Roberto Laxe.
“Marxismos”
sempre existiron, non é o mesmo "marxismo" o de Lenin que o de
Plejanov, o de Kautski que o de Berstein, como Rosa Luxemburgo que foi a máis
audaz criticando o mesmo Marx e O Capital na teoría da acumulación. Ou Trotski
e dentro do trotskismo, cantos "marxismos" ha?
Esta diferencia entre “marxismos”
e “marxistas”, colle toda a actualidade tras as criticas á obra de Bernabé o
respecto da diversidade. Desde certos sectores do marxismo saltaron como un
resorte, defendendo a analise da “diversidade social” dos “marxismos” como unha
aportación un gran enriquecemento da teoría marxista, e sentíndose atacados
pola obra de Bernabe.
A defensa da “diversidade” como a gran aportación a realidade actual que se fan desde sectores do marxismo rompe a unidade lóxica, o concepto de totalidade como síntese superior á suma das partes, que as integra, que é básico no marxismo. Ven a dicir que pode haber socialismo (dalgún xeito admiten a URSS, Cuba,... como socialistas), sen que este sexa a superación das opresións; cando o certo é que o socialismo ou senta as bases para a superación e a desaparición das opresións sectoriais, ou non é socialismo.
Do mesmo xeito que no pasado,
cando desde o estalinismo falábase de “bloque de clases” ou “frente popular”
para enfrentar o fascismo ou a oligarquía, significaba que a clase obreira
perdía a sua independencia respecto a outras clases (campesiñado, pequena
burguesía, etc.) baixo a loita contra o inimigo “común”; agora esta referencia
á “diversidade” tende a disolver a independencia política da clase traballadora
nesa “diversidade” de sectores sociais non obreiros (autónomos,
intelectualidade pequeno burguesa, etc.), na loita contra o inimigo “común”; os
neoliberais e a extrema direita antidiversidade.
Este artigo non é en defensa das
tese de Bernabé, senón umha critica aos que pola vía da defensa da
“diversidade”, introducen unha discusión escolástica sobre o marxismo. Esta é a
lóxica do titulo, “marxismos ou marxistas, umha palabra que muda moito”; porque
diso é do que se trata, o debate é entre
“escolas de pensamento” marxiano, a ver quen ten razón intelectual, ou é facer
crecer a “ciencia da revolución” que é o marxismo; e se fai entre marxistas e
non entre os “marxismoS”.
Umha acotación sobre Gramsci
A Gramsci hai que lelo con todas
as alarmas alumadas pola ambigüidade dos seus conceptos; non porque el quixera,
senón polas condicións nas que escribiu: a maioría dos seus textos están
escritos na prisión fascista, coa censura que iso supuña. Por exemplo,
porque non traducimos "filosofía da praxe" por marxismo, porque na
prisión fascista el non podía falar de "marxismo" e buscou un
eufemismo; cando falaba de "hexemonía" porque non o traducimos por
"dirección política" da clase obreira, porque baixo o estado fascista
a clase obreira xa non existía oficialmente (o fascismo é a superación da loita
de clases); porque cando falamos de "intelectual colectivo" non o
traducimos por "partido" (os partidos estaban prohibidos na Italia
fascista), e cando vemos o "bloque histórico", xunto coa
"hexemonía", non o traducimos por alianza de clases coa dirección
política da clase obreira.
Non esquezamos que esta
ambigüidade forzada pola censura fascista permitiu a lectura reformista de
Gramsci, feita polo seu "albacea" Togliatti, que construíu a política
do "compromiso histórico", reaccionario onde os haxa, sobre esa
teoría do "bloque histórico" abstracto, onde non se sabe que papel
cumpran as clases sociais implicadas nel; política que despois se transformou
no "eurocomunismo". No estado español tamén o PCE fixo a súa versión
particular destas ambigüidades: o Pacto pola Libertade, a reconciliación
nacional do PCE. A Xunta Democrática foi a tradución española do "bloque
histórico".
A culpa non foi de Gramsci, senón
dos que leron as súas obras ao pé da letra, e creron que a súa ambigüidade era
una corrección do marxismo, creando un novo "marxismo". Gramsci foi
un grande marxista cuxa maior aportación non foi precisamente o que
habitualmente remarcase, iso son ambigüidades; senón a reivindicación da orixe
hegeliana e a importancia da dialéctica, a critica á vulgarización de Bujarin
do marxismo, e o recoñecemento da importancia dos consellos obreiros (soviets)
na loita polo poder.
O drama
O drama do marxismo actual é que a
elaboración teórica foi afastada polo stalinismo da construción do partido. O
inves dos "clásicos" como o proprio Gramsci (fundador do PCI e membro
da III), de Lenin, de Trotski, de Luxemburgo, de Kautski, de Plejanov... e
sobre todo, dos propios Marx e Engels, que ademais de teóricos eran dirixentes
de partidos, enfrontaban as tarefas prácticas da construción de organizacións;
os teóricos marxistas actuais son, na súa meirande parte, profesores universitarios,
mais ou menos simpatizantes de diversas correntes políticas, mas sen tarefas
diarias de construción dos partidos. E isto notase en como enfrentan os
problemas, como se estivesen dando umha clase (deformación profesional) e non
como o que debe ser, parte da construción e a intervención política diaria para
transformar a sociedade.
Por iso caen na trampa da
ambigüidade de Gramsci; porque non deixa de ser umha discusión metafísica entre
os "marxismos"; como se fosen escolas dumha corrente filosófica, e os
debates son mais académicos; esquecendo o fondo da XI tese sobre Feuerbach: “os
filósofos (que non a filosofía) ate o de agora adicaronse á interpretar a
realidade, a tarefa é transformala”. Os debates entre os marxistas (que non os
“marxismos”) ou teñen ese obxectivo, ou é metafísica adornada con
terminoloxía "marxiana".
Guia para a acción ou ciencia da
revolución
O estalinismo reduciu o marxismo a
umha “guía para acción”, rexeitando olimpicamente todo desenvolvemento teórico;
cristalizou así umha visión relixiosa do “marxismo” segundo o cal, con Lenin
morrera toda investigación posterior, e único que podíase facer era o que
facían os teólogos da Idade Media, “interpretar” as “sagradas escrituras” de
Marx, Engels, Lenin e dese gran teórico que foi Stalin, cuxas aportacións nunca
eran súas, salvo Fundamentos de Leninismo que é un “catecismo”; non umha obra
teórica.
Mas, a refuxiarse os teóricos do
marxismo nas universidades como toda a Escola de Frankfurt (Adorno, Marcuse,
etc.), afastados da construción partidaria e rompendo coa visión relixiosa
imposta desde a Academia das Ciencias de Moscú (verdadeiro Sanedrín do
“marxismo” estalinista), quedaban fora dos problemas diarios. O marxismo
voltaba a ser umha maneira de “interpretar” a realidade dun xeito académico,
non a ciencia para transformala.
Dicia Marx no Capital, “se a forma
de manifestación das cousas e a sua esencia coincidiran inmediatamente, estaría
de mais a ciencia”. Isto que é
valido para
todas as ciencias, tamen o é para as ciencias sociais, e dentro delas para a
revolución. Para construir a guia para acción sen un contido relixioso
(“interpretación das sagradas escrituras”), senon dun xeito revolucionario, é
preciso o marxismo como ciencia da revolución: a guia só pode construirse dun
xeito revolucionario cando a ciencia vai da apariencia á esencia das cousas.
Son dous aspectos inesperábeis.
Como vimos, o estalinismo, ao separar “guia” de “ciencia”, convirtiuno numha
relixión laica, onde as “sagradas escrituras” só eran interpretables. Mas, convertir
o marxismo numha ciencia, alonxada da “guía”, fai dela umha mera ferramenta de
“interpretación” da realidade onde as diferencias son “teolóxicas”: ha
“marxismoS”, agrupados en escolas académicas que debaten ate o infinito... e
mais aló.
De novo esquécense dumha das tese
sobre Feuerbach,
“[II]
O problema de se ao pensamento humano pódeselle atribuír unha verdade
obxectiva, non é un problema teórico, senón un problema práctico. É na práctica
onde o home ten que demostrar a verdade, é dicir, a realidade e o poderío, a
terrenalidade do seu pensamento. O litixio sobre a realidade ou irrealidade dun
pensamento que se illa da práctica, é un problema puramente escolástico.”
A concepción de “marxismos” frente
a debates “marxistas” inscribese na loxica que Marx critica convertindo os
debates en discusións de “escolas”, fomentando o sectarismo; e non de parceiros
e parceiras que utilizan o mesmo método para encarar a tarefa central, a
“transformación da sociedade”.
En Galiza no mes de outubro de
2018
No hay comentarios:
Publicar un comentario