Carlos Dafonte
A grave crise económica
que se esta a producir no centro do sistema capitalista e como
consecuencia da mesma, a agudización da loita de clases, poñen de
actualidade, por unha banda, a situación de excepcionalidade dentro
do sistema capitalista, que ata o de agora se teñen manifestado de
tres xeitos diferentes a traveso da historia, o bonapartismo, a
ditadura militar e o nazismo e fascismo, e por outra o tema da
revolución, a necesidade de estudar, analizar, debater, como no
século XXI pódese, nos países do centro do sistema, levar adiante
un proceso de masas, que conte ca participación da maioría, e rache
cas estruturas do sistema capitalista. Hoxe faremos algunhas
consideracións sobre o nazi-fascismo.
A aparición desde hai anos de grupos ós que se consideran neonazis en Alemaña e en algún país do norte e leste de Europa, que fan nos seus programas propostas racistas e xenófobas, pero sobre todo ó calor da crise económica e das importantes loitas dos traballadores gregos, dun grupo desta natureza, que acada forte presencia parlamentar, fai máis perentoria a necesidade de comezar unha reflexión sobre este fenómeno propio do sistema capitalista. Tamén considero preocupante escoitar en algúns programas radiofónicos, a individuos que se consideraban de “clase media”, pequenos comerciantes que perderan os seus negocios, pequena burguesía en suma, expresarse no senso de dicir, que tanto eles como sectores desta “clase media”, hoxe tiñan medo. É evidente que non lles puiden preguntar a que o tiñan, pero tamén o é que este mesmo medo e desta mesma clase, levou ó apoio a unha opción política como foi o nazi-fascismo..
O importante é destacar,
o que non se debe esquecer, que o nazismo e o fascismo son formas
particulares do estado de excepción dentro do estado capitalista e
como todo estado de excepción xorde para frea-lo avance do principal
inimigo da clase dominante no sistema capitalista, que é a clase
traballadora asalariada, no que o seu núcleo fundamental son os
obreiros industriais.
Nazismo e fascismo
xurdiron nunha circunstancia de crise e como freo á clase obreira.
Se analizamos a Italia de principios dos anos 20 do século pasado,
podemos afirmar que estaba inmersa nunha situación de crise
económica xerada pola participación na I ª Guerra Mundial e cunha
clase obreira, sobre todo no norte, moi forte; é a Italia da toma
das grandes fábricas polos Consellos de traballadores, da ruptura
dun sector importante do movemento obreiro co reformismo do PSI e a
creación do Partido Comunista, pero tamén dunha importante crise
política agudizada polas circunstancias do momento, cando aínda non
se consolidara o sistema democrático burgués xurdido nos anos 70 do
século XIX. E nutriuse da pequena burguesía asustada pola
situación, e segundo foi avanzando o proceso, tamén se incorporaron
sectores de traballadores asalariados no paro e sen conciencia de
clase
Outro tanto acontecía na
Alemaña de principios da década dos 30 do século pasado;
mergullado o país nunha fonda crise económica como resultado do
crac de 1929 e do inicio dunha forte recesión mundial, pero tamén
do trato recibido como país derrotado na I ª Guerra Mundial e as
cuantiosas indemnizacións que tivo que satisfacer ós vencedores,
cun movemento obreiro poderosos que na década dos anos 20 lánzase ó
asalto do poder emulando á revolución soviética en Rusia, e na
década dos anos 30, aínda que dividido entre a socialdemocracia e
comunismo, tiña un importante consenso entre as masas; nas eleccións
do 6 de novembro de 1932 acadaran a cifra de 221 escanos fronte ós
196 do partido nazi, que contaba co financiamento por parte da grande
burguesía, do terror que impuxo nas rúas e da colaboración dunha
parte importante das institucións do estado. A pequena burguesía
foi tamén a clase fundamental da que se nutriu o partido nazi.
Sabemos que crise na
estrutura económica xera crise na superestrutura política e tanto
en Alemaña e Italia, esta convertíanas nun “elo feble dentro da
cadea imperialista”. Polo tanto non só pola crise económica do
momento, senón porque se estaba a entrar nun estadio novo do sistema
capitalista, o dominio do imperialismo e o capital monopólico, polo
que se produciron modificacións moi fondas na política e na
ideoloxía, modificacións que van afectar a todas as formacións
sociais estatais pero tamén a escala internacional.
Como estudou Poulantzas o
fascismo e nazismo no século pasado, teñen que ser comprendidos en
función tamén, das modificacións que se deron no papel do estado.
Tanto en Alemaña como en Italia o estado fascista vai xogar un
importante papel na transición cara o dominio do capitalismo
monopólico e a creación do novo estado que se precisaba. Non
debemos esquecer que aínda que se nutría da pequena burguesía
actuaba o servizo da grande burguesía industrial e dos
terratenentes.
Debemos ter en conta
algunha outras consideracións cando falemos do nazismo e fascismo;
que ata a súa chegado ó poder, libra durante un tempo, que pode ser
maior ou menor, depende das circunstancias, unha loita ideolóxica
moi fonda e agresiva contra a clase traballadora.
En Italia, Mussolini, que
pertencía ós sectores da “esquerda” do Partido Socialista e
fora director do periódico Avanti!, comezou este proceso
acaudillando ós partidarios de intervir na I ª Guerra Mundial,
enfrontándose co máis avanzado da clase obreira que contrariamente
ó que el defendía, consideraba que a clase non debía participar, e
no caso de facelo, debía converte-la guerra nunha guerra civil de
carácter revolucionario contra a clase dominante.
En Alemaña, son cerca de
nove anos; desde 1924, data na que se produce o chamado “pucht”
da cervexa en Munich, que leva a Hitler á cadea, ata o nomeamento
como canciller en 1933.
En 1973 coñeceuse unha
carta de Gramsci dirixida á “Voce della Gioventú” e escrita un
ano despois da “marcha sobre Roma”, titulada “¿Por qué fomos
vencidos?”
Para Gramsci o ascenso do
nazi-fascismo é resultado dunha longa loita superestrutural que
tenta manipula-lo inconsciente das masas, sobre todo a pequena
burguesía, que aparece como unha clase independente; representa un
sistema ideolóxico que educa millóns de individuos. O nazi-fascismo
materialízase cando ten madurado na conciencia de certas clases
sociais e posúe unha base social preferentemente pequenoburguesa.
Como di Glucksmann, “non nace dun golpe de estado, é unha guerra
civil que mobiliza o aparello do estado e ás diferentes clase da
sociedade”, e seguindo con Gramsci “onde uns están armados,
teñen o aparello de coerción do estado e outros deféndense sen
armas” e tamén, “os alicerces do fascismo son a negación da
existencia das clases, a afirmación da igualdade fundamental do pobo
sobre a base da vella tradición campesiña, católica, preindustrial
e pequenoburguesa (...) fai acepta-la necesidade histórica da
personalidade autoritaria”. Dalle unha importancia enorme a poñer
de relevo a relación entre a axitación da pequena burguesía e o
asalto reaccionario da grande burguesía, amosando o xeito en que o
fascismo chega a formar un novo bloque histórico, unión entre
infraestrutura e superestrutura, ata despraza-la antiga burguesía
liberal que se atopa en crise, por un sistema de poder autoritario.
Polo tanto se queremos
analiza-las perspectivas do pulo do fascismo nas nosas sociedades da
Unión Europea, debémolo facer acercándonos ó mesmo, tendo en
conta dous aspectos; en primeiro lugar non é un proceso mecánico,
si se dan toda unha serie de circunstancias, podemos dicir que xa nos
atopamos baixo o dominio do fascismo?; iso no é así; o proceso é
dialéctico, como todo o relacionado ca loita de clases, e en segundo
lugar que non esperemos, unhas masas militarizadas, brazos levantados
“á romana” e toda a parafernalia propia. Que se pode dar, pero
seguro que no século XXI pode estar avanzando nas nosas sociedades e
non ter ningunha destas manifestacións.
Pero sen ser mecánico é
un fenómeno propio dun momento de crise, económica e política como
a que estamos a vivir no estado español; a estas alturas ninguén
dubidará da primeira, que golpea duramente a grande maioría da
sociedade, asalariados, pequena burguesía, campesiños, con todas as
diferentes capas ou fraccións de clase, na que cada unha desas
clases esta dividida. Pero tamén esta en crise, que ninguén
tampouco o dubide o réxime que institucionalizou a constitución de
1978, a maioría das institucións sobre as que se estableceu o
consenso, partidos políticos, sindicatos, monarquía, parlamento,
atópanse baixo mínimos na valoración dos cidadáns. Tamén hoxe
como na época do nazi-fascismo, esta a modificarse a estrutura do
estado, estamos a converter un estado con tintes socialdemócratas,
que se viu obrigado a responder ás loitas dos traballadores
asalariados, con amplos espazos de intervención pública na
sanidade, educación e toda outra serie de dereitos, a outro, onde
vamos polo camiño de só preservarse no territorio estatal, os
aparellos represivos e se traslada a soberanía, a toma de decisións
importantes a centros de poder non democráticos, fora do control da
cidadanía. Máis tarde ou máis cedo, ten que producirse unha
reacción a estas modificacións que afectan a esencia do sistema
democrático burgués
E todas estas
circunstancias en medio dunha loita ideolóxica, onde a clase
hexemónica contou con numerosos medios para ir modificando o xeito
de pensar da maioría da xente, facendo retroceder as ideas da
esquerda tradicional, algunha é certo, acartonadas, substituíndoas
polas espurias do neoliberalismo, da busca do enriquecemento fácil
como único obxectivo, do individualismo, da carencia de
solidariedade, do consumismo...en resumo, as ideas da clase
dominante, dos poderosos que explotan á maioría da sociedade;
convertéronse no “sentido común”, no xeito de pensar
“politicamente correcto” da maioría da sociedade; pero tamén
houbo algo máis, neste debate ideolóxico, que ten gañado a
dereita, tivo tamén moito interese en enterra-lo marxismo, a teoría
revolucionaria capaz de levar ós pobos a súa liberación e nese
senso o PSOE foi un dos abandeirados deste combate, cooptando, e non
me canso de repetilo, a sectores do movemento obreiro e popular para
as posicións neoliberais, facéndoas pasar polas ideas da “esquerda
do século XX”. Hoxe atopámonos, polas modificacións en
determinadas leis, que está a levar adiante o goberno, polas
declaracións de determinados ministros e responsables políticos,
avanzando cara a situarnos nunha antesala de algo que podemos chamar
autoritarismo.
Sigo a pensar, e teño
discutido sobre o tema en numerosas ocasións, que a fortaleza da
clase obreira e a súa mobilizacións consciente para facerse co
poder, é o elemento determinante para explica-la aparición do
nazi-fascismo. Non hai hoxe un movemento obreiro organizado no estado
español, con forza no aspecto sindical e político, capaz de dirixir
as loitas das outras clases golpeadas pola crise, que dispute a
hexemonía á clase dominante; a proposta de pacto de estado
realizado polos dous sindicatos maioritarios, vai no senso contrario,
pero dicía Marx, “facer política é prever” e nunha conxuntura
como a actual a clase hexemónica pode estar considerando a
necesidade de “poñe-la venda antes de que se produza a ferida”.
Tampouco a pequena
burguesía consciente do perigo de proletarización e de desaparecer
como clase, penso ten hoxe a capacidade de se converter no “caldo
de cultivo” e alicerce dunha ideoloxía nazi-fascista. En grande
número atópase nas loitas e nas mobilizacións do 15 M, está
aprendendo a loitar, a esixir, a reivindicar, pero se esta
mobilización fracasa, se non ten saída, calquera proposta xenérica
de rescatar “as clases medias” da situación á que se lles ten
levado, pode ser escoitada e producir un reagrupamento con outros
obxectivos.
Pero a pesares do dito
con anterioridade, debemos ter en conta, que como o proceso é
dialéctico, sometido a contradicións, e non mecánico, non hai
salvoconduto para librarnos do fascismo.
Neste senso as
declaracións do ex-presidente Aznar deben ser tidas en conta e
valoradas en función desta análise. Pode ser o relevo para un novo
estadio no retroceso das liberdades e dereitos.
A clave sería coñece-lo
análise que fai o verdadeiro poder sobre a situación, o capital
financeiro, diante dunha mobilización crecente, aínda moi
desorganizada pero cada vez máis forte, que o sinala como o
responsable da situación, cun equipo dirixente do PP, que cumpre co
que se lle manda, pero é feble, contraditorio, sen ideas, que esta a
perder unha grande parte da súa base social e electoral; cun PSOE en
horas baixas que tardará un tempo en recuperarse e xoga-lo papel
que se lle esixe, co bipartidismo en retroceso, polo tanto sen
alternativa; pode este poder que non se ve pero que manda, ver en
Aznar o home capaz de dar unha “volta de torca” á situación?.
Non me sumo ós que pensan que a entrevista nunha cadea de TV, en
mans da dereita, a concede para salvar a súa honorabilidade, posta
en dúbida polos papeis Bárcenas e a da súa familia, despois de
coñece-lo regalo dos que se coñecen hoxe como rede Gürtel, na voda
da súa filla. A dimisión de Aguirre terá algo que ver con todo
isto?. Non hai máis que lembrar como desfixeron á UCD e como “os
que mandan”, rescataron a Fraga, o puxeron no “machito” e o
converteron en “xefe da oposición”. Polo tanto a pregunta non é,
volverá Aznar? A pregunta é, o necesitan?.
É arriscado facer este
tipo de valoracións, pódese caer na pura especulación, pero coido
que é necesario barallar que a oligarquía necesita un novo
cirurxián. Non nos debe coller desprevidos, hai que prepararse para
dar unha resposta. Hoxe é fundamental discutir, debater sobre o
tema.
En Galicia no mes de xuño
de 2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario