, en 1789, falou en nome dos
“dereitos universais da sociedade”, o que ao longo do século XIX
significou o fin do feudalismo, a abolición da servidume e a
exclavitud en todo o mundo, a reforma agraria e a conquista das
liberdades democráticas e a separación da relixión/estado. Pero
como “todo o que existe, merece perecer”, a máis de 200 anos
desa gran revolución, a burguesia transformouse no seu contrario; de
falar en nome dos “dereitos universais da sociedade”, pasou a
falar en nome dos seus intereses de clase, cada vez máis estreitos e
enfrontados aos “dereitos universais da sociedade”, á que pon o
bordo do abismo.
Recambio no suxeito social do cambio
A burguesia asumiu ese papel
revolucionario non por unha cuestión moral, voluntarista, senón
porque coas súas medidas que xurdían das súas relacións sociais,
significaban unha revolución fronte á anquilosada estrutura feudal
e as sociedades pre capitalistas coas que conviviu; que eran freo
obxectivo para o desenvolvemento da humanidade enviadas ao vertedoiro
da historia pola burguesía coa súa revolución.
Da mesma
maneira que a caída do Imperio romano arrastrou ao esclavismo, forma
facil e barata de acumular riqueza, pero que por iso mesmo non
axudaba en nada ao desenvolvemento práctico dos inventos que
aforraban tempo de traballo. O escravo, a diferenza do obreiro
actual, non tiña ningun interese subxectivo na mellora tecnolóxica,
posto que o desenvolvemento non lle melloraba en nada as súas
condicións de vida; o fin e o cabo ele mesmo era umha propiedade
mais do dono da terra, e tan prescindible como calquera animal ou
ferramenta que houbera.
Da mesma maneira que a incapacidade do
feudalismo, durante séculos, para dotarse dunha verdadeira estrutura
unificada, nacional, permitiu o desenvolvemento dunha burguesia
comercial asentada nas incipientes cidades (burgos), que máis tarde
ou cedo chocarían coas formas caducas da produción feudal baseadas
na rapina militar e a economía de subsistencia.
Desta maneira, a burguesia sento as
bases do recambio no suxeito social, ao chocar con esas estruturas
anquilosadas de propiedade da terra improductiva e grandes masas
campesiñas ás que se lles extraía o sangue a través de impostos,
xa fose en especias (calquera das variantes dos contratos forais) ou
pola servidume directa, que atábaos á terra.
O capitalismo supera a forma militar do
enriquecemento, e transfórmao nunha forma económica. Ao liberar aos
escravos do propietario, ao liberar ao servo do aristocráta, ao
liberar á terra da produción para a subsistencia e pola ao servizo
do mercado, os capitalistas apropiáronse das dúas forzas produtivas
fundamentais, a forza de traballo do ser humano e a terra.
Pero faino, por dicilo á maneira
conspiranoica, dunha maneira moi sibilina. O contrato de traballo é
unha relación supostamente “libre” entre o propietario da forza
de traballo e o propietario do capital, que establecen unha relación
que, din, beneficia os dous. E en algun sentido é certo; todo
desenvolvemento tecnolóxico obxectivamente favorece a liberación da
necesidade de traballar, posto aumenta a capacidade produtiva do
sistema. Desta maneira o traballador ou a traballadora implícase
subxetivamente no desenvolvimento tecnolóxico, pois intúe que a
pesar de ver na maquina como un inimigo, de últimas, favoréceria-lle
nas súas condicións de vida, se fose el que controlara as maquinas,
e non estivesen o servizo do lucro privado.
Por iso o problema do avance
tecnolóxico non é “asexuado”; a tecnoloxía, os avances
cientificos, calquera que sexa, non son nin bos nin malos en se
mesmos. Por ser abertamente polémico cos que queren porlle portas ao
mar do coñecemento humano, desde a nanotecnoloxía ata os
transxénicos, desde a enerxía nuclear ata o gráfeno, calquera
avance tecnolóxico pode ser (seica esquecemos xa a diferenciación
aristotélica de “en potencia” e “en acto”) unha bendición
para a humanidade. Dito dunha maneira gráfica, alguén pode criticar
por reaccionaria a Marie Curie por descubrir a radioactividade ou a
Einstein por sentar as bases da enerxía nuclear. Quen pense así,
ten máis de Torquemada, así sexa adornado polo ecoloxismo ou
decrecimiento, que de Copernico ou Galileo.
A burguesia, coa súa revolución,
abriu estas portas ao desenvolvemento tecnolóxico do ser humano;
pero fíxoo como propietaria dos medios de produción, polo que
substituíu ás clases dominantes previas, aristocracia nalgúns
casos, esclavistas noutros, no dominio da sociedade. Foi unha
revolución nas formas, pero reacción no seu contido de clase que co
tempo ha ido tomando o dominio da contradición. Na fase imperialista
do capitalismo esta contradición entre unhas formas revolucionarias
e un contido explotador resolveuse a favor desta ultima.
Outro cambio de suxeito social
O capitalismo actual é un freo ao
verdadeiro desenvolvemento das forzas produtivas, pero non no sentido
economicista que lle imprimiu o stalinismo, confundindo “forzas
produtivas” con aparello industrial; senón no sentido humanista
que sempre tivo en Marx e o propio Engels, como capacidade produtiva
do ser humano. Cando Marx e Engels dicían que as dúas forzas
produtivas máis importantes eran “o ser humano e a terra” non se
referían, obviamente, ao vulgarización stalinista; senón que
resaltaban o papel de traballo humano no desenvolvemento da
sociedade.
Por iso, cando falan do choque entre as
forzas produtivas e as relacións sociais de produción faise táboa
rasa de que tanto un como o outro, falan de seres humanos. Que
autores supostamente marxistas como Michael Löwy simplifique esa
contradición, para xustificar o ecosocialismo, esta avalando as
mentiras dos medios burgueses contra o marxismo, reducíndoo a unha
teoría económica, que ademais, dinnos que demostrou o seu fracaso
nos “estados do socialismo real”.
O choque entre as forzas produtivas e
as relacións sociais de produción pódese reducir a un choque entre
capacidades humanas, “o ser humano” e a súa capacidade para
producir valores de uso que melloran as súas condicións sociais; o
que inclúe por principio, a propia continuidade da especie, por iso
é polo que a ecoloxía sexa parte indisoluble da loita polo
socialismo: non existe socialismo que non sexa ecologico, e as
relacións que eses seres humanos estableceron para producilas nun
momento histórico concreto.
O capitalismo, á vez que sentaba as
bases para o desarollo humano liberando as forzas do esclavismo e a
servidume -isto é o que significa nun momento histórico concreto
“falar en nome dos dereitos universais da sociedade”-, sentaba as
bases do seu contrario, pois os puña en función dos seus intereses
particulares, da propiedade privada dos medios de produción e
distribución. Cando este período histórico cambia, e o capitalismo
libérase das trabas precapitalistas, deixa de “falar en nome dos
dereitos universais”, para falar de “os seus” dereitos
particulares.
En 1917 unha nova clase comezou a falar
“en nome dos dereitos universais da sociedade”, a clase obreira.
E fíxoo cunha forza que estremeceu ao mundo. Na clase obreira todos
os oprimidos, desde os pobos saqueados ata as mulleres, atoparon o
vehiculo para sentar as bases da súa liberación. Isto é o que
significa “falar en nome de...”, ou seica son casualidade que en
6 meses, a ditadura do proletariado na URSS tomase medidas a favor
dos oprimidos máis profundas e radicais que todos os gobernos
burgueses, ata os máis democráticos, ata hoxe, cen anos despois?.
Non é casualidade que en 1917
tomásense medidas de dereitos á independencia para os pobos, de
conquistas para as mulleres que nin en soños se expuñan naquel
momento (e agora estanse perdendo), para os homosexuais, foi o
primeiro estado que a despenalizó, fronte á Cuba revolucionaria que
a mantiña penalizada, e, logicamente, para a clase obreira?. A
revoluciòn de Outubro foi, parafraseando a Marx, “o valor positivo
do proletariado” fronte ao “valor xeral negativo do capital e a
burguesía”. E da mesma maneira que esta falo en nome de toda
sociedade fronte á aristocracia e o esclavismo, agora é a clase
obreira a que fala en nome de toda a sociedade.
A base material deste recambio no
suxeito social
En 1917 a clase obreira levantou a
bandeira de “os dereitos universais da sociedade”, e en 1991 esa
bandeira foi destruída, e os seus anacos caeron na cabeza, non dos
responsables da destrución de todas as conquistas da clase obreira,
a burocracia soviética, senón de moitos dos que dicían levantala
denunciando esa burocracia.
Todo un sector da esquerda
revolucionaria, autocalificada de marxista, foise tras consígnas da
burguesia sobre o economicismo e productivismo marxista, sobre o fin
da historia, sobre a superación da loita de clases polo traballador
difuso ou as multitudes. Nunha dexeneración intelectual do marxismo,
confundíronse as partes co todo; ou para ser màs precisos,
desapareceu o todo, a clase obreira como clase revolucionaria que
“fala en nome dos dereitos universais da sociedade”, e quedaron
as partes: os sectores oprimidos da sociedade capitalista. Cada un
deles ofreceuse como alternativa ao baleiro provocado pola
dexeneración estalinista do primeiro estado que representou a esa
clase social.
Estes sectores, como bos criticos
parciais, tenden á metafisica nas súas criticas ao marxismo, a Marx
e a Engels, a Lenin e Trotski, a Rosa Luxemburgo e a Gramsci, e o que
é peor, tenden á metafisica ahistorica nas súas criticas aos
estados xurdidos desas revolucións, cando lles critican o
productivismo e o industrialismo.
Imos ver... Ninguén pode xustificar os
crimenes das burocracias stalinistas, polos desaguisados industriais
que cometeron, comezando polo aumento dos sufrimentos da propia clase
obreira a través do stajanovismo; promovidos por unha condución
burocrática e contrarrevolucionaria da economía. Pero non se pode
esquecer ao criticar a estes estados, so pena de caer no outro
extremo reaccionario da abstracción, que viñan de sociedades que
estaban a saír, en moitas ocasións, do neolitico, do nomadismo, do
esclavismo, o sistema de castes, e de estados industrializados en moi
pequena medida, sempre ao servizo dos intereses de potencias
imperialistas. Desde a Rusia Zarista, ata o Vietnam dos 70, estamos a
falar de sociedades onde a clase obreira era minoría, e aínda así,
encabezaba revolucións.
Nas súas criticas aos marxistas
clásicos vólvese a caer no mesmo método reaccionario por
metafisico, sacalos de contexto histórico: a súa vida desenvólvese,
especialmente no caso de Marx e Engels, nun contexto en que o
capitalismo é cousa de dúas potencias: Gran Bretaña e Francia, á
que progresivamente se van incoporando EE UU, Alemaña, Italia,
Xapón,... Onde os desastres ecolóxicos do capitalismo aínda son
moi limitados, e aínda así denunciados por Engels e Marx, cando se
refiren a as condicións insalubres dos barrios obreiros da gran
potencia industrial, Gran Bretaña, ou do mesmo empobrecimiento da
terra pola entrada do capitalismo na propiedade agraria.
Como estes criticos leron a Marx, aínda
que dubido que entendesen algo máis que catro xeneralidades, teñen
que recoñecer que é o analisis da acumulación de capital, a lóxica
do beneficio por encima de todo e a tendencia á mercantilización da
sociedade, o que está na base dos desastres ecolóxicos actuais.
Pero como a estes sectores háselles caído
na cabeza os restos das bandeiras vermellas da URSS, tiraron a parte
humana da esa lóxica capitalista, a explotación da clase obreira
como eixo necesario da acumulación, da logica do beneficio e a
tendencia á mercantilización que se chama alienación, cosificación
e reificación.
Ao perder de vista esta base material
do “estado” que pode falar en nome dos dereitos universais da
sociedade, a súa critica aparentemente progresiva queda un analisis
economicista, que non levanta unha alternativa global á sociedade,
senón un parcheo sectorial.
A estas alturas da crise do
capitalismo, social, economica, ecolóxica e por onde se mire, que
nos pon ao bordo do abismo, o problema non está en preguntarse cales
son os males do sistema; son máis que evidentes... A pregunta é que
“estado”, que clase social pode galvanizar os “dereitos
universais da sociedade”, dos desastres ecolóxicos, da opresion da
muller e as minorias raciais, dos pobos, etc.
Porque a formulación de Marx na
Introdución a Critíca á Filosofia do Dereito de Hegel é ben
hegeliana, só que nunha perspectiva materialista; o todo é superior
á suma das partes; pero é unha superioridade dialéctica, non
aritmética. Non é a suma de todos eles o que converte un programa
en revolucionario; senón que ese programa é revolucionario cando
vai á raiz do problema, é radical en sentido etimológico da
palabra. Todo o mundo recoñece, e niso se hai unidade, que é a
propiedade privada dos medios de produción, distribución e
financeiros os que estan na raiz da explotación e a opresión.
Imos agora á segunda parte da
proposición de Marx para definir unha “clase” como
revolucionaria. “(...) para que un estado da sociedade fágase
valer por todos, todas as fallas da sociedade deben atoparse, á súa
vez, concentradas noutra clase”; así, da mesma maneira que “O
valor xeral negativo da nobreza e do clero franceses determinaba o
xeneral valor positivo da burguesía, que era unha realidade e
contrapúñase a aqueles”, a explotación da clase obreira,
comezando polos seus sectores máis oprimidos como as mulleres
traballadoras dos estados semicoloniales (maquilas, fabricas das
multinacionais deslocalizadas, ...) concentran todas as fallas da
sociedade, desde a explotación de clase ata a opresión como
mulleres ata o vertedoiro da industria.
A clase obreira, na súa explotación,
concentra e combina todas as opresiones da sociedade burguesa; por
iso non lle custou ningun esforzo á clase obreira rusa adoptar as
medidas que adoptou no seis meses que seguiron á toma do poder...
Estaban a falar en nome “dos dereitos universais da sociedade”,
que na decadencia do capitalismo ten un nome, socialismo. Por iso,
tentar evitar por calquera via intelectual ou política, o
recoñecemento de que o todo de clase obreira é superior á suma
aritmética das partes oprimidas, só conduce ao neoreformismo, a
tentar buscar solucións parciais,
O programa da transformación
socialista da sociedade é o programa que fala en nome deses dereitos
universais, onde hai que integrar con toda a súa plenitude as partes
que o integran. O todo non anula as partes, só intégraas e dálles
unha coherencia na súa loita.
En Galiza no mes de marzo de 2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario